פיטר בארון, בכיר בגוגל: "מבחינתי טוויטר זה חדשות"

בארון, מנהל מערך יחסי החוץ של גוגל באירופה, במזה"ת ובאפריקה, מאמין שגוגל לא מכחידה את העיתונות ומדבר על האתגרים העומדים בפני הפרינט

"אני לא חושב שהיה בעבר זמן טוב יותר להיות עיתונאי מאשר היום". מפתיע שהמילים הללו נאמרות דווקא מאדם בכיר מאוד בחברת גוגל.

ענקית החיפוש העולמית נחשבת לא אחת למקור כל תחלואי העיתונות החדשה העצלנית והרדודה, שמחליפה תחקירים מעמיקים בחיפוש פשוט ברשת, אבל פיטר בארון, מנהל מערך יחסי החוץ של גוגל באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה, מאמין שגוגל לא מכחידה את העיתונאים - אלא משכללת ומשנה אותם.

"העיתונות חשובה מאוד לחברה, וכך גם עיתונאים מקצוענים", מבהיר בארון בשיחה עם "גלובס". "אנחנו רוצים שהעיתונאים ישגשגו. אך זו המציאות - היום כל אחד יכול ללקט מידע ויכול להיות מו"ל וזה אתגר גדול למקצוענים".

- איך אפשר להבדיל בין המידע העיתונאי המהימן ברשת ובין כל היתר?

"איכות גבוהה עדיין מאוד חשובה, ואפשר לזהות אותה. המידע חשוב, ואין חשיבות למנוע חיפוש בלי תוכן. עיתונאים לא צריכים להילחם בשטף המידע הזה, הם צריכים לאמץ זאת. הם יכולים לחפש אחר מידע טוב יותר, והכלים הרבה יותר רחבים".

בארון הבריטי מדבר אמנם מעמדתו הנוכחית, אבל בראש ובראשונה הוא עיתונאי. במשך 20 שנה הוא שימש בתפקידים בכירים בתחום האקטואליה בטלוויזיה. בתפקידו האחרון הוא שימש במשך 4 שנים כעורך "ניוזנייט" היוקרתית של רשת ה-BBC. "אני זוכר שבזמן שעבדתי שם התחיל טוויטר, ואמרתי שאני לא רוצה לעבוד עם הדבר הזה", הוא מספר. "היום טוויטר מבחינתי זה חדשות".

האסטרטגיה של גוגל כבר ברורה, ובארון, עם הרזומה שלו, הוא האדם הנכון לשקף אותה. החברה יוצאת להצלת הערכים העיתונאיים ומשקיעה בתקופה האחרונה מיליוני דולרים לצורך קיומן של מערכות עיתונאיות שייצרו תחקירים שיעלו ברשת. אי-אפשר שלא לחשוב שהחברה הדיגיטלית מבקשת למלא את החלל שהולכת ומותירה עיתונות הפרינט ברחבי העולם ולמנף את המשבר הזה לתועלתה.

"עיתונות תמיד הייתה תחום לא רווחי", אומר בארון, "אנחנו מאוד רוצים לתמוך בתחום הזה".

- מותו של הפרינט יועיל לגוגל, לא?

"חס ושלום. הפרינט מאוד יקר, ובהגדרה, אם דבר מה מודפס - הוא מתיישן. ברור שיש אתגרים גדולים, אבל זה עדיין דרך נהדרת לקרוא, בנסיעות למשל. אנחנו לא מסתכלים על העיתונים כפרינט, אלא כארגוני חדשות. המטרה שלנו היא לעבור יחד את השינויים. המעבר לאינטרנט היה המהלך המהיר בהיסטוריה בכל הקשור לשינויים הטכנולוגיים. זה יהיה מאתגר".

בארון מדבר רבות על המעבר לאינטרנט של גופי העיתונות ומתעקש כי הדבר רק ייטיב עמם. "ברשת אין מגבלות, אתה יכול לתת יותר מקום ולהציג כל סיפור עיתונאי בדרכים אחרות, מאשר בדפוס. הכלים משתנים, והיכולת לעשות עיתונות הולכת ונהיית מגוונת יותר ויותר. גם הטאבלטים והסלולר מספקים דרכים שונים להצגת המידע".

- ריבוי המידע, שאתה אומר שמייעל את עבודת העיתונאי, מייתר עם זאת את עבודת העורך, לא?

"בעבר הדמות של העורך הייתה של אדם בעל חושים יחודיים, שידע לזהות סיפור ומה חסר בו. אבל המצב בעתיד יהפוך את העורכים לדמויות יותר אנליטיות. כשאתה צריך לתפעל פרינט, סלולר, טאבלט ולפטופ, אתה צריך לנתח איך תיראה הידיעה בכל מקום, ולחשוב על אריזות שונות ועל אחוזי החשיפה של כל ידיעה בכל פלטפורמה. היכולת האנליטית היא דבר שנדרש ממי שהולך היום למקצוע העיתונות. הייתי באחרונה בהונג-קונג, ושם ממש מתנהלים על-פי קוד אנליטי קבוע".

- זה נשמע נטול נשמה.

"זה נשאר אותו הדבר. אבל היום צריכים להיות גם וגם".

- ובדילמה בין החשוב המסורתי למעניין שמושך יותר הקלקות בעידן האינטרנט, מה אמור להוביל את המערכות העיתונאיות?

"זה איזון בין השניים. הסיפור הנצפה ביותר בתולדות אתר ה-BBC היה 'אדם נישא לעז', אבל זה ברור שזה לא יהיה סיפור ראשי בטלוויזיה. תראה את ה'דיילי מייל', אתר החדשות מהנצפים בעולם. שם קיבלו החלטה לקחת את הערכים של העיתון המודפס, אבל גם להוסיף לשם רכילות ושואוביז, וזה מצליח מאוד. זה מותג אחר, ויש אנשים אחרים לגמרי שמתפעלים אותו, וזו הצלחה מדהימה. כל נושא שמירת המותג הוא עניין ניסיוני, וצריך לנסות יותר ויותר".