ארגון המורים: "1 מכל 5 מורים נפגע מתלמידים בפייסבוק"

סקר שערך הארגון מצא כי 19% מהמורים הפעילים בפייסבוק סובלים מאלימות מילולית, השפלה ואפילו מתמונות מביכות שמפרסמים התלמידים שלהם ברשת החברתית ■ מיכל דליות: "יש לאכוף את חוק 'לשון הרע' על ילדים"

ילדי ובני הנוער של ישראל אוהבים מאוד את פייסבוק אך ככל הנראה לא עושים בה שימוש רק בשביל להכיר חברים חדשים או לשחק בפארמוויל. סקר חדש שנערך על ידי ארגון המורים ומכון גיאוקרטוגרפיה, שכלל 600 נשאלים (200 מורים, 200 תלמידים ו-200 הורים), מצא כי יש לא מעט מורים (19% מהמורים הנשאלים) שסובלים מפגיעה מכוונת של תלמידים נגדם באמצעות הרשת החברתית.

10% מהמורים דיווחו כי חוו עלבונות, 7.5% ספגו קללות או אלימות מילולית ו-3% מהמורים נאלצו להתמודד עם תמונות מעליבות שצילמו התלמידים שלהם ושיתפו אותן בין חבריהם בפייסבוק.

על פי הסקר, ל-81% מבני הנוער בישראל (בגילאי 13-18) יש חשבון פעיל בפייסבוק, כאשר פחות ממחצית המורים בישראל (42%) פעילים ברשת החברתית. ההורים אגב, פעילים גם הם בפייסבוק, אך הרבה פחות מילדיהם - ל-59% מההורים לבני הנוער יש פרופיל פייסבוק פעיל. יחד עם זאת, 39% מההורים הפעילים בפייסבוק דיווחו כי הם עוקבים אחר פעילותם של ילדיהם ברשת החברתית, בין היתר בהצצה לתכתובות הצ'ט שלהם, בבקשת חברות מחבריהם בשביל להיחשף לדברים שקורים ביניהם ואף באמצעות תוכנות מעקב ייעודיות.

גם בני הנוער בפייסבוק סובלים מפגיעה מכוונת של ילדים אחרים כלפיהם בפייסבוק, אך במספר נמוך יותר מאשר המורים. 12% מבני הנוער דיווחו כי נפגעו מתלמידים אחרים ברשת החברתית, כאשר 4% נפגעו מאלימות מילולית וקללות ו-3% נפגעו מהפצת שמועות עליהם. בנוסף, 21% מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לסרטון וידיאו בפייסבוק בו אחד מחבריהם לכיתה או אחד ממוריהם נראה כשהוא במצב משפיל או מביך.

בתגובה לממצאי הסקר, שנערך לקראת וועידת ישראל לחינוך של ארגון המורים ומיקרוסופט שתתקיים ביום שני הקרוב, אומרת אשת החינוך מיכל דליות, המוכרת מתכנית הטלוויזיה המפורסמת "סופר-נני", כי עצירת התופעה תלויה בענישה שתופעל כלפי מי מהילדים שפועל בזדון: "חינוך זה טוב, אך לא מספיק", אומרת דליות. "ילדים צריכים לדעת שהם ייענשו בחומרה על-ידי המשטרה ומערכת החוק של המדינה, ורק זה ימנע מהם לעשות זאת שוב".