אנליסטים על המשבר באיטליה: "זה 'ביג דיל' רציני"

ההתפתחויות מכיוון איטליה צפויות לתת את הטון גם היום ■ במידה ולא תעשה סדר פנימי במערכת הפוליטית שלה - עלולה להמשיך ולגרור את השווקים לירידות שערים נוספות

גם היום (ג') צפויים המשקיעים בשווקים הגלובליים לשאת את עיניהם לעבר איטליה, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם. ההתפתחויות מכיוון "ארץ המגף", המחזיקה בכ-1.9 טריליון אירו חובות, צפויות לתת את הטון. במידה ואיטליה לא תעשה סדר פנימי במערכת הפוליטית שלה, חוששים כלכלנים, היא עלולה לגרור את השווקים לירידות נוספות.

"יוון היא בסך הכל ניואנס, גם פורטוגל. אולם איטליה היא לא ניואנס. היא למעשה 'ביג דיל' אמיתי", מסביר פטר בוקוואר (Peter Boockvar), אסטרטג ב-Miller Tabak. דבריו נאמרים לאחר שהמשקיעים שלחו אתמול את תשואות האג"ח של איטליה ל-10 שנים לשיא כל הזמנים - 6.7%, לאור חששם כי הממשלה לא תצליח למחזר את חובותיה.

"אירופה נוהגת באוטובוס", מסביר בוקוואר. "השווקים נמצאים בלחץ כה רב, שנראה שאנו נמצאים בגישה של 'רק תספרו לי חדשות טובות'", הוא מסביר. "מצד שני, כל מה שמתסכל את המשקיעים - גורם להם למכור מיד".

על רקע החשש מחוסר יכולתה של ממשלת איטליה למחזר את חובותיה ולגייס עוד אג"ח, הודיע אתמול נשיא איטליה גיאורגיו נפוליטנו, כי ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני הסכים להתפטר. ברלוסקוני יפנה את כיסאו לאחר שהפרלמנט המקומי יאשר סופית הרחבות לתוכנית הצנע במדינה, אולם לא ציין מתי צפוייה ההצעה בעניין. הצהרה זו הפיחה תקווה בשווקים, ושלחה את המדדים המרכזיים בוול סטריט אמש לעליות, לקראת הנעילה.

רוברט סינצ'ה (Robert Sinche), אסטרטג ב-RBS גלובל, טוען כי השווקים ממוקדים בעיקר בסוגיית האג"ח האיטלקיות - וכי מטרידים מאד המרווחים בין האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים לאג"ח הממשלתיות של המדינות הנוספות החברות בגוש האירו.

"המשקיעים חוששים כי אם המרווחים יעלו על 4.5% - זה עשוי להוות נקודת אל-חזור משמעותית", מסביר סינצ'ה. על פי נתוני RBS גלובל, המרווחים עלו אתמול ל-4.4%, לאחר שעמדו על רמה של 4.2% בתחילת היום.