בנק ישראל: על הבנקים לפרסם חשיפתם לטייקונים

החל מהדוחות הקרובים יידרשו הבנקים להרחיב משמעותית את הגילוי שהם נותנים בכל הנוגע להלוואותיהם לקבוצות הגדולות במשק, ולהעריך את הסיכון הגלום בהן ■ זאת בשל "החרפת המגמות השליליות בשווקים הפיננסיים בעולם"

בנק ישראל דורש מהבנקים לבצע באופן מיידי גילוי נוסף לגבי סיכון האשראי של קבוצות הלווים הגדולות במשק. כך נודע ל"גלובס". לאור "החרפת המגמות השליליות בשווקים הפיננסיים בעולם והחשש מההשלכות העתידיות האפשריות על המשק הישראלי", הורה בסוף השבוע המפקח על הבנקים, דודו זקן, כי החל מדוחות הרבעון השלישי שיתפרסמו בסוף החודש, וכהוראת שעה עד סוף שנת 2012, על הבנקים להרחיב משמעותית את הגילוי הפרטני על סיכון קבוצות הלווים הגדולות.

לקבוצות הלווים הגדולות במשק נחשבים גופים עסקיים כמו אי.די.בי של נוחי דנקנר, קבוצת דלק וחברות פרטיות של יצחק תשובה, משפחת עופר לפלגיה השונים, לב לבייב, אליעזר פישמן, שאול אלוביץ' וקרדן.

הבנקים נדרשים לתת מידע בדוח הדירקטוריון, הכולל התייחסות ספציפית לכל קבוצת לווים שהיקף החוב שלה הוא 15% ומעלה מההון העצמי של הבנק. רף זה משקף אשראי של 18 מיליארד שקל בכלל המערכת הבנקאית, ואשראי של 6 מיליארד שקל בשני הבנקים הגדולים, הפועלים או לאומי .

זו הפעם הראשונה בה נדרשים בנקים לפרט בדוח דירקטוריון לגבי סיכון האשראי של קבוצות הלווים. עד היום הסתפקו הבנקים בנתון לגבי היקף האשראי של הלווים הגדולים לפי ענפי משק, ללא התייחסות להיותם חלק מקבוצות לווים. היו בנקים שגם נתנו גילוי מספרי בלבד לגבי היקף החשיפה המצרפי לשש קבוצות הלווים הגדולות.

המידע החדש יכלול גילוי על סיכון האשראי בגין קבוצות לווים העומדות ברף שנקבע, והבנקים נדרשים לתת פירוט לגבי הלווים ולהעריך את הסיכון שלהם. בנק ישראל משאיר לשיקול דעת הבנקים את היקף הפירוט, אך מנחה כי "הגילוי ילווה בדיון על ניהול סיכון האשראי". עוד קובע המפקח זקן כי הבנקים יתנו פירוט של האשראי "תוך הבחנה בין סיכון אשראי מאזני לסיכון אשראי חוץ מאזני, וחשיפת האשראי החוץ מאזנית הפוטנציאלית בגין מכשירים נגזרים".

הוראה זו מצטרפת להנחיה אחרת של בנק ישראל שפורסמה במארס השנה. אז הוא החמיר את המגבלות על מתן אשראי ללווים הגדולים וקבע כי מגבלת קבוצת לווים שעומדת על 30% מההון העצמי של הבנק תרד מינואר 2012 ל-25%. מגבלת לווה בודד - כלומר, האשראי שבנק יכול לתת ללווה יחיד - נותרה 15% מההון העצמי של הבנק.