"רציתי לעזור למשקיעים שאין להם נוכחות בישראל"

אסף ויגדור למד במהלך השהות שלו ביפן שהעולם מתעניין בטכנולוגיה ישראלית ■ הוא חתם על הסכמים עם משקיעים זרים בעלי שם עולמי כמו KPCB, ופתח בתל אביב את סטארט-אפ סיטי - מועדון ליזמים מתחילים שמעניק שירותים וחשיפה להשקעות

מועדוני היזמים מציפים את תל אביב. אחרי הג'נקשן והטק-לופט, נפתח בעיר גם הסטארט-אפ סיטי, שמטרתו למצוא את היזמים המבטיחים ולהציע להם בית חם ומטפח לתקופת הדגירה על הרעיונות.

מי שיזם, מימן והקים בשנה האחרונה את הסטארט-אפ סיטי הוא אסף ויגדור, שהחל את דרכו בעולם התעשייתי ועבר לעולם היזמות הטכנולוגית.

המרכז החדש נפתח החודש, והוא פותח את שעריו ליזמים או קבוצות יזמים טכנולוגיים שרוצים לקדם את המיזמים שלהם. המשתתפים יקבלו משרד, מחשב, שירותי ייעוץ במחירים מוזלים וחשיפה למשקיעים פוטנציאליים.

"אני מאמין במיזם הזה ורואה בו השקעה לטווח ארוך" אומר ויגדור, "אני גם שותף אסטרטגי, במטרה לבחון בעתיד הקמת קרן מקומית בישראל".

אפשר להרוויח מזה?

"ההסתכלות היא לטווח הארוך - שש שנים קדימה. אם יהיה אקזיט באחת מהחברות, אז נרוויח".

ויגדור השלים את התואר השני שלו בארה"ב וכשחזר לישראל הצטרף לחברת AL גרופ של משפחת אלוני בתפקיד מנהל פיתוח עסקי בינלאומי. החברה עוסקת בייצור חלפים לתעשיית הרכב ומוכרת ליצרני הרכב הגדולים בעולם.

"נחשפתי לעולם התעשייתי, והקמתי חברה-בת ביפן", אומר ויגדור, "תוך כדי העבודה גיליתי שהעולם מאוד מתעניין בטכנולוגיה הישראלית. התחלתי לבדוק מה אני יכול לעשות כדי לסייע ליזמים בישראל להקים חברות וגם להביא את המשקיעים הזרים להשקיע בהן".

מה גילית?

"מה שכולם כבר יודעים - שיש חוסר גדול בהיקף ההון הפנוי בישראל להשקעה בחברות עובריות. הביצה התייבשה.

"הבנתי שצריך לחשוב על פלטפורמה שמצד אחד תקטין את רמת הסיכון של משקיעים בחברות בשלבים האלה, ומצד שני תהפוך אותן לראויות להשקעה. השקעתי חודשים בשיחות עם יזמים ומשקיעים כדי להבין מה כל אחד מהם צריך.

"גיליתי עוד שליזמים חדשים קשה להגיע לשוקי היעד במהירות, אין להם ניסיון ניהולי. כך נולד הרעיון לסטארט-אפ סיטי".

באיזה מודל אתם עובדים - חממה, קרן הון סיכון?

"לא ולא. סטארט-אפ סיטי הוא מעין מרכז טכנולוגי עסקי ליזמים וחברות. הדלת פתוחה ליזמים שיוכלו להשתמש במשרדים ובשירותים שנעניק להם. באותה ההזדמנות הם קונים חשיפה למשקיעים פוטנציאליים".

במשך שנה ויגדור הסתובב בעולם כדי לחתום על כמה שיותר הסכמים לשיתוף פעולה עם גורמים שיכולים לסייע לחברות - ממשקיעים, חממות, קבוצות אנג'לים וחברות תעשייתיות.

ברשימה שלו יש מספר מרשים של חברות וקרנות ידועות בעולם. למשל קרן KPCB, שהשקיעה במעט חברות בישראל מרחוק אך לא באופן משמעותי; Eniac Venture, שמתמחה בהשקעות בחברות בתחום המובייל; אינטלקטואל ונצ'רס - קרן שמשקיע בפטנטים בארה"ב; קאוה ונצ'רס האמריקנית; Chadbourne & Parke, שהיא פירמת עורכי דין אמריקנית, שיש לה גם קרן הון סיכון; וקבוצת האנג'לים הקנדית קפיטל אינוביישן.

