נעילה שלילית באירופה; תשואות אג"ח איטליה בשיא

המדדים בוול סטריט יורדים מעל 2% ■ הבנק המרכזי האירופי קונה אג"ח איטלקיות ■ ירידות חדות גם בבורסה בת"א

דרמה בבורסות אירופה בעקבות זינוק בתשואת האג"ח הממשלתיות של איטליה לשיא חדש: מדדי המניות ננעלו בירידות שערים לאחר שתשואות האג"ח של איטליה ל-10 שנים זינקו היום (ד') ל-7.46%. רמה של 7% הוגדרה מוקדם יותר השבוע ע"י אנליסטים כ"נקודת אל-חזור" עבור איטליה. ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני הבטיח אמש להתפטר מתפקידו לאחר שהפרלמט יעביר סבב קיצוצים נוסף. לפי דיווח ב-CNBC, הבנק המרכזי האירופי קנה אג"ח איטלקיות בשוק בניסיון להוריד את התשואות.

חדשות אחרונות על מדבר החוב באירופה:

בהלה באירופה: שיא בהלוואות החירום של הבנק המרכזי

"סיכוי של 65% שמשבר פיננסי יתפרץ בסוף החודש"

"איטליה חצתה נקודת האל-חזור; משבר הוא בלתי נמנע"

ג'ים רוג'רס: 100% סיכוי למשבר חריף יותר מב-2008

חשיפה ל PIGS
 חשיפה ל PIGS

ניתוח "גלובס" מה-19 בספטמבר הראה כי עיקר החשיפה לבנקים בצרפת ואיטליה היא של בנק לאומי בניהולה של גליה מאור. ללאומי הייתה בסוף הרבעון השני חשיפה בסך 2.6 מיליארד שקל לבנקים צרפתיים, מתוכה 768 מיליון שקל באג"ח. לבנקים באיטליה היה חשוף לאומי בסוף יוני ב-732 מיליון שקל, מתוכם 462 מיליון שקל באג"ח. הערכות כי מסוף הרבעון השני ירדה החשיפה של לאומי לאג"ח בנקים צרפתיים ואיטלקיים בסכום של 600 מיליון שקל.

הסיבה לזינוק בתשואות האג"ח של איטליה היום היא דרישה של חברת הסליקה הצרפתית LCH.Clearnet SA מכל לקוחותיה המשקיעים באג"ח ממשלתיות של איטליה, להגדיל את הביטחונות. המשמעות היא שחלה היום עלייה נוספת בפרמיית הסיכון של אגרות החוב הממשלתיות של איטליה.

חברת הברוקרים דורשת מלקוחותיה להגדיל ביטחונות על השקעות באג"ח איטלקיות לטווחים של 7-10 שנים. הביטחונות אותם היא דורשת כעת על השקעה באג"ח איטלקיות ל-7-10 שנים מהווים 11.65% מסך ההשקעה, בעוד שהביטחונות על השקעה באג"ח ל-10-15 שנה עלו ל-11.8% ול-15-30 שנה נדרש שיעור ביטחונות של 15%.

על פי בנק ההשקעות ברקליס קפיטל, תשואות מעל רמה של 5.5% על האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים, הן "השלב בו המשחק נגמר". בהתחשב בפרשנות זו, מצבה של איטליה לא טוב במיוחד. נזכיר כי גם יוון נקלעה למשבר דומה בעקבות עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות שלה, מה שבסופו של דבר הביא לחוסר יכולת של יוון לגייס אג"ח ולמחזר חובות. יוון פנתה לקרן המטבע ולאיחוד האירופי לקבלת סיוע, אך ספק אם איטליה יכולה ללכת בדרך זו בהתחשב בהיקף החוב העצום שלה - 1.9 טריליון אירו.

