השבוע בוול סטריט: ראלי 'סנטה קלאוס' או מכירת חיסול?

שבוע המסחר המקוצר (4 ימים בלבד) והאחרון לשנת 2011 ייפתח מחר ■ האם המדדים יעלו על רקע חופשת חג המולד, או שהמשקיעים יברחו שוב מהמניות?

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להפתח מחר (ג') על רקע הסנטימנט החיובי ששלט בשווקים בשבוע החולף. המשקיעים ימשיכו השבוע להגיב לחדשות מאירופה, שם ניכר כי הבנק המרכזי האירופי נוקט בקו אגרסיבי יותר לפיתרון משבר החוב. עוד ישפיעו על המסחר החדשות בדבר הארכת הטבות המס לעובדים בארה"ב, וכמובן - חופשת חג המולד ותקופת סוף השנה האזרחית, שבאופן מסורתי נחשבים כזמנים של עליות בשווקים.

בשבוע החולף ננעלו השווקים הגלובליים בעליות שערים על רקע שטף של חדשות חיוביות מארה"ב ואירופה - מהתערבות הבנק האירופי במשבר החוב, וכלה בהעברת הצעת חוק חיוניות בקונגרס האמריקני (פירוט בהמשך). בסיום שבוע המסחר ננעלו המדדים המרכזיים בעליות של עד 3%, כאשר מדד ה-S&P500 עובר לרשום תשואה חיובית לשנת 2011 - עם עליות של 0.3%.

המשקיעים בארה"ב צפויים להמשיך להגיב השבוע לחדשות המעודדות מאירופה - שם הכריז ה-ECB על הענקת הלוואות לטווח ארוך לכ-3 שנים, מהלך אשר הוביל ל"הסתערות" של כ-523 מוסדות פיננסים על ההצעה, תוך שהבנק מספק הלוואות בהיקף של כחצי טריליון אירו.

עוד ימשיכו השווקים להגיב לחדשות כי הקונגרס בארה"ב אישר באופן סופי את הצעת החוק להארכת הטבות המס לעובדים. לפי התוכנית, העובדים בארה"ב יהנו מהטבות מס של כ-2% כך ששיעור המס יופחת מ מ-6.2% ל-4.2% וזאת במטרה לנסות להאיץ את הצמיחה. עלות הארכת הטבות המס בחודשיים הינה 33 מיליארד דולר ואילו הארכתה בשנה, כפי שרוצה הנשיא אובמה, תעלה כ-200 מיליארד דולר.

"ראלי סנטה קלאוס" יגיע לבסוף?

אולם, מעל כל החדשות ה"זמניות", מקווים המשקיעים כי המסורת תעשה את שלה: השבוע האחרון של שנת 2011, בו נחגג גם חג המולד, ידוע בקרב המשקיעים בתור תקופת "ראלי סנטה קלאוס" - במסגרתה נהנים השווקים, לרוב (לפחות מבחינה סטטיסטית), מעליות שערים. כך למשל לפי נתוני "בלומברג", מ-1969 התרחש הראלי המיוחל כ-31 פעמים בסוף השנה (מתוך 42 שנים אפשריות).

"אנחנו מתחילים לראות סימנים ל'ראלי סנטה קלאוס'. זה מה שנראה שיקרה עכשיו. ראינו עליות בשישה מתוך שבעת ימי המסחר האחרונים, ובנוסף זוהי התקופה בשנה בה 'ראלי סנטה קלאוס' מתרחש באופן מסורתי", אומר דן גרינהאוס, אסטרטג ב-BTIG.

בתוך כך, אנליסטים צופים כי המכירות של הקמעונאיות האמריקניות יציגו עליה מרשימה במכירות לעומת השנה הקודמת (גם על רקע החג), זאת בעקבות המזג האויר שאפשר, מצד אחד, למיליוני האמריקנים לצאת ולרכוש מוצרים מכל הבא ליד, ומצד שני, לעשרות הרשתות להאריך את הפעילות שלהן עד השעות הקטנות של הלילה.

"המכירות של ימי החג בחנויות ובאתרי האינטרנט, צפויות להסתכם השנה בכ-29 מיליארד דולר לעומת מכירות של כ-20 מיליארד אשתקד", כך אומר קרייג ג'ונסון, מנכ"ל חברת ייעוץ אמריקנית.

מחכים למאקרו

בזירת המאקרו, צפויים להתפרסם בשבוע הקרוב מספר נתונים מרכזיים.

■ ביום שלישי אמור להתפרסם מדד אמון הצרכנים שצפוי לעמוד על 58.5 נק' - עליה של 4% מהחודש החולף - בו טיפס לרמה של 56 נקודות.

■ ביום חמישי יתפרסמו נתוני התביעות השבועיות לדמי אבטלה לשבוע האחרון של השנה, כאשר לפי התחזית צפויה עליה במספר מבקשי האבטלה לכ-370 אלף תביעות. זאת, למרות העובדה שבשבוע שעבר ירד הנתון לרמה של 364 אלף תביעות - הרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008.

■ עוד יפורסם בחמישי, מדד הפעילות היצרנית במחוז שיקגו שצפוי לעמוד על 60.4 נקודות, לעומת רמה של 62.6 בחודש החולף. כן יפורסם מדד מכירות הבתים הקיימים, שצפוי לעלות ב-1.4% לאחר עלייה של 10.4% בחודש החולף.

מניות במוקד

מניית טבע אמורה לרכז ענין בשבוע הקרוב וזאת לאחר שהודיעה בשבוע הקודם על תוכנית לרכישה עצמית בהיקף של כ-3 מיליארד דולר - כ-8% מהון המניות המונפק שלה. כמו כן החברה סיפקה גם תחזית צמיחה לפיה מחיר המניה שלה יטפס לרמה של 52 דולר.

חברת הטלפוניה הגדולה בארה"ב,AT&T , תמשיך לרכז עניין לאחר שקיבלה אישור, לפני מספר ימים, לבצע עסקה לרכישת קוואלקום, בהיקף של 1.93 מיליארד דולר.

חברת ריסרץ' אין מושן, RIM זינקה בשבוע המסחר הקודם, לאחר דיווחים כי מיקרוסופט ונוקיה הגישו הצעות רכש לחברה, וכן לאור דיווחים של סוכנות הידיעות "רויטרס" כי חברת אמזון הגישה גם היא הצעת רכש ליצרנית מכשירי הבלקברי. מ-RIM נמסר כי מסרבת לכל ההצעות.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]