עיריית ת"א תפסיק לחייב יזמים על סימון קווי בניין ומגרש

העירייה נהגה לגבות אגרה במקרים רבים בבקשות להיתרי בנייה שהוגשו לה וכתנאי להוצאתם - אך כעת תבוטל האגרה בעקבות תביעה ייצוגית נגד העירייה

‎‎בשורה ליזמים: עיריית ת"א תפסיק לגבות אגרת "סימון קו" (סימון קו מגרש, בניין ורחוב), אותה נהגה לגבות במקרים רבים בבקשות להיתרי בנייה שהוגשו לה וכתנאי להוצאתם. כך החליטה העירייה בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לביהמ"ש, בבקשה להורות על השבת תשלום "סימון הקו" שהטילה העירייה באופן בלתי חוקי, לטענת התובעת.

בבקשה לתביעה הייצוגית שהוגשה לביהמ"ש לעניינים מינהליים באמצעות עו"ד אלכס כץ ממשרד כץ-גבע-איצקוביץ' (‏KGI‏), טוענת אחת מבעלות הזכויות בבניין למגורים ברחוב נחמיה בת"א, שלקחה חלק בהקמת הבניין, כי העירייה גבתה אגרת "סימון קו" בבקשות להיתרי בנייה שהוגשו לה וכתנאי להוצאתם. האגרה נגבתה בגין סימון קו המגרש, קו בניין וקו רחוב, שביצועם נדרש לפי תקנות התכנון והבנייה, שקובעות שלבקשה להיתר בנייה שמוגשת לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תצורף מפה מצבית שתציין את קווי הבניין והרחוב.

התובעת טענה שלעירייה אין כל זכות להטיל עליה כל תשלום חובה ללא חקיקה מפורשת המאפשרת לה לעשות כך. לטענת התובעת, תשלום חובה מסוג "סימון קו" לא הוסדרה בחקיקה כללית או עירונית, והטלת תשלום חובה מסוג זה מהווה חריגה בוטה מהחוק. התובעת ביקשה מביהמ"ש להורות לעירייה להשיב לה את כל הסכומים שנגבו ביתר.

בתשובתה לביהמ"ש הגישה העירייה הודעה על "חדילת גבייה" של תשלום "סימון קו", ולכן היא מבקשת מביהמ"ש לדחות את הבקשה לאישור התובענה כייצוגית.

לדברי עו"ד כץ, "עד עתה חויבו יזמי נדל"ן שביקשו היתר בנייה בת"א בתשלום אגרת סימון קו, בנוסף על חיוב היטלי הפיתוח ואגרות הבנייה המשולמים ממילא על-ידי היזמים. כל יזם מתבקש לשלם 2,000-3,000 שקל אגרת סימון קו כחלק מהתשלומים שהוא משלם במסגרת היתר הבנייה. לפי טענת העירייה, אגרת סימון קו נועדה לממן את פעילות מחלקת המודדים של העירייה".

עיריית ת"א מסרה בתגובה: "העירייה סברה כי התשלום שנגבה בגין סימון קו אינו אגרה אלא תשלום בגין שירות שהעניקה למבקשי היתר בנייה. לאור העובדה כי ייתכן שלא הודגשה כראוי האפשרות העומדת בפני מבקש ההיתר, לשכור שירותיו של מודד חיצוני ולא להזדקק לשירות שהעניקה העירייה (שהיה בו ערך מוסף למבקש ההיתר), הודיעה העירייה לביהמ"ש על חדילת הגבייה". ‏‏‎‎‏