שחיקה של 28% ברווחי חברות הסלולר ברבעון השלישי

למרות המגמה השלילית, בפלאפון נרשמה צמיחה ברווחים, והיא מציגה את הרווח הגבוה ביותר ברבעון ■ רווחי פרטנר נשחקו ב-44%, אך היא חוזרת לחלק דיבידנד

ענף הסלולר מסכם עוד רבעון חלש של שחיקה ברווחים, על רקע התהדקות הרגולציה. 3 חברות הסלולר רשמו שחיקה של 28% ברווח לרמה של 634 מיליון שקל ברבעון, כאשר ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה נשחק הרווח ב-16.6%. אולם עדיין מדובר בסכומים גבוהים, ו-3 החברות הרוויחו 2.2 מיליארד שקל ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה.

ההכנסות ברבעון עמדו על 4.46 מיליארד שקל, ירידה של 7.4% לעומת הרבעון המקביל (בנטרול הרכישות של פרטנר וסלקום). מכירות הסמארטפונים של 3 החברות תפסו חלק מכובד מההכנסות. מתחילת השנה הן הסתכמו ב-4.3 מיליארד שקל, מתוך זה 1.35 מיליארד שקל ברבעון השלישי.

בין 3 חברות הסלולר, המנצחת הגדולה ברבעון השלישי היא פלאפון מקבוצת בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', שדווקא הצליחה להציג צמיחה ברווח.

הרווח הנקי גדל ביחס לרבעון המקביל, ב-10% ל-263 מיליון שקל.

ההכנסות וה-EBITDA ב-3 החברות ירדו; ההכנסות משירותים בשלושתן התכווצו בשיעור דו-ספרתי, וגם ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ללקוח) נרשמה שחיקה אצל כולן. אולם בכל הפרמטרים התפעוליים החשובים, פלאפון נפגעה הכי פחות, ובפער גבוה מול פרטנר וסלקום. הכנסות פלאפון ירדו רק ב-1.5% לעומת פרטנר, שהכנסותיה ירדו ב-10.5%. סלקום רושמת את ההכנסות הגבוהות ביותר, 1.57 מיליארד שקל - ירידה של 9.4%.

גם ה-EBITDA הגבוה ביותר הוא של סלקום, 514 מיליון שקל, ירידה של 28.2% לעומת הרבעון המקביל. העובדה שהירידה בפרטנר הייתה של 26.8%, בעוד שבפלאפון הירידה הייתה רק של 4.8%, הובילה לכך שה-EBITDA של פלאפון עקף את של פרטנר - 481 מיליון שקל לעומת 469 מיליון שקל.

הרווח בסלקום נחתך ב-40.1%, ובפרטנר ב-44.3%, ובשתיהן הרווח הנקי היה נמוך משל פלאפון ברבעון השלישי ומתחילת השנה. על השורה התחתונה בסלקום ובפרטנר השפיעו רכישות שבוצעו השנה: סלקום רכשה את נטוויז'ן ופרטנר את 012 סמייל.

בשורה לבן-דב

היום (ד') פרסמה פרטנר את תוצאות הרבעון השלישי. על תוצאות הרבעון של חברת הסלולר חתום אמנם המנכ"ל החדש חיים רומנו, אך מדובר ברבעון שבו ניהל את פרטנר יעקב גלברד. גם ברבעון זה ניכרת השפעה של הרגולציה על תוצאות החברה.

הכנסות פרטנר ברבעון השלישי צמחו ב-6.1% ל-1.75 מיליארד שקל, בזכות רכישת 012 סמייל, אך בנטרול הרכישה ההכנסות ירדו ב-10.5% ל-1.48 מיליארד שקל.

השורה התחתונה ממשיכה להיפגע: הרווח הנקי נחתך ב-44.3% ל-172 מיליון שקל. מתחילת השנה רשמה פרטנר רווח נקי של 631 מיליון שקל - ירידה של 32.8% ביחס לתקופה המקבילה ב-2010. ה-EBITDA ירד ב-26.8% ל-469 מיליון שקל (בנטרול הרכישה).

