אטיאס: "ניתן שכר דירה מלא ריאלי ל-2,200 משפחות"

(עדכונים שוטפים) - שידור חי מכנס הצעירים הרביעי בקריית גת ■ ציפי לבני: "הצעירים בקיץ האחרון ביקשו צדק ולא צדקה, אבל אנחנו בדרך למדינה חשוכה. צריך להיאבק"

הצעירים שוב בכותרות: היום (ג') מתקיים בקריית גת הכנס הרביעי לצעירים תחת הכותרת "משנים את חוקי המשחק". הכנס, שמועבר בשידור חי באתר "גלובס", מתמקד בסדר היום החברתי העומד בפני צעירי מדינת ישראל ביחס למחאה החברתית הנרחבת שפרצה בקיץ 2011.

המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, נאם ראשון: "הצעירים הם הנושא המרכזי - לא רק אצלי במשרד. אנחנו רוצים שזה יהיה בכל משרדי הממשלה, ואני רוצה להקים רשות לענייני צעירים, שתטפל בכל ענייני הצעירים במדינת ישראל".

יו"ר הכנס, יעקב פרי, ציין כי "מדינת ישראל הוקמה על יסודות מודרניים של פתיחות ודמוקרטיה. רעיון 'החברה הפתוחה' הוא התמצית של תרבות המערב, אך לצערנו רוב האנושות חיה בחושך, בו קריאה נגד השלטון נתפשת כמאבק נגד החברה. זוהי תמצית המאבק בעולם - לא נפט או כלכלה ולא נצרות, יהדות או איסלם.

ישראל אינה דומה לשאר מדינות המזרח התיכון - אי אפשר שלא להתפעם מהצורה של המחאה החברתית שפשטה ברחובותינו. היא הייתה לא אלימה, ואין לזלזל בה. הדור הצעיר קורא לשינוי הסדר הישן כי הוא מאמין בזה".

ציפי לבני: "הצעירים ביקשו צדק, לא צדקה"

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני נאמה אף היא בכנס: "המחאה החברתית הייתה אמורה לשנות את פני החברה הישראלית והצעירים ביקשו צדק, לא צדקה. אנחנו בפוליטיקה אמורים לייצר עתיד טוב יותר - וזה לצערי לא קורה. יש דברים שנמצאים מתחת לפני השטח, ונגיד את האמת: מי שקובע הוא זה שמשתמש בפוליטיקה לצרכים שלו, ולא לצרכים של הצעירים.

"ישראל החדשה בעיניי היא ממשלה אחראית, שתקבע בחוק את הזכויות שיש לכל אזרח ואזרח זכויות ושוויון הזדמנויות. צריך לתת יותר למי שיש פחות, הגיע הזמן לשנות את הכללים. ישראל החדשה צריכה להיות מושתתת על חוק וחוקה - ולא על ההלכה".

לבני הזהירה: "יש מישהו שיש לו תכנונים אחרים, שמשנה את חוקי המשחק. דגל שחור מונף מעל כמה מחוקיה האחרונים של הכנסת, וזו לא ישראל שההורים שלי חלמו עליה. אסור שיהיו רבנים שיאסרו על נשים לשיר בצבא, או איסור על השכרת בתים בצפת. אנחנו בדרך למדינה חשוכה, שתחזיר אותנו הרבה שנים אחורה. אנחנו חייבים להיאבק עליה ביחד, גם אם לא נרגיש בזה עכשיו. זה העתיד שלכם".

אריאל אטיאס: "דוח טרכטנברג לא יעבור בכנסת בלי פתרון לדיור ציבורי"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ציין כי "אני חושב שיש שינוי מגמה - ושוק הדיור מתהפך בצורה איטית ומדורגת, בין היתר בעקבות צעדים משמעותיים בשוק. היום הוצאנו מכרז ל-5,000 יחידות דיור, מהם כ-1,500 לדיור להשכרה".

סתיו שפיר, ממנהיגי המחאה החברתית, שאלה שאלות נוקבות את אטיאס. "אני לא יודעת אם היית במאהל התקווה או בת ים, שם ירד גשם. והרבה אנשים שם ממשיכים לגור שם כי אין להם מוצא ואין להם סיוע או דיור ציבורי. מה אתה עושה למען אותם אנשים?"

אטיאס: "יש 2,200 משפחות שממתינות לדיור ציבורי. בדוח טרכטנברג, שאני התנגדתי לו כמו כל סיעת ש"ס, אין פתרון לדיור ציבורי. אותן משפחות יכולות לקבל פתרון בדקה אם משרד השיכון ייתן להם שכר דירה ריאלי, וזה עולה רק 30 מיליון שקל בשנה - כסף קטן לעומת המיליארדים עליהם מדברים. דוח טרכטנברג לא יעבור אם לא יהיה פתרון לדיור הציבורי".

שפיר: "אנשים רוצים פתרון עכשיו. מתי זה הולך לקרות?"

אטיאס: "אין למדינת ישראל דירות נטושות. אם זה בבעלות פרטית או של העירייה, זה לא בסמכות משרד השיכון".

שפיר: "אבל האנשים נרטבים בגשם".

אטיאס: "אני מנהל מאבק קשה, והקדנציה שלי מלאה מאבקים מול האוצר. זה יכול לקחת עד שדוח טרכטנברג יגיע לכנסת, אבל ככה השיטה עובדת. לפעמים אין פתרונות קסם למחר בבוקר".

אלי ישי: "נושא הצעירים הוא בגנים של עם ישראל"

יו"ר ש"ס אלי ישי ציין כי "נושא הצעירים הוא בגנים של עם ישראל, וזה לא נושא חדש. גם בש"ס רוב הבכירים הם צעירים. המחאה החברתית היא אחד הנושאים החשובים במדינת ישראל, והיא תצליח".