שנה לאסון הכרמל: המשטרה מודה - לא ידוע מה גרם לשריפה

התיק נגד קטינים שנחשדו בהצתה נסגר בשל היעדר ראיות מספיקות ■ "לא ניתן לקבוע מה היה מהלך האירועים המדויק שהוביל לשריפה" ■ בשריפה נספו 44 איש

פרקליט מחוז חיפה (פלילי), על דעת פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), הורה על סגירת תיק החקירה שנפתח בעקבות השריפה באזור רכס הכרמל שנמשכה מספר ימים. זאת, נוכח היעדר ראיות מספיקות להעמדתם של החשודים לדין.

ההחלטה האמורה התקבלה לאחר בדיקה מקיפה ועל יסוד חוות-דעת יסודיות ומעמיקות, בהן נסקר חומר הראיות שנאסף על-ידי משטרת ישראל, ונבחנו ההיבטים העובדתיים והמשפטיים של הפרשה ומכלול הנסיבות הרלוונטיות הנוגעות לעניין.

חקירת המשטרה החלה זמן קצר לאחר שפרצה השריפה, והתמקדה בשאלת אחריותם של מספר חשודים קטינים, כבני 13 ו-14, לגרימתה ברשלנות של השריפה, וכפועל יוצא לגרימת מותם של 44 הנספים באסון. יותר מ-4 מיליון עצים עלו באש בשריפה.

בחינת הראיות שנאספו על-ידי משטרת ישראל העלתה כי לא ניתן לקבוע במידת הוודאות הנדרשת במשפט הפלילי מה היה מהלך האירועים המדויק שהוביל לפריצת השריפה, מה היו פעולותיהם של כל אחד מהחשודים עובר לאירוע, במהלכו ולאחריו, וממילא גם לא את חלקם ואחריותם של כל אחד מהם לגרימתה ברשלנות של השריפה ותוצאותיה.

קושי ראייתי נוסף בתיק ביחס לאחריותם של החשודים עלה מצירוף הנסיבות, אשר הובילו להתפשטותה רחבת-ההיקף של האש, ובכלל זה העובדה שהנספים מצאו את מותם מספר שעות לאחר שפרצה השריפה ובמקום המרוחק מהמקום בו החלה ההתלקחות, גורמי אקלים חריגים - לחות נמוכה באוויר שהצטברה, לצד רוחות מזרחיות חזקות, טופוגרפיה, כמו גם סוג ומצב הצמחייה בעת האירוע.

מהפרקליטות נמסר כי "משכך, ונוכח מכלול הקשיים הראיתיים והמשפטיים, ועל אף התוצאה הטרגית שאין שיעור לה, ושבמסגרתה נספו גם רבים מעמיתינו במערכת אכיפת החוק בשעת מילוי תפקידם, הוחלט על סגירת התיק. זאת, כאמור, נוכח היעדר ראיות מספיקות להעמדתם לדין של החשודים".

הודעות בדבר סגירת התיק נשלחו היום (ה') על-ידי פרקליטות המחוז למשפחות הנספים ולחשודים.