נחשף הסיוע החשאי של ה'פד' לבנקים: 7.8 טריליון דולר

במשך שנתיים נאבק הפדרל ריזרב בפרסום הנתונים, אולם כעת מתבררים פרטי החילוץ הגדול ביותר בהסטוריה האמריקנית, לאחר המשבר הכלכלי של 2008

סוכנות הידיעות בלומברג מפרסמת היום (ב') את הסיוע החשאי שהעביר ה'פד' לבנקים בארה"ב.

במשך שנתיים נאבק הפדרל ריזרב בפרסום הנתונים, אולם כעת מתבררים פרטי החילוץ הגדול ביותר בהסטוריה האמריקנית, לאחר המשבר הכלכלי של 2008. הפרטים נחשפים לאחר שבלומברג תבעו את חשיפתם מה'פד' לאור חוק חופש המידע.

פרטים שנחשפים בגיליון ינואר של המגזין "בלומברג מרקטס" כוללים לדוגמה שהבנקאים לא ציינו כי לקחו עשרות מיליארדי דולרים בהלוואות חירום כאשר טענו בפני המשקיעים כי החברות שלהם חסונות. אף אחד גם לא חישב עד עכשיו כי הבנקים גרפו הכנסות בהיקף משוער של 13 מיליארד דולר בזכות ניצול שיעורי הריבית הנמוכים מהשוק שהציע ה'פד'.

פרטים חדשים מהמשבר הפיננסי מתבררים כעת, מתוך מסמכים של ה'פד' שהשיגו בבלומברג. בעוד גורמים רשמיים ב'פד' טוענים כי כמעט כל ההלוואות הוחזרו ולא נרשמו הפסדים, הפרטים החדשים מגלים כי משלמי המסים שילמו מחיר נוסף, שכן המימון החשאי סייע לשמר סטטוס קוו מעוות ואפשר לבנקים הגדולים - לגדול אף יותר.

הסכום שהועבר לבנקים - כ-7.8 טריליון דולר - הפתיע אפילו את גארי שטרן, נשיא שלוחת ה'פד' של מיניאפוליס ב-1985-2009, שאמר כי הוא לא היה מודע לגובה הסכום. כאשר מחברים את סכומי הערבויות ומגבלות ההלוואה נכון למרץ 2009 לחילוץ המערכת הפיננסית, הסכום מגיע ל-7.77 טריליון דולר.

"כשרואים את הכסף שהבנקים קיבלו, קשה לטעון כי מדובר במוסדות פיננסיים מצליחים", אמר שרוד בראון, סנטור דמוקרטי , אשר ב־2010 הגיש הצעת חוק להגבלת גודלם של בנקים. "זו סוגיה שיכולה לאחד בין תנועת מסיבת התה לתנועת 'לכבוש את וול סטריט'. יש מחוקקים בשתי המפלגות שהיו מוכנים לשנות עכשיו את ההצבעה שלהם".