ג'ייסון דנקר, שותף בקרן קאווה קפיטל, אמר ל"גלובס" כי הוא רואה בשיתוף הפעולה עם סטארט-אפ סיטי פוטנציאל אמיתי.

"באמצעות סטארט-אפ סיטי נוכל לקבל חשיפה לחברות מבטיחות", אמר, "כאלה שיכולות להתאים לקריטריון ההשקעות שלנו. אנחנו יודעים שישראל היא 'מיטה חמה' לחברות טכנולוגיה מבטיחות".

הרווח - דמי חבר ואחוזים מההשקעה

לוויגדור חשוב לציין כי המודל אמור לעבוד גם לטובתם של המשקיעים הזרים שאין להם נוכחות קבועה בישראל. "לכולם יש נציגים שמחפשים הזדמנויות", הוא אומר, "אבל המשקיעים הזרים יודעים שלנוכחות כאן יש חשיבות. אנחנו מציעים להם חברות פוטנציאליות ובמקרה של השקעה נלווה את החברה, בתור תעודת ביטוח למשקיעים.

ליזמים יש בית בתל אביב
 ליזמים יש בית בתל אביב

"המודל הזה מציע הקטנת סיכון בהשקעה מרחוק בחברה עוברית.

"כשחיפשתי שותפים, חיפשתי את אלה שלא משקיעים כאן בכל מקרה. חיפשתי את מי שרוצה להיחשף לטכנולוגיה מישראל, אבל אין לו נוכחות קבועה כאן, במיוחד עכשיו כשמחירי החברות בשלבי הסיד נמוכים, ולעיתים מסתכמים בכמה עשרות אלפי דולרים".

אתה בקשר עם משקיעים ישראלים?

"כן, כבר דיברתי עם לא מעט קרנות שהביעו עניין. אני מקווה שנהיה ביחסים טובים עם כל הקרנות והאנג'לים המקומיים. כולם מוזמנים להגיע ולראות את המיזמים".

בינתיים ויגדור חתם בישראל על הסכמים בעיקר עם נותני שירותים כמו דלויט, חברת עורכי הדין ישראל בן צבי, וחברת הפיתוח העסקי ביז-דב.

סטארט-אפ סיטי ימוקם במרכז בתל אביב. כעת המתחם נמצא בשיפוצים, אך בהמשך הוא יוכל לארח 20 יזמים באופן-ספייס, חמישה חדרי צוות ועוד חמישה משרדים לחברות בוגרות יותר.

"הדלת שלנו פתוחה ליזמים בתחומי הטכנולוגיה, ניו מדיה, אינטרנט, מובייל ומכשור רפואי", אומר ויגדור, "אנחנו גובים סכום סמלי של 1,200 שקל בחודש, כאשר יזמים יכולים להישאר חצי שנה לכל היותר, אלא אם יש התקדמות בעבודה. חברות שיקבלו השקעה ממאגר המשקיעים שלנו, יישארו שנה נוספת".

מה אתם נותנים ליזמים שאין להם בבית?

"אני מאמין שליזמים חשוב להיות במקום שיש בו פוטנציאל לסינרגיה או לאינטרקציה. שיש עם מי לדבר. אני זוכר את החוויה של הקמת חברה, וזוכר שזה דבר נחוץ.

"אנחנו נעזור ליזמים בתחילת דרכם להבין יותר את השוק והלקוחות לפני שהמיזם עולה לאוויר; ננחיל את המתודולוגיה לפיה חייבים למצוא שותף או לקוח למוצר, וכמה שיותר מהר. כשהיזם יהיה ממוקד נוכל להציע לו חשיפה לשותפים פוטנציאליים או משקיעים. אנחנו רוצים לעזור להם לפתוח דלתות, ונסייע כמובן גם בייעוץ הפיננסי והמשפטי".

מה התמורה שלכם?

"אנחנו גובים דמי חבר, מציעים שירותים במחיר מוזל, ואם החברה תקבל השקעה נקבל חלק שיהיה מורכב ממניות בחברה ואחוז מכספי ההשקעה".