ספי שקד מצטרף כשותף למשרד הפרסום דרורי-שלומי

שקד ימונה לשותף שווה במשרד, יחד עם יורם דרורי, טובית שלומי ו-BBDO

עכשיו זה סופי: הפרסומאי ספי שקד מצטרף כשותף למשרד הפרסום דרורי-שלומי. שקד יקבל כמות משמעותית של מניות ויהפוך בתוך פרק זמן לא ארוך לשותף שווה לטובית שלומי, יורם דרורי ולקבוצת BBDO. בסוף התהליך אמור כל אחד מהצדדים להחזיק ב-25% מהמשרד. בעקבות המהלך ישונה שמו של המשרד לדרורי-שלומי-שקד.

המשא-ומתן בין שקד לדרורי-שלומי, שנחשף לראשונה ב"גלובס", נמשך במשך מספר שבועות, ובמקביל אליו בחן שקד אופציות נוספות, ביניהן הצטרפות כשותף לקבוצת G גרופ שבבעלות יפית גרינברג ואייל גרינברג.

שקד היה עד לפני כ-3 חודשים שותף במשרד ענבר-מרחב, שאליו הצטרף לפני כ-6 שנים בתור ההבטחה הגדולה שאמורה הייתה להזניק את המשרד קדימה.

שקד הביא עמו רזומה קריאטיבי מרשים: הוא החל את דרכו בראובני-פרידן ועזב את המשרד לטובת תפקיד בכיר ביהושע TBWA, משרד שבו הוא אמור היה לקבל מניות, אך לאחר 3 שנים הוא חזר לראובני בתפקיד מנהל קריאייטיב ראשי. לאחר שלא הסתדר עם מי שכיהנה אז כמנכ"ל המשרד, סיגי אשד, הוא פרש ובחר להצטרף לענבר-מרחב - משרד צעיר יחסית שהיה קיים אז פחות מ-5 שנים.

בעת הצטרפותו של שקד עמד היקף הפעילות השנתית של משרד ענבר-מרחב על כ-6 מיליון דולר במחירים ריאליים. יש להניח כי אחד הדברים שפיתו את שקד לקבל על עצמו את השותפות במשרד, הייתה נכונות השותפים לתת לו כבר מיום כניסתו למשרד שליש מהמניות ואת שמו על הדלת.

בשלבים הראשונים נראה היה כי ההימור של מרחב וענבר משתלם: בזכותו של שקד החלו להגיע למשרד תקציבים שלא היו מגיעים בדרך-כלל למשרדים בסדר הגודל שלו, כמו למשל תקציב ml.

ענבר-מרחב, שהפך להיות ענבר-מרחב-שקד, החל להראות גידולים מרשימים. יחד עם זאת, הקפיצה של המשרד התבררה כזמנית. כשהגיע המשבר הכלכלי ספג המשרד מכה, ירד בהיקפיו ואיבד תקציבים.

כבר לפני כשנתיים ידעו מקורבים לספר כי שקד אינו בטוח בבחירה שעשה, אך הוא נחוש שלא לעזוב לפני שהמשרד חוזר אל דרך המלך. לפני כשנה החל ענבר-מרחב להתאושש ולהראות מחדש גידולים. את המחצית הראשונה של השנה הוא סיים עם גידול של 36%, אך זאת בעיקר תודות לרכישת משרד הפרסום לין&לין. כאמור, לפני 3 חודשים מכר שקד את חלקו לשותפים האחרים בענבר-מרחב והחל לבחון אופציות חדשות.

דרורי-שלומי הוא היפוכו של ענבר-מרחב: הוא נמצא בבעלות שני אנשי פרסום ותיקים, טובית שלומי ויורם דרורי, וקבוצת BBDO העולמית שמחזיקה בו כעת 30%. בשנתיים האחרונות נעשו במשרד שני ניסיונות למינוי מנכ"לים, אך אלה לא צלחו. המשרד הראה השנה גידול דו-ספרתי.

את הסכם ההצטרפות בין הצדדים ערכו מצד דרורי שלומי ו-BBDO עו"ד אורן שנקר, ומצד ספי שקד עו"ד דן סלע ממשרד צרלמאייר-פילוסוף. העסקה קיבלה את אישורה של קבוצת BBDO העולמית.

דרורי-שלומי וספי שקד אישרו את הידיעה. יורם דרורי אמר בתגובה: "ספי ואנחנו ברומן מתמשך כבר 15 שנה. אני שמח שעכשיו הבשילו התנאים להצטרפותו לדרורי-שלומי".

הימור מחושב / פרשנות

הצטרפותו של שקד לדרורי-שלומי היא בחירה לא שגרתית של שני הצדדים. לכאורה, דרורי-שלומי ושקד הם דבר והיפוכו: דרורי-שלומי הוא משרד ותיק, סולידי שאיננו נהנה מאפיל גבוה. שקד, לעומת זאת, הוא מעין מותג קריאטיבי, טאלנט שהיתרונות שלו אינם רק ביכולות קריאטיביות אלא בברק תקשורתי שהוא מביא עמו.

ברק זה היווה בעבר חרב פיפיות עבור שקד, שהפך אותו כמעט לחזות הכול. הוא עשה בטלוויזיה את "הדוגמניות", כיכב בטורי הרכילות וחרג בהרבה מהנישה המסורתית שבה יושב פרסומאי.

אבל ייתכן כי שקד התבגר קצת והתפכח. אולי הוא לעולם לא יהיה איש קריאייטיב שגרתי, אבל עם השותפים הנכונים שיתנו לו את החממה שהוא צריך, עשוי שקד להוציא מעצמו משהו אחר. המשהו האחר הזה יכול להיות נכס חשוב למשרד כמו דרורי-שלומי, שתקוע בנישה של "המשרד הסולידי".

מדובר בהימור מחושב של שני הצדדים, ולשניהם אין עוד הרבה כדורים בקנה לירות: שקד כבר כמעט עובר את הגבול הדק של השינויים שאפשר לעשות ועדיין ייתפסו כ"בסדר", ולדרורי-שלומי יש כמות מוגבלת של פעמים שבהן אפשר לצייר את פניו של דור ההמשך.

עבור שני הצדדים מדובר בהזדמנות שלא יכולה הייתה לקרות בזמן אחר. אם כל אחד מהצדדים יביא את יתרונותיו, זה עשוי להתברר כיתרון. אם החסרונות יתחברו, זאת תהיה קטסטרופה.