המסחר בטכנולוגיות מים ישראליות - 2 מיליארד דולר בשנה

יותר מ-100 משלחות מכל העולם ישתתפו בתערוכת ווטק שתיפתח מחר

כ-20 אלף מבקרים צפויים להגיע בימים הקרובים לתערוכת טכנולוגיות המים ווטק שתיפתח מחר (ג') בתל אביב. בתערוכה, שמתקיימת אחת לשנתיים, צפויות לבקר יותר מ-100 משלחות זרות ובהן משלחת גדולה של נציגי חברות מים מדרום קוריאה, וגם - לראשונה - משלחת גדולה מרוסיה.

עודד דיסטל, ראש תוכנית המים והאנרגיה הממשלתית ניו-טק, מעריך שהיקף העסקאות של חברות ישראליות שעוסקות בפיתוח ובסחר של טכנולוגיות בתחום המים נאמד ב-2011 ביותר מ-2 מיליארד דולר ונמצא במגמה עלייה קבועה.

"משברים", אומר דיסטל ל"גלובס", "מגבירים את הצורך לפעול להורדת הפחת של המים בעקבות התיישנות של תשתיות הולכה בערים רבות בעולם ויש עניין לשמור את המים האלה בתוך הצנרת, תוך תיקונה, מאשר לאפשר להם לרדת לטמיון. בנוסף לאובדן של מים רבים, הצנרת חשופה לחדירה של מזיקים, איכות המים עלולה להיפגע וקיימות חברות ישראליות רבות שיש להן מה להציע בתחומים כאלה".

בימים האחרונים הוציאו מארגני התערוכה נציגים של חברות מים זרות, למכונים המשמשים לטיהור שפכים; למתקנים שמפעילים תאגידי מים ולאתרים של חברת מקורות, על-מנת לחשוף בפניהם טכנולוגיות שפותחו ומיוצרות בישראל. זאת, בין השאר בניסיון להרחיב את היצוא של פיתוחים אלה.

לדברי מנכ"ל מכון הייצוא, אבי חפץ, "תעשיית המים הישראלית היא אחד ממקורות גידול הייצוא החשובים ביותר בעשור האחרון ועד 2014 היקף הפעילות שלה יעמוד על כ-2.7 מיליארד דולר.

"הערכה זו מבוססת על ההנחה שמצוקת המים בעולמית תחריף ואיתה יעלה הביקוש למים איכותיים וראויים לשתייה. מצב זה יוצר פוטנציאל עסקי אדיר לחברות ישראליות שלהן מוניטין מצוין בתחום".

נתוני מכון הייצוא מעלים כי כ-200 חברות ישראליות עוסקות בייצוא טכנולוגיות בתחום המים. מדינת היעד שמובילה את הביקוש לטכנולוגיות אלה היא ארה"ב, אחריה גרמניה, איטליה, ספרד, אוסטרליה, צרפת, הודו, מקסיקו סין וטורקיה.

יו"ר התערוכה, בוקי אורן, הוסיף כי "עד 2030 האנושות תצטרך 50% יותר מים מהכמות שאותה היא צורכת כיום ואין מקור טבעי להספקתם, בלי שילוב של אמצעים טכנולוגיים.

"ישראל הבינה את המצב הזה מהר יותר ממדינות אחרות בעולם ועד שנת 2015 היא תהיה מדינה עצמאית בתחום זה", אמר אורן, "בלי שתהיה לה תלות בכמות מי הגשמים. ישראל תתבסס על מים שמקורם בהתפלה, מחזור ומערכות ניהול מתקדמות".

החידושים האחרונים בעולם המים
 החידושים האחרונים בעולם המים