ובמקום השישי: מכבי ת"א

אבודה, חסרת כיוון, מפורקת, חבורה של ילדודס. 3 הערות על קבוצת אמצע הטבלה של מיטשל גולדהאר ומוטי איווניר

1. הצייתנות של מוטי.
במחזור ה-12 של העונה שעברה יצאה מכבי ת"א לקופסא וניצחה 0-2 את נתניה. היא השלימה צבירת 23 נקודות ליגה מתוך 36 אפשריות. ארבעה מחזורים אחר-כך, המאמן, אבי נמני , נזרק על-ידי הבעלים מיטש גולדהאר בשיחת טלפון טרנס-אטלנטית. התוצאות של מכבי לא התיישרו עם הדרישות של הבוס. שיעור ההיסטוריה הקצר הזה חשוב, כי הוא פתאום מערער גם את מעמדו של איווניר: המאמן הנוכחי של מכבי, אחרי 12 מחזורים, צבר רק 20 נקודות ליגה והקבוצה שלו מדורגת במקום השישי. אפילו מאמן שהיה עילוי מדהים כמו נמני, שהחליט לפרוש מהמקצוע אחרי מכתב הפיטורים הראשון שקיבל והפך להיות סוכן שחקנים מצליח - עשה עבודה טובה יותר מאיווניר.

רק שהמקרה של איווניר שונה משל נמני. גולדהאר לא ישקול אפילו לפטר את איווניר. כלפי חוץ, גולדהאר משדר מסרים שמצדדים במה שעושה איווניר, קרי הצערה משמעותית של הקבוצה (קרי, מה שגולדהאר רוצה לראות). איווניר מציית לגולדהאר ועומד במשימה: מכבי החדשה תלויה בילדודס. שחקנים כמו מיכה, לוגסי, ורד, דאהן, קונאטה, ברק לוי. נמני, לעומתו, נתן את הבמה בעיקר לשחקני הרכש היקרים שהביא, שפוצצו את הכיס של גולדהאר והזניקו את התקציב של מכבי לשיא.

אותם שחקנים יקרים הם הטעות הכי גדולה של איווניר. הוא היה צריך להבין כבר בקיץ שאיפה שיצחקי, פאביצ'ביץ', ניבאדלו ומדוניאנין דורכים לא יצמח דשא. שהם מקרה נדיר של מוצר יקר ונוצץ שאוספים מהחנות אבל מתקלקל ברגע שמגיעים הביתה ופותחים את האריזה. איווניר העדיף לקנות את הבלופים שמכר נמני לגולדהאר, בלופים שבינתיים הורגים את העונה שלו. שחקני בית שמקבלים לראשונה בחייהם חולצת הרכב בליגת העל? זה טוב בשביל סיפורי סבתא שאפשר להעלות איתם את המוראל של האוהדים, אבל אי אפשר להתכונן לעליות והירידות ביכולת של ילדים - ובטח שלא לבנות עליהם שיובילו אותך לאליפות.

אבל איווניר יכול להיות רגוע. גולדהאר עושה רושם של פראייר לא קטן, שמוכן לשפוך כסף על הכדורגל כאן למשך הרבה שנים, ולראות את הלוגסים והמיכות מתגלחים על חשבונו.

2. משל ואן דר וארט.
מי שרוצה להבין איך קבוצה עם התקציב הכי גבוה בליגה לא מסוגלת כבר שנתיים לרוץ כמו שצריך לאליפות, צריך לבדוק את הניהול של המועדון. ניהול לוקה הוא ההסבר היחיד בכדורגל למקרים שבהם הכסף לא מצליח לדבר.

השחקן ההולנדי הנפלא של טוטנהאם, רפאל ואן דר וארט, שעבר בקריירה שלו באייאקס, ריאל מדריד והמבורג, סיפר בשנה שעברה למה הוא כל כך אוהב את החיים בכדורגל האנגלי. "השעה חמש בצהריים, עוד שנייה קיק-אוף של משחק צ'מפיונס ליג. אבל אתה עדיין בבית, ואומר לאשתך, 'ביי מותק, הלכתי, עוד כמה שעות אני חוזר'. ואז אתה נוסע לאצטדיון ועושה בית ספר לאלופת אירופה אינטר".

איך זה קשור לניהול של מכבי ת"א? במכבי, מסתבר, לא מאמינים בהכנה רגועה ושלווה למשחקים חשובים, כמו שנהוג בפרמיירליג. ביום שישי הודיעה מכבי לשחקנים שלה שבשבוע הבא, כחלק מההכנות לדרבי מול הפועל ביום ראשון הקרוב, היא תוציא את כל הסגל למחנה אימונים בן ארבעה ימים בקיסריה. בדקתי את לוח המשחקים שוב כדי להיות בטוח שאני לא מתבלבל, ואכן, עושה רושם שמכבי לא תשחק ביום ראשון בגמר ליגת האלופות מול ברצלונה.

גם לפני התבוסה שחטפו אתמול בילו שחקני מכבי בבית מלון בחיפה. הרי הטאלנטים חייבים לנוח בתנאי חמישה כוכבים לפני משחקים.

הנה הצעה מהפכנית להנהלת מכבי: אולי תשחררו קצת לחץ מהשחקנים. אולי אם תתנו להם לנשום אוויר מדי פעם הם יצליחו לחבר כמה פאסים מול עכו?

3. אליפות? יכול להיות.
בליגה כל כך צפופה, וכששלוש הקבוצות הבכירות ביותר שוחקות את עצמן במקביל במפעל אירופי קשה, הטבלה נוטה לשקר. קבוצות כמו קרית שמונה ועכו מוצאות את עצמן גבוה. לא בטוח שאפילו הפועל ת"א שווה כרגע את המקום הראשון שהיא נמצאת בו. צפייה במשחקים שלה העונה היא בדרך כלל חוויה קשה מאוד. במשחק הליגה האחרון של הפועל, קשטן הוריד את השחקנים לבונקר, בסכנין, 20 דקות לסוף המשחק.

מכבי נראית כרגע אבודה, חסרת כיוון, מפורקת, קבוצה "ביזיון" כפי שקרא לה אתמול מוטי איווניר. ועדיין, ניצחון קטן בדרבי בשבוע הבא ישאיר את מכבי במרחק של משחק אחד מהולכת הטבלה. בעונה מוזרה כזאת, אפילו את מכבי עדיין אי אפשר לקבור.