ביהמ"ש: עו"ד שנשכר כדי למכור נכס נדל"ן אינו מתווך

בית המשפט קבע כי המיליונר ארתור בראונר, שמכר את מלון מיראמר במכמורת, חייב לשלם לעו"ד ששכר את חלקו בעסקה - גם אם הנכס נמכר שלא באמצעותו

בית המשפט חייב את המיליונר ארתור בראונר, שמכר את מלון מיראמר במכמורת, לשלם שכר-טרחה בגובה 400 אלף שקל לעו"ד אלון קפלן, שאת שירותיו המשפטיים שכר לצורך מכירת הנכס. זאת למרות שבסופו של דבר מכר את המלון ללא עזרתו.

השופטת אירית מני-גור דחתה את גירסת בראונר כי שכר את שירותיו של עו"ד קפלן כמתווך שאמור לקבל את חלקו אם הנכס יימכר בעזרתו (דבר האסור לעורך דין על-פי כללי הלשכה) - וקיבלה את גירסת עו"ד גדעון קורן, שייצג את קפלן. עו"ד קורן טען כי קפלן נשכר על-ידי ברואנר לטפל בעסקת המכירה, ו"אין זו אשמתו שהמלון נמכר בסופו של דבר מאחורי גבו".

עו"ד קפלו טען כי בראונר הפר את הסכם שכר-הטרחה שנחתם ביניהם, וכי בין הצדדים התקיימה מערכת יחסים של עורך דין-לקוח. לדבריו, הוא נשכר על-ידו כדי לטפל בסכסוך נדל"ני שנסב סביב הבעלות בנכס, וסוכם כי במקביל הוא גם יפעל לאתר רוכשים פוטנציאליים למלון, כאשר שכרו בגובה 1% משווי העסקה ישולם מהכסף שיתקבל מהמכירה.

לדברי עו"ד קפלן, בעוד הוא מנסה למכור את המלון נודע לו באקראי כי המלון כבר נמכר לאדם שאינו מכיר, ובמחיר נמוך מההצעות שהעביר לבראונר.

בראונר, שלא התייצב לדיונים בבית המשפט, טען באמצעות בא-כוחו כי מעולם לא הפר את ההסכם ביניהם וכי מנוסח ההסכם שנחתם עם עו"ד קפלן עולה כי הרוכש שקפלן יביא יצטרך לשלם את שכרו.

השופטת קבעה כי אמנם שכרו של קפלן היה צריך להיות משולם על-ידי הרוכש, אולם הנתבע מנע ממנו למצוא רוכש, ומניעה הזו הביאה לבסוף לאי-תשלום שכר-טרחתו.

"הנתבע טוען כי מעולם לא התחייב לתת בלעדיות לתובע למכור את הנכס, ואף לא הוסכם כי שכר-טרחת התובע ישולם בכל מקרה, גם אם הלה לא יטפל במכירת הנכס בפועל. אכן דברים אלה לא נאמרו, אולם יש בהתנהלות הנתבע משום חוסר תום-לב בקיום חוזה, בעצם העובדה שנתן לתובע להמשיך לטפל ברוכשים פוטנציאליים, מבלי שטרח לעדכן אותו כי הוא במגעים עם רוכש אחר, ואף לא טרח ליידע את התובע כי הוא מכר את הנכס הזה", קבעה השופטת.

עוד היא הוסיפה: "אני מקבלת את גירסת התובע כי הנתבע בהתנהגותו זו הפר עמו חוזה... אינני יכולה לקבל את גירסת בא-כוח הנתבע כי יש להשוות את עבודתו של התובע לעבודת מתווך בכל הקשור למציאת קונים. אין עבודת ייעוץ משפטי דומה לעבודת תיווך, מדובר בייעוץ משפטי ומקצועי שעל התובע לתת הן לנתבע והן לרוכשים פוטנציאליים, ועליו להיות בקיא בכל החומר המשפטי השייך לנכס, לרבות המחלוקת בעניין הבעלות הנכס".