גרמניה וצרפת מתנגחות: מלחמת מילים סביב תפקיד ה-ECB

צרפת: "אנו בוטחים ב-ECB כי ינקוט בצעדים ההכרחיים להביא ליציבות באירופה" ■ גרמניה: "לבנק המרכזי אין את היכולת לפתור את הבעיות"

התנגשות בין גרמניה לצרפת סביב סוגיית מעורבותו וכוחו של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) בניסיונות לבלום את התפשטות משבר החוב. בין שתי המדינות החזקות של גוש האירו התפתחה מלחמת מילים סביב מידת מעורבתו של הבנק המרכזי לאחר שרכישות אג"ח של המדינות לא הצליחו להביא לרגיעה בשווקים.

צרפת, מי שניצבת בפני מצב שבו תשואות האג"ח שלה עולות ואיום מרחף מעל דירוג האשראי המושלם שלה, מעוניינת בפעולה מאומצת יותר של הבנק המרכזי. "תפקידו של הבנק המרכזי של אירופה הוא להבטיח את יציבות האירו וכן את היציבות הפיננסית של אירופה. אנו בוטחים ב-ECB כי ינקוט בצעדים ההכרחיים להביא ליציבות באירופה", כך הודיע דובר ממשלת צרפת. בנוסף שר האוצר של צרפת תומך ברעיון כי קרן החילוץ של אירופה צריכה להיות בעלת אופי בנקאי, רעיון שגרמניה מתנגדת לו. לדעתו, צעד זה יאפשר לקרן ללוות כספים מהבנק המרכזי וכך תוכל להילחם במשבר המתפשט.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הבהירה כי ברלין תתנגד ללחץ על הבנק המרכזי לנקוט בפעולה חזקה יותר ולהרחיב את תפקידו בפתרון משבר החוב של אירופה. "לבנק המרכזי אין את היכולת לפתור את הבעיות", אמרה. על פי מרקל הדרך היחחידה היא להנהיג רפורמות ולבנות איחוד פוליטי הדוק יותר ע"י שינוי האמנה האירופית.

בבנק המרכזי של אירופה ממשיכים להתנגד לקולות הבינלאומיים הקוראים להתעירבות נחרצת יותר כמקור ההלוואות של אירופה, בכירי הבנק סבורים כי הממשלות אחריות לפתרון בעיות החוב של עצמן וצריכות לנקוט בתוכניות צנע וברפורמות. לעומת זאת האנליסטים סבורים כי מהלך של הבנק המרכזי כמלווה הוא הכרחי לבלימת אפקט ההדיבקות, למרות הסיכון הפוטנציאלי לאינפלציה כתוצאה מהדפסת כסף.