עוד פרק בתרבות המינויים הקלוקלת

שטייניץ מעדיף את משה טרי על משה אשר. האם הוא באמת האדם הנכון לרשות המסים?

שר האוצר, יובל שטייניץ, רושם בימים אלה פרק עלוב במיוחד בתרבות מינוי הפקידים הבכירים בשירות הציבורי: הוא אינו מיישם את החלטת ועדת האיתור למנות את משה אשר, פקיד שומה למפעלים גדולים, לתפקיד מנהל רשות המסים, מכיוון שהוא מעדיף את משה טרי, שכיהן בעבר כמנכ"ל רשות הדואר, מרכז ההשקעות ורשות ניירות ערך.

השאלה ששטייניץ צריך לענות עליה היא מי צריך לשבת היום, לאור מצבה של רשות המסים, בכיסא המנהל: מומחה מיסוי או מנהל חזק? ברור מאליו, שאדם בעל שתי התכונות יהיה המינוי הטוב ביותר.

תנאי סף למינוי מבחינת ועדת האיתור הוא ניסיון של 10 שנים בתחום המסים. משה אשר, רואה חשבון ועורך דין, עומד בתנאי זה ונחשב אוטוריטה מקצועית. משה טרי, לעומת זאת, אינו עומד בתנאי, אם כי עבודתו ברשות לניירות ערך השיקה לתחום המס. בתחום יכולות הניהול, המצב שונה: לאשר אין היסטוריה מוכחת של ניהול גופים גדולים, בעוד לטרי יש עבר חיובי בתחום זה.

מחדל בולט לאור האירועים ברשות

המחדל של שטייניץ בהכרעה בסוגייה בולט במיוחד על רקע האירועים של הימים האחרונים ממש: ביום שבו עזב יהודה נסרדישי את רשות המסים והותיר אותה ללא מנהיג, בשעה שהממשלה אישרה את פרק המיסוי החשוב בדוח טרכטנברג, ושטייניץ הביע דאגה מהיקף גביית המסים בשנה הבאה - באותו יום עצמו היינו עדים לפרק נוסף בשרשרת ההרשעות של בכירי רשות המסים, הפעם של שוקי ויטה.

באותו יום גם קיבלנו את שיא השיאים, כפי שנחשף בערוץ 10: אלפי מסמכים רגישים וסודיים של יחידת החקירות המרכזית מע"מ-מכס הושלכו לרחוב. כמה סמלי שאת המחדל חשף בכיר במע"מ שוקי משעול, שותפו של קצין המודיעין רפי רותם ועוד 15 חוקרים לניסיון חשיפת השחיתות הפנימית בצמרת יחידת החקירות וצמרת רשות המסים, פעילות שעלתה לשניהם בסילוק ברוטלי מתפקידיהם.

ההערכה ברשות המסים היא כי בישראל מתגלגל הון שחור בהיקף של כ-28 מיליארד שקל בשנה, רובו בחשבוניות פיקטיביות. ההפסד נטו למדינה הוא 9-10 מיליארד שקל בשנה. בראש יחידת החקירות-מודיעין המרכזית, זו שמסמכיה התגלגלו ברחוב, עומד רפי עמיאל. זה 10 שנים שהוא מפקד היחידה הכי רגישה ברשות המסים, היחידה שאמורה ליירט את עברייני החשבוניות הפיקטיביות.

שטייניץ שותק ושותק

כדי לסבר את האוזן, הנה סיכום דוח מבקר המדינה מ-2006 בעניין החשבוניות הפיקטיביות: "השימוש והסחר בחשבוניות פיקטיביות גורם לאוצר המדינה נזק בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה. מעבר להיבט הכספי, חלוקה לא שווה של נטל המס בשל העלמות מס גורמת תסכול ופגיעה במוסר תשלומי המס של משלמי המס הנושאים בעול.

"הביקורת העלתה כי מאבק רשות המסים בתופעת החשבוניות הפיקטיביות דל. אותרו ליקויים הן בתחום המניעה והן בתחום האכיפה. בקשר לכך ראוי לציין כי אגף מע"מ הקים שתי ועדות שהמליצו על דרכי פעולה, אולם לא חל שינוי במצב, ובעיקר לא הועשר מאגר הנתונים שבידי האגף ולא ננקטו צעדים לקידוד החשבוניות. גם משאותרו עבריינים לא נעשה די לענישתם.

"נוכח חומרת המצב, נדרש פתרון מערכתי שיתבסס על 3 אדנים: 1. שימוש בפתרונות טכנולוגיים; 2. הגברת שיתוף-הפעולה והתיאום בין כל הגורמים הרלבנטיים ובעיקר: רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי, הרשות לאיסור הלבנת הון, המשטרה, רשם החברות וגורמים נוספים לפי הצורך; 3. שיפור אמצעי האכיפה והגבייה המופעלים כנגד העבריינים".

שטייניץ שותק ושותק, פוגע בעובדי רשות המסים, ומשה אשר כבר הולך לבג"ץ, במקום להישיר מבט לציבור ולהשיב לו על השאלה: מיהו האיש הנכון לטפל ברשות המסים החבולה והנגועה בשחיתות? מומחה מיסוי או בעל ניסיון ניהולי?

ועוד משהו: כדי למנוע לזות שפתיים, לא בריא שהיועץ המשפטי לממשלה יתערב במהלכים למינוי מנהל רשות המסים. כעורך דין פרטי הוא ייצג את איתן רוב, המנהל בתקופת השחיתות, וחילץ אותו מהליכים פליליים. הוא גם ייצג את יגאל סער, מבכירי רשות המסים הממתין להכרעת דינו.