הבשורה המרכזית לבעל השליטה בחברה, אילן בן-דב, היא שפרטנר חוזרת לחלק דיבידנד אחרי הפסקה של רבעון. החברה תחלק 140 מיליון שקל (81% מהרווח הנקי). חלקו בדיבידנד של בן-דב, באמצעות סקיילקס, הוא כ-64 מיליון שקל.

בדומה לרבעונים הקודמים, גם ברבעון השלישי נמשכה השחיקה בהכנסות משירותים, והן ירדו ב-24.7% ל-1.1 מיליארד שקל. גם המגמה של עליית מכירות ציוד הקצה (בעיקר סמארטפונים) נמשכה, וההכנסות האלה צמחו ב-96.4% ביחס לרבעון המקביל, ל-379 מיליון שקל.

עם זאת, בשני הרבעונים הראשונים של 2011, פרטנר מכרה ציוד קצה ביותר מ-500 מיליון שקל מדי רבעון, כך שנראה שפרטנר "שמה ברקס" בעניין זה. מכירות הציוד אמנם מפצות על הירידה בהכנסות משירותים, אך פוגעות בתזרים, מכיוון שהחברה משלמת מיידית על הציוד שהיא רוכשת, בעוד שמנוי הסלולר, שרוכש ממנה, משלם לה עליו ב-36 תשלומים.

עלייה של 138% בתזרים

ואכן תזרים המזומנים החופשי ברבעון השלישי, בסך 376 מיליון שקל, היה גבוה ב-138% מהרבעון הקודם. לכך תרם גם הגידול במכירות באמצעות כרטיסי אשראי, שמאפשרים ניכיון מיידי במקום תשלום באמצעות החשבונית החודשית. נוסף לכך, הסכמים בין 012 לחברות כרטיסי האשראי להקדמת מחזור התשלומים בכמה ימים הגדילו את התזרים מפעילות ב-37 מיליון שקל. נראה שהשיפור בתזרים עזר לפרטנר בהחלטה לחדש את תשלום הדיבידנד.

ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) ירדה ב-11.2% ל-111 שקל. לאחר צירוף של 26 אלף מנויים נטו ברבעון, מספר מנויי החברה עלה ל-3.2 מיליון. במקביל עלה גם שיעור הנטישה ל-7.2%, מ-5% ברבעון המקביל ומ-6.5% ברבעון הקודם.

בחברה מסבירים זאת בהחרפת התחרות בשוק והגבלת קנסות היציאה, אך חשוב לזכור כי בעוד כמה חודשים מפת התחרות תהיה שונה, עם כניסת מתחרים חדשים, כך שכיום זה חלון ההזדמנויות של פרטנר בתחום.

"שוק הסלולר יצטרך להתמודד עם האתגר, שהוא מצב שבו הנכונות של הצרכן לשלם יורדת, והציפייה להעלאת ערך עולה", אמר המנכ"ל, חיים רומנו, בשיחה עם "גלובס".

"פרטנר תצטרך להגיע לאותן תוצאות עם פחות משאבים, אבל גם עם ההבנה שההוצאה של הלקוח צריכה לרדת משמעותית, ונשיג את זה דרך יעילות תפעולית.

"נמשיך להתמודד על תשומת-ליבו של הלקוח ונשקיע ביתר שאת ב-2012 בתשתיות בדגש על רשת התמסורת וה-IT, השקעה שנאמדת ב-650 מיליון שקלים. בנוסף אנחנו עובדים על הצעה ברורה ופשוטה ושקופה ללקוח, שהיא תנאי לניהול מערכת יחסים נכונה לאורך זמן. זהו אינטרס משותף היום לחברות ולצרכנים".

תוצאות חברות הסלולר
 תוצאות חברות הסלולר