מובילה במכרז נתג"ז: טורקית הסוחרת עם איראן

החברה הטורקית בורוסן מאנסמן לא עמדה בעבר בהתחייבויותיה לביצוע רכש גומלין בישראל

חברת בורוסן מאנסמן (BMB) הטורקית, המתמודדת במכרז ענקי לאספקת צנרת לחברת נתיבי הגז הממשלתית, סוחרת בגלוי עם איראן.

נתיבי גז (נתג"ז) פרסמה באוגוסט מכרז לאספקת צנרת עבור מערכת הולכת הגז. מדובר בצנרת המיועדת להכפלת קווים קיימים (קו אשקלון-קריית גת), ולהנחת קווים חדשים שיחברו לרשת ההולכה את ירושלים, אזורי תעשייה בצפון ובפלמחים. להערכת גורמים במשק הגז, ההיקף הכולל של ההזמנה עשוי להגיע ל-200 מיליון דולר.

למכרז של נתג"ז הוגשו 7 הצעות, ובהן של חברה טורקית נוספת, וכן של חברות אירופיות מספרד, מיוון, וחברה מהודו. בורוסאן נחשבת לבעלת סיכוי גבוה לזכות במכרז. החברה זכתה כבר ב-2006 בהזמנות של נתג"ז לאספקת צנרת עבור שלב ב' בפרויקט הולכת הגז.

לדברי גורמים בשוק, הטורקים נהנים מיתרון בזכות קרבתם לישראל, המוזילה את עלויות ההובלה - עלויות שמהוות מרכיב מרכזי במחיר הסופי של ההצעה. מבדיקה שערך "גלובס", עולה כי בורוסן מאנסמן מספקת בין היתר צינורות לפרויקט צינור הגז איראן-טורקיה. בהודעותיה לעיתונות מתגאה בורוסן בפעילותה בשוק האיראני, ומציינת כי "(החברה) חדרה בהצלחה לאיראן, לאלג'יריה, לאירופה, ולאחרונה גם לשוק האמריקני".

בנוסף נודע ל"גלובס", כי החברה לא עמדה בעבר בהתחייבויות לביצוע רכש גומלין על-פי החוק. על-פי החוק, מחויבת הזוכה במכרז ממשלתי בהיקף כזה לבצע רכש בישראל בשווי 35% מהיקף המכרז.

במשרד התמ"ת סירבו להגיב לשאלות "גלובס" על הפרות עבר של בורוסן, בנימוק ש"המידע פרטי וסודי". מנתג"ז נמסר כי החברה מנועה מלהתייחס לנושא כל עוד נמשך ההליך המכרזי. גורמים ממשלתיים המקורבים לנושא אמרו כי נתג"ז תהיה חייבת לתת את הדעת ולקיים את הבדיקות המתחייבות בגין המידע על קשר עם איראן. להערכת הגורמים, אם בורוסן מצפה לזכות במכרז הנוכחי, עליה להבין שהיא מחויבת לכסות התחייבויות מן העבר בתחום רכש הגומלין.

גורמים שמקורבים לנושא לא הוציאו היום מכלל אפשרות שזהו ניסיון של מתמודדת אחרת במכרז, שיש לה עניין להכפיש את בורוסן: "אז היא עשתה עבודה עם איראן. זו לא חוכמה גדולה, וזה לא הופך אותה לחברה שמסייעת לגרעין האיראני.היא עובדת בהרבה אתרים מרכזיים בכל מיני מקומות", אמר ל"גלובס" אחד הגורמים.