בציפייה לבנק האירופי: צניחה בתשואות אג"ח איטליה וספרד

הבנקים באירופה רוכשים אג"ח קצרות-טווח של איטליה וספרד, שישמשו כערבויות להלוואות מהבנק המרכזי האירופי ■ ה-ECB ישיק בשבוע הבא 2 מכשירי הלוואות ל-3 שנים עם אופציה לפירעון מוקדם

איגרות החוב של ממשלות איטליה וספרד, הכלכלות השלישית והרביעית בגודלן באירופה, נהנות היום (ו') מירידה בתשואות. הסיבה היא שמועות שנפוצות בשוק בדבר רכישות מוגברות של בנקים ביבשת אג"ח קצרות טווח, כדי להשתמש בהן כערבויות לקראת השבוע הבא - בו אמור הבנק המרכזי האירופי (ECB) לאפשר רשמית מתן הלוואות לכ-3 שנים למוסדות פיננסיים ביבשת.

התשואה על האג"ח הספרדיות לשנתיים נמאצת בשפל של ארבעה חודשים. אולם, ראוי לציין כי במקביל נמשכת מגמת ההתבצרות של המשקיעים באג"ח כלכלות אירופה היציבות יותר - כך, גם התשואות על האיגרות הגרמניות וההולנדיות נופלות לשפל כל הזמנים (מאז הוקם גוש האירו).

"השוק מתמחר סיכון גבוה", מסביר פדהריק גרבי, מנהל מחלקת מחקר השווקים ב-ING Groep באמסטרדם. "היו כמה ימים טובים בהיבטי הנפקות אג"ח. זה מהווה פיתוי לבנקים, שרוצים לנצל את ההזדמנות כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות לקראת פתיחת חלון ההזדמנויות של ה-ECB לקבלת הלוואות", מה שמוביל לדעתו לעליית הביקושים על הניירות האיטלקיים והספרדיים.

התשואה על האג"ח הספרדיות לשנתיים עומדת על 3.14% בממוצע, הרמה הנמוכה ביותר מאז ה-18 באוגוסט. התשואה על האג"ח האיטלקיות עומדת על 5.06% בממוצע, תוך שהיא משלימה ירידה של כ-88 נקודות בסיס השבוע.

ה-ECB ישיק שני מכשירי הלוואות

יו"ר ה-ECB מריו דרגי, נזכיר, הכריז ב-8 בדצמבר כי הבנק המרכזי יאפשר 2 סוגים של הלוואות ארוכות טווח (ל-3 שנים) עם אופציה לפירעון מוקדם (לאחר כשנה), לאחר סיום פגישת הוועידה המוניטארית של הבנק. במסגרת ההכרזה, הודיע עוד הנגיד על הורדת הריבית בכ-0.25% לרמה של 1% (שפל כל הזמנים בגוש האירו).

"התערבותו של ה-ECB תומכת בבנקים, וזה חיובי", אומר פיטר שצ'אפריק, אסטרטג ב-RBC קפיטל מארקט'ס בלונדון. "זה תורם לשיפור הסנטימנט בשווקים".