מיוחד: האותיות הקטנות בפרסומות שמפילות אתכם בפח

רבים נופלים במלכודת הפרסומות המפתות, שתנאיהן האמיתיים טמונים באותיות זעירות בקצה המודעה ■ אך לא עוד: בינואר ייכנסו לתוקף תקנות שמחייבות גודל מינימלי גם לאותיות הקטנות

אם הרגשתם בזמן הרכישה האחרונה בסופר, או תוך עיון בפרסומות של עיתוני סוף השבוע, שאתם זקוקים למשקפיים - חשבו שוב. הבעיה, כנראה, אינה טמונה בכם: הסיבה לכך שאתם מתקשים לפענח חלק ניכר מהכיתוב במודעות טמונה באלה המנסים, בכל דרך אפשרית, להצניע מידע חשוב מעיניכם.

האותיות הקטנות בפרסומות כוללות מידע חשוב המשנה מהותית את המסר. מטרת הפרסומות, לעומת זאת, היא למשוך אותנו לעסק: להגיע לחנות או להתקשר ולקנות. ההפרש בין השניים יוצר את המצב הבעייתי, בו אנחנו עלולים להגיע לעסק ולגלות פרטים שלא ידענו עליהם, כאלו שאם היינו יודעים על קיומם - כלל לא היינו טורחים להגיע.

למצב הזה, יש לקוות, ישימו בקרוב קץ תקנות עליהן חתם לאחרונה שר התמ"ת, שלום שמחון, הקובעות כי גודלן המזערי של האותיות בתנאי המופיע בפרסומת יהיה 30% מגודל האותיות הגדולות ביותר שבפרסומת.

המטרה ברורה וחשובה מאין כמוה: מתן אפשרות הוגנת וריאלית לצרכן לקבל תמונה אמיתית של המוצר או השירות המוצעים לו, ולבצע בחירה מושכלת בטרם ישלוף את הארנק מהכיס, או אפילו יטריח עצמו למקום המכירה.

התקנות, חשוב להבהיר, חלות על כל מידע לצרכן - בין אם מדובר בכרזת פרסומת, בקטלוג, בעלון מידע, במחיר על המדף - הן הדפסה והין במדיה דיגיטלית. הן לא קובעות הוראות באשר לגודל האותיות של המידע עצמו, אלא את היחס המקובל בינן ובין הסייגים הממוזערים.

הסיבה לכך שטרם הבחנו בשינוי, היא כניסתן של התקנות לתוקף רק ב-1 בינואר הקרוב. במשרד התמ"ת רצו להקל על עסקים בהפנמה ובהתארגנות, ומדגישים כי הטעיית הצרכן עקב הפרת התקנות מטילה אחריות על מי שמטעמו נעשתה הפרסומת - כלומר, בעל העסק - וכן על מי שהביא את הדבר לפרסום.

בשיתוף המועצה לצרכנות, מציג "גלובס" כמה דוגמאות לדפוסים מקוממים של הטעיה באותיות קטנות, או לפחות נטייה להצניע מידע באופן קיצוני ומקומם.

פרט "שולי": מעודפים

* המודעה: "מצלמה במחיר מטורף". מצלמה דיגיטלית - 299 שקל.

* האותיות הקטנות: "מעודפים".

* תרגום חופשי: הסתרת פרט מהותי מעיני הצרכנים, כזה שבלעדיו אולי כלל לא היו מתעניינים ברכישה, ודאי מקוממת. הביטוי "מעודפים" במקרה הזה כלל לא ברור: יכול להיות שמדובר במוצר ש"שכב" בחנות זמן רב או בדגם ישן.

בכל מקרה, הנתון המהותי הזה דורש בדיקה על מנת לאפשר השוואת מחיר עם דגמים זהים או דומים. הצנעת פרט כה מהותי באותיות שכמעט ולא ניתן לקרוא עלולה להטעות צרכן לחשוב כי אין במוצר כל תכונה מיוחדת המצדיקה את ההנחה.

