המקרקעין של פושט הרגל

האם כשאדם מצוי בהליכי פשיטת רגל הדבר ימנע ממנו את מימוש המקרקעין שבבעלותו?

זכויות מקרקעין שבבעלות פושט רגל הן כמו נכסים אחרים שבבעלותו: כונס הנכסים יפעל למכירתן למרבה במחיר ויחלק את התמורה לנושים (לאחר תשלום דמי "דיור חלוף" לחייב, אם מדובר בדירת מגורים.

הדברים שונים בעת שלחייב משכנתא לטובת בנק (או גורם פיננסי אחר). אז, זוכה הבנק לעדיפות על פני יתר נושי החייב בכל הנוגע לנכס המשועבד, והוא זכאי להיפרע ראשון מתוך תמורת הנכס ואף לבצע את המימוש באמצעות כונס נכסים מטעמו.

עם זאת נקבע בפסיקה, כי לצד העדיפות הניתנת לבנק במימוש הנכס, נתון הבנק וכונס הנכסים מטעמו לפיקוח של בית המשפט של פשיטת הרגל (הלכת "גרבש").

ומה דינה של הערה הרשומה על זכויות החייב בנכס? עניין כזה נדון לאחרונה בפני בית המשפט המחוזי בחיפה, בעניינו של בעל זכויות במקרקעין ברחוב יקותיאל בהרב 26 בחיפה. שני הליכים התנהלו: אחד ביוזמת בנק מרכנתיל דיסקונט בתיק הוצאה לפועל למימוש משכנתא, והשני הליך פשיטת רגל.

על פי הוראת ההוצאה לפועל, פנה כונס הנכסים לבית המשפט המחוזי, שבו מתנהל הליך פשיטת הרגל, לצורך קבלת אישור להסכם המכר שהושג בעניין המקרקעין. בעל הזכויות (החייב) התנגד לבקשת הכונס בטענה, כי קיימת הערה, שנרשמה בלשכת רישום המקרקעין בשנת 1990, לפיה על בעל הנכס להקצות מקומות חנייה של נכס סמוך שבבעלות חברת קינד וודאימפורט.

לפיכך, טען החייב, באם יאושר הסכם המכר, יפגע הדבר בזכויות חברת קינד ודרכה בציבור הרחב. בית המשפט דחה טענות אלה.

באשר להערת האזהרה מצא בית המשפט לדחות את טענות החייב וקבע, כי קינד לא העלתה במשך 5 שנים מאז תחילת הליכי פשיטת הרגל טענה כלשהי בעניין החניות, וכי אין חולק שמאז רישום ההערה, בשנת 1990, לא שימש הנכס לחנייה, בהתאם להערה.

עוד נקבע, כי אין לחייב כל זכויות בנכס הסמוך וכי הוא אינו מוסמך לייצג את חברת קינד, ואף לא עומדת לו כל טענה בנוגע לזכות החניה בנכס. בית המשפט הוסיף וציין, כי ממילא עולה מהסכם המכר שאישורו מבוקש, כי הקונה מודע היטב להערה הרשומה על הנכס בדבר מקומות החניה והוא רוכש את הנכס במצבו, as is, בהסתמך על הבדיקות שביצע ותוך שלקח בחשבון נסיבות אלה.

נמצאנו למדים, כי הליך פשיטת רגל בו נוקט אדם המצוי בחדלות פירעון, אינו מונע את מימוש זכויותיו בנכס מקרקעין, וככל שקיים "נושה מובטח" הרי שלרוב יועדף זה על פני הנושים האחרים ואף יזכה לבצע את המימוש באמצעות כונס נכסים מטעמו. עוד למדנו, כי לעיתים יאושר המכר למרות הערה הרשומה על הזכויות הנמכרות, ולמרות שלא ניתנה הסכמת הזכאי על פיה.

הכותב בעל משרד עורכי דין המתמחה במקרקעין