שאמה-הכהן: לח"כים נמאס להיות חותמת גומי של ערוץ 10

יו"ר ועדת הכלכלה: "בעלי ערוץ 10 הם אנשים עשירים שעד עכשיו לא הציגו נימוק למה הם לא מזרימים כסף"

אחרי שבוע סוער לערוץ 10, שבו הוא הגיע שוב למצב קריטי, ועל רקע הדיונים הסוערים בוועדת הכלכלה, יו"ר הוועדה, כרמל שאמה הכהן, עדיין אופטימי. "אני מאמין שנגיע להסדר. 3 בעלי המניות העיקריים הם אנשים עשירים, וכל אחד מהם יכול להזרים את הכסף הזה בלי מאמץ מיוחד. זה לא הגיוני שיציגו את זה כבקשה של ערוץ. זאת לא בקשה של ערוץ - אלא של בעלי המניות. הערוץ הזה שייך להם. לבעלי המניות אין שום נימוק מיוחד למה הם לא מזרימים את הכסף". שאמה -כהן מכוון ליוסי מימן, רון לאודר וארנון מילצ'ן.

- ובכל זאת, מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, רמז אתמול (ד') בשיחה שערך עם עובדי הערוץ כי הבעלים לא יזרימו כסף, וכי "החגיגה נגמרה".

"צריך לעשות סדר. לא מדובר בסגירתו של הערוץ. אם בעלי המניות לא רוצים לשלם את הכסף בעצמם, הם יכולים לנסות לארגן שותף חדש שיזרים את הכסף. אני בטח לא אמור להזרים את הכסף, ואין לי שום פתרון אחר למעט מה שהצעתי, בין היתר כי קיימת התנגדות חזקה לבקשה של הערוץ. אם הם לא מוכנים להגיע לפשרה או אפילו לחתום ערבות, אז מה אני יכול לומר?"

שאמה-הכהן אומר כי "בהתחלה הצעתי לערוץ 10 לשלם במועד הייעודי רק שליש מהסכום, ובהמשך רק חמישית, אבל ההצעות נדחו. גם ההצעה שלי שהם יחתמו על ערבות אישית נדחתה".

- יש התעניינות מצד משקיע חדש, אבל ההערכה היא שהוא לא ייכנס אם הוא יודע שכספו ייפול לתוך הבור של החזרת הכספים.

"אז אולי ערוץ 10 צריך ללכת להקפאת הליכים או להסדר נושים, ואז יימחקו לו חלק מהחובות. אולי זה יאפשר לגוף חדש להיכנס, אבל אני לא מתיימר לנהל את ערוץ 10. זה פשוט לא התפקיד של ועדת הכלכלה. אנחנו אמורים לנסות לגבש פתרונות מתוך הראייה שיש פה אינטרס ציבורי.

"צריך לזכור שבסך-הכול מדובר כאן בעסק פרטי. זה כמו כל מפעל שנסגר, רק שפה, מעבר לעניין העובדים שיאבדו את מקום עבודתם, יש גם את האלמנט של התקשורת - המרחב התקשורתי שעלול להצטמצם כתוצאה מכך במדינת ישראל.

"כמובן שזה דבר משמעותי מאד, כי מדובר בערוץ תקשורת, ויש לו תפקיד חשוב בדמוקרטיה, אבל אם מדובר בגוף שסובל מבעיה כרונית של הזדקקות לחסדי נבחרי הציבור, אז אוי לנו שזאת התקשורת שלנו. אני לא יודע אם במצב כזה כבר כדאי שערוץ כזה יהיה קיים או לא קיים. זה להערכתי דווקא המקרה הכי מסוכן".

אחד הדברים שהכי בלטו בהצבעה בוועדה ביום שלישי היה המשמעת הקואליציונית של אנשי הליכוד וישראל ביתנו, שהצביעו נגד דחיית חובות הערוץ.

- בסופו של דבר מדובר בעניין טכני כמו דחיית התשלומים בשנה ולא במחיקה, אז למה הוטלה משמעת קואליציונית?