חשוב לציין כי החוק מחייב עוסק לגלות לצרכן כל פגם, איכות נחותה או כל פרט אחר הידועים לא והמפחיתים באופן משמעותי מערכו של המוצר.

אחריות: לשנה בלבד

* המודעה: פרסומת למכונת כביסה. "קחו מכונת כביסה ו/או מדיח כלים לחודש ניסיון. לא מרוצים? קבלו את הכסף בחזרה - 10 שנות שירות מתנה".

* האותיות הקטנות: "שנת אחריות מלאה, ועוד 9 שנות אחריות על המנוע - בכפוף לתקנון המבצע". זאת אומרת, לא הכול נמצא כאן, וייתכן כי ישנם סייגים לאחריות: נדרש תשלום עבור ביקור טכנאי או עבור חלקים מסוימים שאינם כלולים באחריות.

* דוגמה נוספת: פרסומת למזגנים - בגדול: "3 שנות אחריות". באותיות הקטנות: "שנה ראשונה אחריות מלאה, לאחר מכן עלות ביקור טכנאי". ההערה המדוברת נפוצה מאוד בשוק המזגנים.

* תרגום חופשי: המודעה מאוד מפתה, משום שהבעיה מספר 1 בתחום מוצרי החשמל כעולה מהתלונות היא פגמים במוצר שבדרך-כלל מגלים לאחר תום תקופת האחריות (של שנה על-פי החוק), והתיקון עולה הרבה כסף.

החוק בעניין האחריות למוצרים קובע כי יש חובה לתת שירות חינם ולהחליף חלקים במשך שנה, מבלי לשלם על ביקור טכנאי או על החלקים. אחרי השנה הראשונה - התנאים הם על-פי ההסכם בינך לבין היבואן. אם היבואן מציע אחריות מורחבת, בכל פרסום הוא צריך לכתוב את כל מה שלא כלול באחריות המורחבת.

במועצה מזכירים, בהזדמנות זו, כי החוק מחייב את העסק לאפשר לצרכן לעיין בתעודת האחריות לפני הרכישה, דבר שעל-פי בדיקת המועצה לצרכנות בדרך כלל אינו מיושם.

התמונות להמחשה בלבד

* המודעה: מציגה מחירים אטרקטיביים עבור ספות מדגמים שונים המוצגות בתמונה. בקטן מצוין: "המחירים מתייחסים לבדי מבצע בלבד". בפועל, המבצע מוגבל רק לספות המצופות בבדים מקטגוריה נחותה יותר, ולא לכל הספות מהדגם המדובר.

* תרגום חופשי: אחד הכיתובים הנפוצים ברשימת ההסתייגויות הם "התמונות להמחשה בלבד". כוונת העסק לפטור את עצמו מכל חובה לתת את ההנחה משום שהתמונה אינה מחייבת; כלומר, בפועל - זה לא בהכרח מה שתקבל. אולי המוצר במבצע רק דומה לזה ואולי התמונה רק מייצגת את מה שנרצה למכור לך, אם כבר תתפתה לבדוק מקרוב את המבצע.

בעבר כבר נקנסו רשתות על חוסר התאמה בין התמונות המוצגות ובין המוצרים המוצעים בפועל בעסקה המפורטת במודעה.

מחיר מוזל רק למזומן

* המודעה: מטבח כולל הכול - ב-25,999 שקל. המפרט מתועד בגדול, אבל בקטן מצוין: "המחיר במזומן". כנ"ל גם במודעות דומות שמצאנו במבצעי LCD.

