נעילה חיובית באירופה לאחר אישור תוכנית הצנע באיטליה

אושרה תוכנית הצנע האיטלקית בהיקף של 33 מיליארד אירו ■ מריו דרגי יקיים מסע"ת משותפת עם נגיד הבנק הבריטי ■ קשיים באישור תוכנית החילוץ של יוון

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים לאחר אישור תוכנית הצנע האיטלקית היום בהצבעה שהתקיימה בסנאט, הכוללת קיצוצים והפרטות בהיקף 33 מיליארד אירו. החדשות מארה"ב העיבו על המסחר באירופה, כאשר נתון הצמיחה לרבעון השלישי בארה"ב נפל מתחת לתחזיות, בעוד פיץ' הזהירה בשנית מפגיעה בהורדת דירוג האשראי המושלם של הכלכלה הגדולה בעולם. עוד המשיכו המשקיעים להגיב היום להודעת הבנק המרכזי האירופי אתמול בעניין מתן ההלוואות לבנקים.

המסחר בבורסות אירופה ננעל כאמור בעליות שערים, שהתמתנו במהלך היום על רקע פרסום נתון מאקרו מאכזב בארה"ב. שם, פורסם אומדן התמ"ג השלישי (והסופי) בארה"ב לרבעון השלישי של שנת 2011 - שעמד על רמה של 1.8%, מתחת לצפי לצמיחה של 2%. מדובר בנתון נמוך מכפי שחזה יו"ר ה'פד' בן ברננקי, בתחזיות הצמיחה שמסר על כלכלת ארה"ב במהלך שנת 2011. (לסיפור המלא)

כמו כן, סוכנות דירוג האשראי פיץ' הזהירה אתמול שוב את הממשל האמריקני מהאפשרות להורדת דירוג האישראי המושלם של המדינה בשנת 2013. בפיץ' מציינים שבעיית החוב של הממשל הינה הסיבה העיקרית לאזהרה הנוכחית, שמצטרפת לאזהרה קודמת של הסוכנות בחודש שעבר עם כישלון וועדת-העל בארה"ב להגיע להסכמה בעניין קיצוץ של כטריליון דולר בגירעון התקציבי. (לסיפור המלא)

ומארה"ב לאירופה: המסחר היום התנהל גם על רקע ההודעה של הבנק המרכזי (ECB) מאתמול שהוא נתן הלוואות בסך 490 מיליארד אירו לבנקים ברחבי אירופה, שבעקבותיה הבורסות האירופיות רשמו זינוקים אמש. אולם לאחר שהתברר שהבנק נתן הלוואות ל-523 בנקים ברחבי אירופה, השמחה התחלפה בדאגה, שכן זה מצביע על כך שהבנקים באירופה נמצאים בקשיי נזילות קשים. בעקבות כך המסחר באירופה ננעל אתמול בירידות.

הצבעה סופית על הצנע באיטליה

באיטליה, הסנאט האיטלקי אישר היום ברוב גדול הרחבה נוספת לתוכנית הצנע הממשלתית בהיקף של 33 מיליארד אירו. מריו מונטי, ראש הממשלה האיטלקי, כרך את ההצבעה בהצבעת אי-אמון בממשלה ובכך למעשה הבטיח רוב לאישורה. מונטי נקט במהלך דומה בשבוע שעבר, בעת אישור התוכנית בפרלמנט. (לסיפור המלא)

ואילו ביוון, נקלע המשא ומתן בין הממשלה למגזר הפרטי בעניין ה"תספורת" בחוב של המדינה למבוי סתום. המגזר הפרטי שאמור לספוג מחיקה של 50% מהחוב היווני נמצא תחת לחץ כבד מצד קרן המטבע הבינלאומית להסכים לתנאים שיוון מציעה על מנת להתקדם במשא ומתן, אולם המשקיעים עדיין מסרבים להשלים עם התנאים המוצעים.

בזירת המאקרו, דווח היום כי הכלכלה הבריטית צמחה ב-0.6% ברבעון השלישי - כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה. בכך עקפה הכלכלה הבריטית את התחזיות המוקדמות לצמיחה של 0.5%. מדובר בפרסום אומדן השלישי והאחרון לנתון התמ"ג. (לסיפור המלא)

אסיה ננעלה בירידות

בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות שערים לאחר נעילה מעורבת בוול סטריט אמש, העצבנות שיצרה הודעת הבנק המרכזי באירופה משפיעה גם על בורסות אסיה ומובילה לסנטימנט שלילי.

תוכנית ההלוואות של הבנק המרכזי באירופה לא מניחה את הדעת בשווקים למרות הניסיון להזרים הון לבנקים הגדולים באירופה כדי למנוע מחנק אשראי, גוברות הערכות כי הלוואות שנתן הבנק המרכזי לא יצליחו להגביר את ההלוואות בין הבנקים עצמם והמהלך של ההבנק המרכזי לא יעשה הרבה במטרה לבלום את בעיות החוב העצומות המכבידות על מדינות אירופה.

סקר של הבנק המרכזי בסין מעלה כי ציפיות האינפלציה ירדו מה שמוכיח כי סין עשתה צעד משמעותי קדימה בניסיונה להילחם באינפלציה הגואה.

Toyota Motor Corp מסרה את תחזית הצמיחה לשנת 2012 עם צפי למכירות של 7.90 מיליון רכבים השנה, ירידה של 6% לעומת השנה הקודמת.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]