"אם היה עושה את זה בעל הון אחר, כמו תשובה או דנקנר או לבייב - ערוץ 10 היה עושה תחקירים מעכשיו ועד שהנושא הזה היה נגמר. אז בוא נכנס לפרופורציות בעניין הזה. לדוגמה, אם מחר נוחי דנקנר יבקש לדחות את תמלוגי סלקום בשנה - יתחיל פסטיבל, והתקשורת הייתה עומדת בראש מחנה - ובצדק, אגב.

"אם מפרידים את כל רעשי הרקע, אז מגלים שהעניין הוא לא המספרים או גובה החוב או הריבית. העניין הוא שמישהו חושב שאפשר לבוא כל פעם לחברי הכנסת ולומר להם 'תהיה חותמת גומי', ואנחנו לא משאירים לכם ברירה כי האלטרנטיבה היא פיטורי אלפי עובדים, החשכת מסך ופגיעה במרחב התקשורתי. זה מוקד העניין להבנתי, ולחברי הכנסת פשוט נמאס מהעניין הזה".

הוא מוסיף כי "הטעות הגדולה של ערוץ 10 בשבוע האחרון הייתה שהם זיהו את אישור הבקשה או הסירוב לבקשה כמאבק של אופוזיציה בקואליציה. זה פשוט כמעט לא השאיר סיכוי לעניין".

- מי אשם בכל המשחק המקדים הזה?

"אני לא יודע. אחרי שקראתי את הכתבה על רביב דרוקר התבטאתי בכל מיני דרכים, שאם דרוקר ייפגע חלילה, אני לא אעלה את הבקשה בוועדה. שנית, אני ביררתי את הדברים עם אנשי הלשכה של נתניהו, וקיבלתי הכחשה גורפת, כולל מראש הממשלה עצמו, ואני מאמין לזה. אחרי זה ביררתי את הדברים מול ערוץ 10 עצמו, ואז הם אמרו לי 'אנחנו לא אמרנו משרד ראש הממשלה. אמנם אמרנו בכיר בליכוד, אבל לא אמרנו משרד ראש הממשלה'.

"ועדיין, אם מישהו אמר את זה - זה חמור, זה מגעיל, ולדעתי זה על גבול הפלילי. מי שאמר דבר כזה לא ראוי להיות איש ציבור. אם לערוץ 10 יש באמת הקלטה בעניין הזה, אז צריך להניח אותה, ואותו אדם צריך ללכת הביתה באותו ביום. אני לא רוצה להאמין שיש דבר כזה, כי זה דבר מאוד מסוכן אם חבר כנסת או שר בישראל הציע עסקה מסריחה כזאת לערוץ במצב בעייתי ברגע כל-כך רגיש. אבל אני לא יכול לחדור למאגרי המידע של ערוץ 10 ולדעת אם זה נכון - או שמדובר בספין".

מערוץ 10 נמסר: "הדברים של יו"ר הוועדה לא משקפים את המציאות העגומה של התקשורת הישראלית. הכנסת ריבונית לסגור ערוץ, זהו כוח שמלווה באחריות ציבורית כבדה".

גלגל הצלה? הצבעה מחודשת בוועדת הכלכלה בשבוע הבא

סיעת קדימה הגישה רביזיה בעניין המצב שאליו נקלע ערוץ 10, והנושא צפוי לעלות שוב לדיון בוועדת הכלכלה. שאמה-הכהן אומר כי הוא מעריך כי הדיון יתקיים בשבוע הבא: "זה כנראה יהיה ביום שלישי או רביעי. חברי הכנסת מעוניינים לסיים עם זה כמה שיותר מהר, כי הם מרגישים לחץ עצום מההצבעה הזאת. מצד שני, קיים האינטרס לתת זמן כדי להגיע לפשרה.

"כרגע, כל ההצעות שאני הגשתי נדחו, ולא מתוך קשיחות של יוסי ורשבסקי (מנכ"ל ערוץ 10, ר"ב) או חוסר רצון. הוא פשוט אומר לי שאין לו שקל לתת במועד הנקוב. הכול יכול להיות, אבל במצב הנוכחי אני לא רואה שיהיה שינוי בהצבעה הבאה".

- אתה מעריך שלא צפויים שינויים בהצבעה הבאה בעניין?