* תרגום חופשי: תנאי תשלום במזומן הם מגבלה רצינית כשמדובר ברכישה גדולה - ממכשירי חשמל ואלקטרוניקה ועד מטבח. מחיר המפורסם בגדול ללא ציון התנאי "במזומן", שמופיע לרוב רק בכוכבית הקטנה בשולי העמוד, עלול לשנות את כל התמונה עבור צרכנים שיתפתו להגיע בעקבות המודעה למקום הרכישה. כשיבקשו לקבל את המחיר שראו יתברר להם, על-פי רוב, כי הוא לא ריאלי עבורם וכי המחיר בפועל בחלוקה לתשלומים יקר יותר ומשתלם פחות.

הסיכוי שבכל זאת יקנו את מבוקשם למרות שהמחיר הפך פחות אטרקטיבי, אחרי שטרחו והגיעו עד הלום - הופך את ההטעיה לכל-כך "כדאית" עבור העסק ומכעיסה עבור הצרכן.

ענף המגלה לא אחת בעייתיות בנוגע להצגת תנאי התשלום הוא ענף הרכב: מחירי רכישה של מכוניות מצוינים לעתים מבלי להתחשב בעלות המימון - כלומר, בריביות עבור התשלומים האטרקטיביים שמוצגים בפנינו. בית המשפט כבר הרשיע בעבר סוכנויות על הצגה מעוותת כזו - וגם לצרכנים לא תזיק תזכורת נוספת.

הנחה למוצר שני או לחברי מועדון

* המודעה: רשת גדולה למוצרי פארם מציעה מוצר שני ב-10 שקלים. אלא שהמילה "שני" כתובה באותיות מאוד קטנות: המודעה מציגה מטבע גדול של 10 שקלים, ורק בקטן כתוב - "השני ב-10 שקלים". האותיות הקטנות כוללות כמעט כל נוסח אפשרי לגיבוי: "ללא כפל מבצעים", "התמונות להמחשה בלבד" ו"טעות לעולם חוזר" (טל"ח).

באופן דומה, מוכרים במיוחד מבצעים של רשתות שיווק - מחירים אטרקטיביים כשבכוכבית השגות: לחברי מועדון בלבד, מותנה ברכישה מעל 150 שקל (לא כולל המוצרים שבמבצע), הגבלה של כמות מוצרים (מספר או משקל), או שתאריך תפוגת המבצע סמוך מאוד למחרת הפרסום.

* תרגום חופשי: כמה פעמים עמדתם בסופר והוצאתם את עיניכם בניסיון למצוא התאמה בין ברקודים המוצגים (במקרה הטוב) על שלטי הפרסומת? כמה פעמים גיליתם בקופה שמבצע שעליו הסתמכתם, כשהושטתם ידכם למדף, כלל לא בא לידי ביטוי בקופה?

גם אם ניסיתם לעמוד על שלכם ולקבל את ההפרש (למרות שמדובר בכמה שקלים ועל אף הגלידה הנמסה בזמן ההמתנה בעמדת השירות) - בחלק גדול מהפעמים תגלו ששלל צידוקים וסייגים שפורטו, כנראה, באופן מינימלי ביותר הופכים את הטעות למוצדקת, על-פי תנאי המבצע העלומים. גם אם תעדיפו להחזיר בדיעבד את המוצרים, הפסדתם זמן ו"הרווחתם" עוגמת-נפש.

מינואר הקרוב, נקווה, יהיה קשה יותר ליפול בפח - וההגבלות יופיעו בצורה ברורה לנגד עינינו.

למה התכוון המשורר בפרסומת

* התמונות להמחשה בלבד: זה לא בדיוק מה שקיים בחנות, במחיר המבצע לפחות.

* עד גמר המלאי: השאלה איזה מלאי באמת הקצו בחנות לעניין.

* אין כפל הטבות: תכננתם לרכוש בתלושים, או לנצל הנחת מועדון? שכחו מזה.

* בכפוף לתנאי המבצע: לך תדע איפה הם מפורטים.

* ט.ל.ח: סוג של כסת"ח משפטי ("טעות לעולם חוזר"). הפירוש - אם טעינו, קורה. נוכל לתקן בדיעבד.

האותיות הקטנות
 האותיות הקטנות