האם פיזו' 508 תצליח לשבור את מחסום הנפח בארץ?

פיז'ו 508 היא בחירה אידיאלית למנהל אירופי, בישראל, לעומת זאת, מנוע 1.6 יוצר מחסום סטטוס לא קטן בדרך לחדירתה אל ציי הרכב ■ מי שיתגבר על המגבלה, ימצא מכונית מנהלים מהטובות בקבוצתה

כותב שורות אלה, מוצא עצמו לעתים קרובות בעמדת מתווך, במפגש הראשוני בין הציבור הישראלי למיטב התוצרת של תעשיית הרכב העולמית. למעשה, חלק בלתי נפרד מנהיגת המבחן של מכוניות חדשות בארץ, הוא מתן תשובות למאות עוברי אורח סקרנים, שנתקלים בהן בפעם הראשונה על הכביש. מהמפגשים הללו אפשר ללמוד רבות על התפתחות התרבות המוטורית בישראל, ולעתים גם על היעדר-התפתחותה. כך למשל, השאלה השנייה הכי נפוצה בהיררכיית השאלות, שאנו נשאלים ב-18 השנה האחרונות, היא: "איזה מנוע יש לה?" (מיד אחרי: "כמה היא עולה?").

כמו לפני שנות דור, גם היום נפח המנוע מגדיר את קטגוריות הרכב בישראל, יוצר את המיצוב ואת התמחור שלהן, ואפילו משפיע על הסטטוס החברתי והכלכלי שהן משליכות על בעליהן. אנשים עם רכב 2 ליטר מסתכלים מלמעלה על אנשים עם רכב 1.6 ליטר, שבתורם נוטים לזלזל במסכנים עם 1.5 ליטר, או רחמנא לצלן באלה עם 1.4 ליטר.

אלא שהמנטרה הישראלית: "נפח שווה סטטוס", נמצאת כיום בדיסוננס חמור, לנוכח הטרנד: "קטן זה נכון", ששולט בתעשיית הרכב הגלובלית. כמעט כל היצרנים, כולל היקרים והיוקרתיים שבהם, עוברים כיום למנועים קטנים, שמציעים רמות הספק וביצועים דומות או טובות מאלה, שהציעו עד העת האחרונה מנועים גדולים יותר, בתוספת בונוס של צריכת דלק מרשימה ופליטה מזערית.

יותר גרמני מגרמני

קבוצת פולקסווגן הייתה הראשונה שהצליחה, במידה מסוימת, לשבור את מחסום הנפח הפסיכולוגי בארץ, ועכשיו מגיע תורה של פיז'ו לנסות את מזלה עם 508 - מכונית שרד מובהקת, שמגיעה לארץ עם מנוע בנפח 1.6 ליטר.

חיצונית, 508 משתלבת היטב בפלח אליו היא מכוונת. זוהי מכונית ארוכה ורחבה מאוד, עם עיצוב שמרני, שמנסה ומצליח להיראות יותר גרמני מגרמני. חובבי הטריוויה יזהו את הדמיון בעיצוב החרטום, לדגמי הדור הקודם של אאודי, והזנב נושא דמיון ברור לזה של ב.מ.וו סדרה 5. זהו עיצוב שלא יבייש את בעליו בחניה השמורה להנהלה או בחניון לערב הגאלה, אם כי - כמו כל מוצר שמכוון למכנה משותף רחב - הוא לא ממש נחרט בזיכרון.

גם תא הנוסעים מדבר במבטא יקה כבד, ועמדת הפיקוד מאורגנת ומהודקת כמו חדרו של רס"ר בצבא פרוסיה: השעונים גדולים וברורים, צגי המידע אינפורמטיביים ונטולי התחכמויות, ואין כמעט צורך לעיין בספר הרכב, כדי לגלות את מיקומם - או להבין את משמעותם - של עשרות המתגים השונים שפזורים על ההגה ומסביב לנהג. לוח המחוונים נאה ומרגיש איכותי, הדלתות כבדות להפליא, ובידוד הרעשים לא היה מבייש את במ"א (ב.מ.וו, מרצדס ואאודי). מרווח הפנים תואם את הממדים החיצוניים, והספסל האחורי, יכול לארח ללא קושי צמד אח"מים מגודלים, שעסוקים בענייניהם מאחורי הנהג הפרטי. גם תא המטען עצום בגודלו, ומתאים היטב לסט מזוודות של זוג בדרך לטיסה טרנס-אטלנטית.

