בורסות אירופה סגרו בירידות על רקע הנפקת אג"ח איטליה

השווקים באירופה לא מצליחים להמריא אחרי ההתפתחויות של סוף השבוע ■ הממשלה האיטלקית הנפיקה אג"ח בהיקף של 3 מיליארד אירו ■ מרקל קוראת להקמת "אירופה חדשה"

המסחר באירופה הסתיים היום (ב') בירידות שערים בניגוד לעליות שנרשמו בבורסות אסיה הבוקר. השווקים באירופה פתחו את שבוע המסחר על רקע החדשות שבאו מכיוון איטליה ויוון במהלך סוף השבוע האחרון. עוד ברקע למסחר עמדה עליית התשואות באג"חים של ספרד ואיטליה.

האירועים באיטליה במהלך סוף השבוע כנראה לא מצליחים להרים את השווקים. הכל התחיל ביום שישי כשהסנאט באיטליה אישר את תוכנית הצנע שראש הממשלה סילביו ברלוסקוני דחף לאישורה. אחרי אישור התוכנית בסנאט עברה ההכרעה לפרלמנט האיטלקי ושם עברה התוכנית ברוב גדול בשעות הערב של השבת.

ברלוסקוני שהודיע כבר באמצע השבוע שעבר על כוונתו להתפטר מיד עם אישור התוכנית, קיים ישיבת קבינט אחרונה אחרי אישור ההצבעה ולאחריה נסע לארמון הנשיאותי על מנת להגיש את התפטרותו לנשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו. מיד עם פרסום הודעת ההתפטרות של ברלוסקוני יצאו רבבות מתושבי איטליה לרחובות לחגוג את התפטרותו של ראש הממשלה הססגוני שלהם.

אתמול, הודיע נפוליטנו שהוא ממנה את מריו מונטי, כלכלן מוערך בן 68, לראשות ממשלת הטכנוקרט שתוקם באיטליה. מונטי כיהן בעבר כנציב האירופי, וידוע בקשריו הטובים עם בכירים אירופים שיכולים לעזור לאיטליה להתגבר על המשבר שבו היא נמצאת. מלאכת הרכבת הממשלה עשויה להסתיים כבר היום, והיא תכהן עד שנת 2013 לפי ההערכות.

כבר היום היה מבחן ראשון לכלכלה האיטלקית בעידן מונטי, והיא עברה אותו בהצלחה יחסית כשהממשלה הצליחה לגייס 3 מיליארד אירו מהנפקת אגרות חוב ממשלתיות עם מועד פקיעה של 5 שנים.

גם ביוון היה שמח במהלך סוף השבוע כשביום שישי הושבעה הממשלה החדשה בראשות לוקאס פפדימוס, כלכלן שכיהן עד לפני שנה כסגן נשיא הבנק האירופי, והיה הנגיד של הבנק המרכזי היווני. המינוי שלו, יחד עם המינוי של מונטי באיטליה, מרגיעים קצת את השווקים בעולם, לאחר השבוע הסוער שעבר על השווקים בשבוע שעבר עם הזינוק בתשואות על האג"ח של איטליה לשיאים חדשים כשחצו את רף ה-7%.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה היום להקמת "אירופה חדשה" על מנת להתמודד עם משבר החוב הפוקד את היבשת. הקריאה של מרקל באה במהלך נאום שנשאה בכנס השנתי של מפלגת השלוטון בגרמניה. "מדובר בשעתה הקשה ביותר של אירופה מאז מלחמת העולם השנייה", אמרה מרקל בנאום. (לסיפור המלא)

מועצת המנהלים של הבנק האיטלקי UniCredit צפוי לאשר היום הנפקת מניות בהיקף של 7.5 מיליארד אירו, וזאת במטרה להגדיל את ההון של הבנק. כך אמרו מקורבים לבנק בעילום שם לסוכנות בלומברג.

אסיה ננעלה בעליות עקב החדשות מאירופה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים, בהובלת נתוני מאקרו חיוביים מיפן - המעידים על חזרה לצמיחה חיובית לראשונה מזה שנה. גם החדשות החיוביות מאירופה, שם מכוננות ממשלות חדשות ביוון ואיטליה, תורמות לסנטימנט החיובי בשווקים הגלובליים.

המסחר ננעל כאמור בעליות, כאשר מדד MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, ננעל בעליה של 2.09% - כאשר על כל 6 מניות שעולות, רק 2 מניות יורדות במסחר.

"המצב ביוון השתפר באופן דרמטי לאור הקמת ממשלת האחדות שם, ונראה שגם איטליה מתקרבת לעבר פיתרון", מסביר אנגוס גלוסקי (Angus Gluskie), המנהל קרן השקעות המחזיקה בנכסים בהיקף 350 מיליון דולר בסידני, אוסטרליה. "שתיים מהדאגות הגדולות ביותר בשווקים מוסרות מסדר היום".

צמיחה חיובית ביפן

בזירת המאקרו, פורסמו נתוני מאקרו מפתיעים לחיוב ביפן. ממשלת יפן דיווחה היום כי התמ"ג צמח בכ-6% בשיעור שנתי בהתאם לנתוני הרבעון החולף (השלישי). מדובר בנתון המציג לראשונה צמיחה חיובית מזה ארבעה רבעונים, כאשר הוא עמד בקו אחיד עם תחזיות האנליסטים בשוק.

מניות הפיננסים והנדל"ן עולות

מניות הפיננסים והנדל"ן מובילות את העליות. נציין בין היתר את Sino Land ואת Bank of Communications . גם מניות בתי ההשקעות מוסיפות לערכן, ביניהן Nomura וכן Daiwa Securities .

גם מניות יצואניות הרכב מתקדמות במהלך המסחר. נציין בין היתר את ניסאן וכן את מאזדה .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]