נוהגים ברכב צמוד מהחברה? בקרוב הפיקוח עליכם יוגבר

רכב צמוד העניק עד כה לבעליו חסינות מפני עבירות; הצעת חוק חדשה תנסה לבלום זאת בקרב כ-200 אלף נהגים ■ יהיה מעניין לראות כיצד יעבור החוק, ובעיקר - מי ינסה לטרפד אותו הפעם

נפתח בחידה - מי השחקן החזק והמשפיע ביותר בשוק הרכב הישראלי? אמרתם יבואני הרכב? טעיתם בגדול. היבואנים אמנם גורפים הררי כסף מהשוק, אבל הם רחוקים מלהכתיב את כללי המשחק. אז אולי חברות הליסינג? שוב טעיתם. אולי אנשי הליסינג יודעים לכופף את היבואנים עם הנחות של 20% ויותר, אבל הם נמצאים במלחמת קיום מתמדת. מה לגבי משרד התחבורה? אל תצחיקו אותנו. במשרד התחבורה רוקדים לפי החליל של שאר השחקנים.

הגורם החזק ביותר בשוק הרכב הישראלי הם ציי הרכב - או ליתר דיוק, מקבלי הרכב הצמוד. מדובר אמנם רק ב-200 אלף וכמה נהגים מתוך כשניים וחצי מיליון, אבל אותם כ-200 אלף וכמה נהגים יושבים במוקדי הכוח, ההשפעה וקבלת ההחלטות המרכזיים של כל המשק, בחברות פרטיות ובמגזר הציבורי, כולל הממשלה, הכנסת, הצבא והמשטרה.

מקבלי הרכב הצמוד, ושלוחיהם בכנסת, הצליחו לכופף - ולא פעם - את האוצר ואת רשות המסים במאבק על שווי השימוש, והם מכתיבים קרוב ל-55% מכלל הרכישות השנתיות של רכב חדש.

בדיחת "נוהל 6"

למרבה הצער, הנתונים מראים כי משקלם של ציי הרכב גדול מהממוצע גם בכל הנוגע לתאונות דרכים. שיעור ה"טוטאל לוס" בקרב רכבי ליסינג, למשל, כפול כמעט משיעורו בקרב כלי רכב בבעלות פרטית, ואחת הסיבות היא המדיניות המגוננת בה נוקטים ציים רבים, במקרה של עבירות תנועה ותאונות עצמיות של מקבלי רכב צמוד, ובמיוחד אם מדובר בבעלי תפקידים בכירים בארגון. אגב, ה"חסינות" הזאת כוללת לעתים קרובות גם את בני המשפחות הנוהגים ברכב ולא רק את העובד.

בשנת 2005 ניסו כמה רגולטורים להגביר את ההרתעה בסקטור בעייתי זה, ולהעביר חוק שיחייב את כל רכבי הציים לשאת סטיקר ובו מספר טלפון לתלונות הציבור, במקרה של זיהוי עבירת תנועה. אלא שגם כאן פעלה יד נעלמה מאחורי הקלעים, והצעת החוק הוסרה ובמקומה מוסד "נוהל 6" של משרד התחבורה, שהפך לבדיחה: הדבקת המדבקות הפכה להיות התנדבותית ולא נקבעו כללים, כך שחלק מהחברות מכניסות מספר טלפון זעיר שאין כל דרך לקרוא אותו ברכב נוסע.

החודש תעלה שוב על שולחן הכנסת "הצעת חוק נגישות לדיווח על עבירות בציי רכב", והפעם עם הוראת חוק מחייבת להדביק סטיקר אחיד עם מספר טלפון גדול, ברור וקצר - כוכבית ושלוש או ארבע ספרות - שיקשר את האזרחים ישירות אל קציני הרכב בחברות, שישה ימים בשבוע. בנוסף, תוטל על החברות אחריות לדווח לרשויות על עבירות ולרסן את הנהיגה הקלוקלת של נהגיהם ועוד.

יהיה מעניין לראות כיצד יעבור החוק, ובעיקר - מי ינסה לטרפד אותו הפעם.