חוויה אוטומטית ראויה

מתחת לכסות החיצונית של 508, מסתתרת השלדה של סיטרואן C5 (ללא המתלים האקטיביים), ולפיכך לא התפלאנו לגלות שספינת הדגל של פיז'ו מנטרלת מהמורות כמו מכוניות שעולות כפול ממנה. המתלים רכים, אך לא רכרוכיים; ולא מצאנו כמעט כביש משובש אחד שהצליח לטלטל אותה, עד כדי פגיעה בשלוות הנוסעים. היא מצטיינת גם בנסיעות ארוכות על כבישים מהירים. גם התנהגות הכביש מופתית, עם היגוי מהיר ותחושה של זרימה קלילה ומדויקת בפניות מהירות.

כיצד מסתדרת מכונית מנהלים מאסיבית באורך 4.8 מ' עם מנוע 1.6 ליטר? גודל ההפתעה עומד ביחס הפוך לציפיות. למעשה, אלמלא ידענו שמדובר במנוע 1.6 ליטר, קרוב לוודאי שלא היינו מנחשים. המנוע בנפח 1,596 סמ"ק מצויד במגדש טורבו בריא ומנפק 156 כ"ס. גם המומנט גדול, 24 קג"מ, ודף הביצועים היבש, מלמד על נתוני תאוצה מכובדים כמו 9.2 שניות מאפס ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 220 קמ"ש.

מה שהפרוספקט לא יודע להעביר הוא, עד כמה חיוני המנוע הזה ועד כמה הוא שש לעלות בסיבובי המנוע, כדי לספק למכונית הגדולה את הדחף הראוי לה. שיוט ב-150 קמ"ש על הכביש המהיר, מתבצע בקלות ולא התקשינו גם בעליות התלולות והארוכות של הצפון ועם חמישה מושבים מאוכלסים. חלק מהקרדיט מגיע לתיבה בת 6 המהירויות, שמעניקה חוויה אוטומטית ראויה.

פיז'ו נוקבת בנתון צריכת דלק פנטסטי של כ-14.1 ק"מ לליטר בממוצע, אבל כדי להשיג במציאות נתון קרוב לו, צריך לכבות אונה אחת במוח ולנסוע על-פי הספר. מי שייכנע לפיתוי המתמיד שמציב הטורבו וינהג במכונית כפי שהוא מבקש, יתקשה להשיג יותר מ-10 ק"מ לליטר.

508 היא בחירה אידיאלית למנהל אירופי, שרוצה להשיג נקודות זכות סביבתיות. במדינות נאורות קוראים לזה "אחריות תאגידית" ו"לשאת חן בעיני בעלי מניות או משקיעים עם אג'נדה ירוקה". בישראל, לעומת זאת, מנוע 1.6 יוצר מחסום לא קטן בדרך לחדירתה אל ציים (כולל הצי הממשלתי), שעדיין בוחרים רכב צמוד למנהלים על-פי מגבלות נפח הדוקות. מי שיתגבר על המגבלות ימצא שב-161 אלף שקל 508 היא מכונית מנהלים מהטובות בקבוצתה. וחוץ מזה, תמיד אפשר להדביק מאחור סטיקר "2 ליטר".

המתחרות

מאזדה 6

לקראת סוף 2012, תציג מאזדה את הדור החדש של 6. רמז לאותו דגם, מספק דגם TAKERI (בתמונה), שמלמד על קו עיצוב חדש. היא תצויד במנוע הדור החדש, סקייאקטיב, כולל מנוע דיזל, ובתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

טויוטה אוונסיס

בקרוב ינחת בארץ מודל 2012 של AVENSIS. השינויים החיצוניים כוללים חידוש בחרטום, בפנסי זנב ובתא הנוסעים. האבזור התקני יהיה עשיר יותר ויכלול מערכות היי-טק מתקדמות. מנוע 2 הליטר בנזין נותר ללא שינוי, עיקר ההשקעה בוצעה במנוע הדיזל

יונדאי i40

בתחילת 2012, צפויה להגיע i40 החדשה, מחליפתה של סונטה. היא ממשיכה את קו העיצוב של i35 והיא אחת הגדולות בקבוצתה. המנוע העיקרי בארץ יהיה 2 ליטר, עם הזרקת בנזין ישירה בהספק 177 כ"ס