"אני מתקשה לראות שינוי. די מיצינו את ציר השיחה עם ורשבסקי והערוץ. אין לי משהו חדש להציע. שאלתי את ורשבסקי 'איך תעבור את השנה הבאה?', והוא אמר לי: 'ברגע שאני אקבל רישיון, אני יכול ללכת עם זה לבנק ולקבל מימון'. אז אמרתי לו ש'אולי אפשר להוציא מסמך כוונות מהמדינה שהולכים לתת לכם רישיון, ואז תוכלו ללכת עם זה לבנק'. הוא הסביר לי שבגלל שיש התניות לרישיון הוא לא בטוח שזה יצליח. ביקשתי ממנו לבדוק את זה. הרבה יותר מזה כבר קשה לעשות, מלבד כמובן לנסות לשכנע את חברי הכנסת".

- אתה בעצמך הרגשת לחץ מטעם התקשורת?

"מטעם ערוץ 10 ממש לא הרגשתי לחץ. השיחות שלי עם בכירי הערוץ הן נעימות וענייניות, ואני אפילו יכול לומר חבריות. יש לנו יחסים טובים. אבל מכל השאר בוודאי שהרגשתי. כל התקשורת באה מעמדה של 'אתה יכולים לקבל רק החלטה אחת', ואני אשאל שאלה - אם זה היה 'ישראל היום' שהיה מבקש דחייה של תשלומים ולא ערוץ 10, אני לא בטוח שהייתה כזאת גישה חד-גונית בתקשורת למען 'ישראל היום' של שלדון אדלסון. אגב, זה העיתון שהכי פחות מפרגן לי, ואין לי שום בעיה לומר את זה. הלחץ הורגש. בפירוש.

"זאת לא סיטואציה נעימה שאני צריך לעלות לשידור אצל רזי ברקאי ולהתווכח עם מוטי קירשנבאום. אמרתי את זה גם בהקשר של גלי צה"ל בעבר, שזה לא תקין שעיתונאים ואפילו בכירים צריכים להגיע לכנסת לעשות עבודה של לוביסטים. ברגע שעיתונאי, מגיש או עורך, שאתמול היה צריך להחליט אם לעלות אותך לשידור וגם מחר יצטרך להחליט אם לעלות אותך לשידור - אז זאת סיטואציה מאוד בעייתית. זה בפירוש מצב לא נעים ולא בריא".

- מה קורה עם החזרי התמלוגים. דקות ספורות אחרי שהסתיים הדיון בעניין התמלוגים כתבת שאתה תעשה מאמצים למצוא פתרון.

"פעלתי הרבה לפני שהעניין הגיע להצבעה בוועדת הכלכלה של הכנסת. בהתחלה הצעתי לערוץ לשלם במועד הייעודי רק שליש מהסכום המדובר ופריסה של שאר הכסף, אבל אמרו לי שהם לא יכולים לעמוד בסכום הזה. אחר-כך הצעתי להם לשלם חמישית מהסכום, אבל גם ההצעה הזאת נדחתה על-ידי ערוץ 10. בסוף אפילו הצעתי להם שבעלי המניות יחתמו ערבות אישית על החוב מול המדינה והרשות השנייה שהם מתחייבים להחזיר את החוב עד לסוף השנה הבאה, אבל גם זה נדחה".

- יש לפי דעתך חשיבות לקיומו של ערוץ 10?

"קודם כל, אני חושב שיש חשיבות לקיומם של מספר ערוצים. זה לא חייב להיות ערוץ 10 ספיציפית. לדעתי, גם במקרה של התסריט הכי גרוע - ואני עוד אופטימי שיימצא פתרון, אבל היה ולא יימצא פתרון - אני מאמין שיבוא מישהו אחר במקומם. גם אם זה יהיה במהלך משפטי כזה או אחר תוך מחיקת חלק מהחובות. אני לא מאמין שהכול יילך לטמיון, אבל אנחנו פועלים במישור שהערוץ ימשיך לתפקד כאילו לא קרה כלום, בהתבסס על הסדר כזה או אחר שניתן יהיה לגבש לו רוב בוועדת הכלכלה".