הצבעה על התקציב באיטליה - בשבוע הבא

ההודעה של נשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו מאתמול על כך שברלוסקוני הסכים להתפטר לאחר שיאושר תקציב איטליה לשנת 2012 הביאה להשפעה חיובית קלה בפתיחת המסחר באירופה היום. על פי תחזיות, ההצבעה על התקציב תתקיים במהלך השבוע הבא.

"אני אתפטר ברגע שהתקציב לשנת 2012 יאושר", אמר ברלוסקוני היום."אני צופה שהבחירות באיטליה יוקדמו לתחילת פברואר, ואני לא מתכוון לקחת חלק בהם"

הודעת ההתפטרות של ברלוסקוני באה בעקבות כישלונו בלהשיג רוב מוחלט בהצבעה שגרתית בפרלמנט אתמול על התקציב, בעקבות "עריקה" של כמה מחברי מפלגתו לאופוזיציה. ההצבעה אושרה ברוב של 308 חברי פרלמנט מתוך 630 חברים, כשעל מנת להשיג רוב מוחלט היה צורך בתמיכה של 316 חברים.

ישנם אנליסטים שמעריכים שתגובת השווקים להודעה של ברלוסקוני תתפוגג במהרה. "למרות התגובות החיוביות של השווקים להודעה, זה יכול להגמר מהר מאוד", אמר סילביו פירוצו, כלכלן ברויאל בנק אוף סקוטלנד . "המשקיעים יתחילו להסתכל על העידן שאחרי ברלוסקוני, והם יראו שתי אפשרויות: אפשרות ראשונה תהיה הקדמת הבחירות והקמת ממשלה חדשה. ואפשרות שנייה תהיה הקמת ממשלה טכנוקרטית, וזאת תהיה האפשרות המועדפת עבור המשקיעים".

נעבור ליוון, שבעקבות האירועים באיטליה ב-48 השעות האחרונות נדחקה קצת לשוליים ונראית כמו עבר רחוק, ושם הודיע היום ראש הממשלה הנוכחי גיאורגיוס פפנדריאו שעד סוף היום יוכרז על הרכב הממשלה החדשה, וגם זהותו של האיש שיעמוד בראשה.

הבנק השוויצרי HSBC פרסם היום את דוחותיו לרבעון השלישי השנה וממנו עולה שהבנק רשם רווחים של 5.22 מיליארד דולר ברבעון השלישי השנה, לעומת רווחים 3.15 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

אסיה ננעלה בעליות

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים לאחר שמוקדם יותר הבוקר נסחרו במגמה מעורבת, כאשר בהונג קונג נרשם ראלי על רקע נתוני האינפלציה בסין שפורסמו היום ומצביעים על האטה בלחצים האינפלציוניים במדינה הגדולה. עוד סיבה לאופטימיות זהירה סיפקה איטליה, המשקיעים באסיה מגיבים להודעתו של ברלוסקוני מאמש כי יפרוש מתפקידו, מה שמתפרש כצעד משמעותי לקראת אפשרות של פיתרון בעיות החוב.

כאמור, נתוני האינפלציה בסין לחודש אוקטובר מצביעים על האטה זה החודש השלישי ברציפות על רקע האטה בעליית מחירי המזון והאנרגיה. נתוני האינפלציה מאפשרים למקבלי ההחלטות המוניטאריות במדינה ליישום צעדים המקלים על הבנקים במתן אשראי ולשחרר את המדיניות ההדוקה של הבנק המרכזי בסין לדיכוי הביקוש על מחירי הדירות. (לסיפור המלא)

מעבר לנתוני האינפלציה, איטליה ממקדת את תשומת הלב באסיה לאחר ההודעה על התפטרותו הצפויה של ברלוסקוני. "הסקפטיות של המשקיעים לגבי איטליה לובתה בחודשים האחרונים על רקע הרפורמות הלא שאפתניות במדינה ויישום ירוד יחסית של צעדי רפורמה", אמר אסטרטג בברקליס קפיטל.

מניות הבנקים בהונג קונג מרכזות עניין ומובילות לעליות, נציין את Nomura Holdings Inc I nc.