בכיר ב'פד': מדיניות מוניטרית אינה התשובה, אלא פיסקלית

נשיא ה'פד' בפילדלפיה: הבנקים המרכזיים ומדיניות מוניטרית הם לא פתרונות אמיתיים ■ "הרבה מהחדשות הטובות אודות כלכלת ארה"ב נעלמו בגלל הספקולציות לגבי מה שהולך לקרות באירופה"

רוב הדיונים בימים אלה בנוגע למשבר החוב הפוקד את אירופה נוגעים לתפקידו של הבנק המרכזי האירופי בטיפול במשבר, או בדרכים שונות המוצעות על מנת להזרים כסף למדינות מוכות החוב. אולם, לדעתו של צ'ארלס פלוסר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בפילדלפיה, הבנקים המרכזיים ומדיניות מוניטרית הם לא פתרונות אמיתיים למשבר באירופה או לגרעון הענקי בארה"ב.

פלוסר אמר היום (ו') בדברים שנשא בפורום המדיניות של ה'פד' בפילדלפיה כי התומכים בהתערבותו של בנק מרכזי כזה או אחר "מחליקים על קרח דק". הוא טען כי למרות שהדפסת כסף יכולה להוריד שיעורי ריבית ולעודד את הצמיחה בטווח הקצר, עם הזמן זה ייצור אינפלציה גבוהה יותר ושיעורי ריבית גבוהים יותר.

"למרות ההטבות הידועות שבשמירה על יציבות מחירים, אנו שומעים קריאות גוברות לנטוש את ההתחיבות הזו גם בארה"ב וגם באירופה. זו מגמה מטרידה שעשויה לחתור תחת עצמאות הבנק המרכזי לשלוט במדיניות המוניטרית. למרבה הצער, מנקודת המבט שלי, ה'פד' ובנקים מרכזיים נוספים כבר הולכים בדרך שמטשטשת את ההבדל בין מדיניות מוניטרית ופיסקלית".

"ההסטוריה מלמדת שברגע שהאינפלציה מתחילה, לא תמיד קל להוריד אותה, בייחוד אם הבנק המרכזי מאבד את אמון הציבור ומאבד את האמינות של התחיבויותו לחזרה לייציבות המחירים", אמר פלוסר.

"אנחנו לא יודעים מה הכלכלה מסוגלת לעשות בזמן הקרוב מבחינת קצת הצמיחה, ואם מדיניות מוניטרית היא הכלי הראוי להתמודדות עם כך. התשובה האמיתית היחידה נמצאת בידי הרשויות הפיסקליות ויכולותיהן לפתח התחיבויות אמינות לדרכים פיסקליות בנות קיימה".

פלוסר מאוכזב מכך שעל אף שמגיעים לאחרונה נתונים כלכליים חיוביים בארה"ב, בין היתר נתוני התעסוקה החיוביים שפורסמו היום, הם מתגמדים לעומת משבר החוב באירופה, שתופס כותרות שבוע אחרי שבוע. "אפשר לראות שמאז יולי, כל שבוע השווקים מונעים כמעט לגמרי על ידי החדשות שמגיעות מאירופה. למעשה, הרבה מהחדשות הטובות אודות כלכלת ארה"ב נעלמו בגלל הספקולציות לגבי מה שהולך לקרות באירופה".

דבריו של פלוסר מגיעים, לא במקרה, לאחר ההודעה המשותפת מיום ד' של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האירופי והבנקים המרכזיים של קנדה, אנגליה, יפן ושוויץ על הפחתת הריבית על עסקאות החלף (SWAP) דולריות ב-0.5%, במהלך שנועד להגדיל באופן ניכר את הנזילות בשווקים כדי למנוע משבר אשראי.