הישג נוסף ל"אביב הערבי": נשיא תימן מוותר על השלטון

מנהיג ערבי רביעי נופל: נשיא תימן ב-33 השנים האחרונות, עלי עבדאללה סאלח, חתם הערב על יוזמה לסיום המהומות במדינה שקראו לסיום משטרו ■ יעביר את סמכויותיו לסגנו - ולא ישוב עוד לתימן

הישג נוסף ל"אביב הערבי": נשיא תימן ב-33 השנים האחרונות, עלי עבדאללה סאלח חתם הערב על יוזמה בינערבית לסיום המהומות במדינה שקראו לסיום משטרו. במסגרת ההסכם, שנחתם בריאד בירת סעודיה, בין נציגי האופוזיציה לסאלח עצמו, יעביר נשיא תימן את סמכויותיו לסגנו - ולא ישוב עוד למדינה, ממנה הוא נעדר בחמשת החודשים האחרונים.

בחודש יוני האחרון נפצע סאלח קשה מפגיעת טיל בארמונו בבירה צנעא. הוא הוטס בחשאי לטיפול רפואי דחוף בסעודיה, ומאז למעשה לא שב לנהל את ענייני המדינה בפועל. סגנו, עבד א-ראב מנסור אל-האדי, קיבל על עצמו את הסמכויות וכיהן כנשיא הלא-רשמי של המדינה.

סאלח המשיך בטיפוליו בסעודיה, ובינתיים המהומות במדינתו נמשכו, כשההמונים קוראים לסילוקו המיידי מהשלטון. הערב הוא חתם בחסות עבדאללה מלך סעודיה על יוזמה של מדינות המפרץ, במסגרתו יועברו כל סמכויותיו של סאלח לסגנו, ובמקביל תיערך תימן לבחירות לנשיאות. סאלח לא ישוב עוד לתימן, משום שכבר בימים הקרובים הוא צפוי לנסוע לארצות הברית - שם ימשיך את טיפוליו.

"דף חדש בהיסטוריה התימנית"

מזכ"ל האו"ם בן קי מון שוחח הערב עם סאלח ובירך אותו על החלטתו. "אמרתי לו שהאו"ם לא יחסוך כל מאמץ בטיפול בתימן. אני אעשה את המיטב כדי להעביר את המשאבים הנדרשים על מנת לתמוך בהשגת שלום, יציבות ומשטר דמוקרטי בתימן", אמר מזכ"ל האו"ם בתום השיחה של השניים.

האופוזיציה, במסגרת ההסכם, תוכל להציב מועמד מטעמה בבחירות. בנוסף, תוקם ממשלה שחבריה יהיו גם ממפלגות האופוזיציה. הממשלה החדשה תקים מועצה מיוחדת שתנהל דיאלוג עם המפגינים.

"זהו דף חדש בהיסטוריה התימנית", אמר הערב עבדאללה מלך סעודיה במעמד החתימה על ההסכם בריאד. המוני המפגינים בצנעא מקווים שאכן כך הדבר.