איילון: "קפריסין ויוון יהיו מרכזי הפצה לגז הטבעי מישראל"

סגן שר החוץ נמצא בביקור רשמי באתונה: "קפריסין ויוון מאוד חשובות לישראל בגלל הקרבה שלהן אלינו, חברותן בגוש האירו והאפשרות לייצא מהן את הגז הטבעי בצינור לאירופה"

ישראל ממשיכה במאמצים לקדם את ייצוא הגז הטבעי שנמצא במאגרים מול חופי המדינה, דרך קפריסין ויוון, לאירופה ולשאר העולם. זאת, למרות איומים חוזרים ונשנים מטורקיה כי פיתוח משותף חייב לקבל אישור טורקי.

לשם כך יצא סגן שר החוץ, דני איילון, לביקור רשמי באתונה, במסגרתו הוא מנהל מגעים עם ראשי המימשל היווני בנוגע לקידום פרוייקטים משותפים בנושא.

בקידוחי "תמר" ו"לוויתן" נמצאו עד היום 24.8 TCF גז טבעי, ופרוייקטים נוספים, כגון "דלית", "שרה" ו"מירה" נמצאו כמויות גדולות נוספות. בסך הכל הפוטנציאל באגן הלוונטיני במזרח הים התיכון מוערך בכ-122 TCF, כמות עצומה שיכולה לעזור לגוש האירו לגוון את אספקת הגז הטבעי שלו, המגיעה היום בעיקר מרוסיה.

ואולם, מלבד איומי הטורקים, קיימים איומים נוספים כמו אלה של החיזבאללה ולבנון, הטוענים כי חלק ממאגר "לוויתן" נמצא בשטח לבנון.

"יש לא מעט איומים שצריך להתייחס אליהם, כמו התקפות טילים אפשריות על מתקני קידוח, הטמנת פצצות על ידי אנשי צפרדע או על ידי סירות המופעלות על ידי טרוריסטים", אומר האלוף במיל' גיורא איילנד.

"קפריסין ויוון יהיו ככל הנראה מרכזי הפצה לגז הטבעי מישראל. שתיהן מדינות מאוד חשובות לישראל בגלל הקרבה שלהן אלינו, חברותן בגוש האירו והאפשרות לייצא מהן את הגז הטבעי בצינור לאירופה".

"אנחנו דנים בכמה פרוייקטים אפשריים כמו הנחת צינור, הקמת מפעל להנזלת הגז, הקמת תחנות כוח גדולות, הקמת מאגר אסטרטגי בקפריסין והקמת מפעל מתאנול", אומרים פקידים בכירים בקפריסין.

טורקיה, כאמור, מאוד לא מרוצה מההתפתחויות האחרונות ומהשת"פ המתהדק בין ישראל, קפריסין ויוון. שר האנרגיה הטורקי, טאנר יילדיז, אמר אתמול כי הקידוחים של ישראל וקפריסין במזרח הים התיכון אינם חוקיים וכי ההכנסות מקידוחי הגז הטבעי בים התיכון צריכות להתחלק בין כל המדינות הנמצאות בסביבה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, חזר ואיים מספר פעמים על קפריסין בחודשים האחרונים בנושא הקידוחים שהאי השכן מתכוון לבצע בעזרת חברת נובל אנרג'י. ארדואן כינה את המהלך "טירוף". העיתון "הורייט" הטורקי דיווח לפני כחודשיים כי אסדת קידוח נורבגית עושה דרכה לטורקיה לקראת הקידוח שהיא מתכננת בקפריסין, מה שהיה עלול להוביל לעימות חזיתי של ארדואן מול האיחוד האירופי.