נדחתה ההצבעה על הצעת החוק לערוך שימוע למועמדים לעליון

נתניהו החליט לדחות את ההצבעה בשבוע, לאחר שבימים האחרונים התרחבה ההתנגדות בממשלה להצעה ■ ברק: "זו הצעה שאסור שתעבור במדינה דמוקרטית"

הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בעניין הצעת החוק לעריכת שימוע בוועדת החוקה למועמדים לבית המשפט העליון, שהיה אמור להתקיים היום (א'), נדחה ברגע האחרון, בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שעות אחדות לפני מועד הישיבה הורה נתניהו ליו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, לדחות בשבוע את הדיון בהצעה, במטרה לבחון מחדש את המשמעויות של ההצעה במהלך השבוע הקרוב.

ההחלטה התקבלה הבוקר לאחר שבימים האחרונים התרחבה ההתנגדות בממשלה. לא מעט שרים - ובהם שר התקשורת משה כחלון, שר החינוך גדעון סער, שר הביטחון אהוד ברק והשר גלעד ארדן - יצאו בפומבי נגד ההצעה, וככל הנראה לא היה מצליח נתניהו לגבש רוב בוועדה אם היתה עולה היום ההצעה להצבעה.

בישיבת הממשלה הבוקר הביע ברק התנגדות נחרצת להצעה ואמר כי "הדבר הזה הוא דבר מסוכן ביותר לאיזונים העדינים של עליונות המשפט במדינה. זו הצעה חמורה שנועדה להשפיע על עצמאותם של שופטי בית המשפט העליון, ולכן אסור לה שתעבור במדינה דמוקרטית כמו מדינת ישראל".

גם היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, מתנגד להצעת החוק, ולדבריו היא מעוררת קשיים חוקתיים שונים. וינשטיין הביע את התנגדותו להצעת החוק בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ובפני שר המשפטים יעקב נאמן, עוד קודם להחלטה מהבוקר לדחות את הדיון בהצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה.

ח"כ זהבה גלאון הודיעה כי על אף דחיית הדיון בשבוע, "האסטרטגיה שמנחה את הקואליציה היא פוטש באמצעות הכנסת". לדברי גלאון, "כי גם אם דוחים את הדיון או ההצבעה על אחת מהצעות החוק האלה, חשוב לבחון את התמונה הגדולה שבה מתבררת התקפה רבתי על כל אחד מהנדבכים של חברה דמוקרטית חופשית".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ, קראה לנתניהו "לעצור את החקיקה הפרועה נגד בית המשפט העליון ואת הרס שלטון החוק, המתבצעים בחסותך ובידיעתך. בימי מנחם בגין זה לא היה קורה. נתניהו אינו יכול להסתתר עוד מאחורי גבם של חברי כנסת מהליכוד, בהביאם הצעות חוק סהרוריות דוגמת זו שתהפוך את חברי הכנסת לוועדת קבלה המראיינת מועמדים לשיפוט".

הצעת החוק לעריכת שימוע למועמדים לעליון בוועדת החוקה בכנסת הונחה על שולחן הכנסת כבר בחודש יולי האחרון על-ידי ח"כ זאב אלקין וח"כ יריב לוין (ליכוד). לפי הצעת החוק, שמו של מועמד לעליון לא יועלה לדיון בוועדה לבחירת שופטים, אלא רק לאחר שוועדת החוקה של הכנסת אישרה את המועמד.

‏לפי ההצעה, הוועדה תערוך למועמדים שימוע פומבי, שישודר בשידור חי, ובו יישאל המועמד "בכל הנוגע לעמדותיו המשפטיות והחוקתיות, לתרומתו לחשיבה המשפטית, לתפיסת עולמו הנוגעת לשאלות צדק ומשפט, לעניין האיזון הראוי לדעתו בין ערכים שונים ולעניין תפישתו את עיקרון הפרדת הרשויות".

לפי ההצעה, אם הוועדה תפסול מועמד - לא יוכל אותו מועמד לכהן בעליון. בדרך זו החוק יקנה לכנסת זכות וטו על מינוי שופטים ונשיא לעליון, ובכך יאזן את זכות הווטו, הנתונה היום רק לשופטים בוועדת לבחירת שופטים, כאשר 3 נציגי השופטים יכולים להטיל וטו ולמנוע כל מינוי שאינו מקובל עליהם.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי הליכי השימוע הפומבי יאפשרו לכלל הציבור ללמוד על תפיסת היסוד של המועמדים, וכי "ראיון המועמדים יבטיח שקיפות הולמת של דעותיהם ועמדותיהם, ובכך יסייע גם לחברי הוועדה לבחירת שופטים, בדרך שתאפשר לזרמים מחשבתיים שונים בחברה להשפיע על שיטת המשפט ועל ההלכות הנפסקות בערכאה העליונה".

‏יצוין כי הליכים של שימוע פומבי למועמדים לשפיטה מתקיימים בכל מקרה באופן בלתי פורמלי בפגישות שמקיימות ועדות משנה של הוועדה לבחירת שופטים עם המועמדים לשיפוט ולקידום. ‏‎‎‏