מדוע נתקעה בניית 14 אלף דירות בראש העין?

הסיבה: הוויכוח על הקריטריונים לדיור מוזל ■ כיום ניתנת עדיפות למשפחות מרובות ילדים, ובראש העין וברעננה טוענים שהקריטריונים אינם מותאמים לזוגות הצעירים "האמיתיים"

14 אלף דירות בראש העין ו-240 דירות ברעננה תקועות כיוון שטרם נקבעו הקריטריונים לזכאות במכרזים של מחיר למשתכן. זאת למרות שבישיבת מועצת מקרקעי ישראל באוגוסט האחרון הוסכם שהקריטריונים יגובשו בתוך חודש וחצי. כיום ניתנת עדיפות למשפחות מרובות ילדים, ובראש העין וברעננה טוענים שהקריטריונים אינם מותאמים לזוגות הצעירים "האמיתיים".

לפי הקריטריונים שהוצגו בישיבת מועצת מקרקעי ישראל והוצעו על ידי שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, תינתן עדיפות לזוגות צעירים ולוותק בשירות צבאי. הוצע שלזוגות צעירים ללא ילדים יוקצו 20% מהדירות בפרויקט, לזוג עם ילד אחד או שניים יוקצו 35% מהדירות ולזוגות עם 3 ילדים ומעלה יוקצו 45% מהדירות.

העדפה לחרדים

הקריטריונים שתקפים היום נותנים עדיפות ברורה למשפחות חרדיות: עד 30% מהדירות בפרויקט מוקצים למשפחות בנות 7 ילדים ומעלה, עד 30% למשפחות בנות 4-6 ילדים, עד 20% למשפחות בנות 1-3 ילדים ועד 20% למשפחות בלי ילדים. הקריטריונים הללו נכנסו לתוקף בסוף יוני, שבועיים לפני פרוץ המחאה החברתית.

למרות שכבר פורסמה למתן תוקף ב-2010, טרם הוצא היתר בנייה לתוכנית נאות עוזי שבצפון-מערב רעננה, הכוללת 240 דירות שמיועדות לזוגות צעירים במסלול מחיר למשתכן. מבחינה טכנית, ניתן להוציא היתר בנייה לפרויקט, אולם בקריטריונים הנוכחיים ניתנת עדיפות למשפחות חרדיות ולא לזוגות הצעירים שצפויים להתעניין בפרויקט ברעננה, שלרוב יש להם מעט ילדים או שאין להם ילדים כלל.

"שהמדינה תדאג למבני ציבור"

גם בראש העין העירייה לא מוכנה לקבל את הקריטריונים הקיימים, "שלא מאפשרים לכל הזוגות הצעירים לקבל אותה רמת זכאות ומכוונים לאוכלוסייה מסוימת". לדברי מנכ"ל העירייה, אירית נתן, העירייה הייתה מעוניינת שלכל עיר יתאפשר לקבוע קריטריונים, ושאחוז מסוים מכל פרויקט יהיה מיועד לבני המקום (בדומה לקיבוצים ולמושבים), ולחלופין להגמיש את הקריטריונים ברמה הארצית. "אנחנו מבקשים קריטריונים שאינם מפלים - כמה זוגות צעירים אנחנו מכירים עם 4 ילדים?" הוסיפה, "ושהמדינה תדאג גם למבני ציבור".

כעת עוצרת העירייה את שיווקן של 14 אלף דירות בקרקעות המינהל במתחמים המזרחיים של ראש העין, שלגביהם טרם נקבעו מסלולי השיווק. בנוסף טוענת נתן שדירות אלה זקוקות למבני ציבור בעלות של מיליארד שקל, שלהם יזדקקו משפחות צעירים וקשישים, שלעירייה אין מענה עבורם. "אנחנו מבקשים שהשיווקים יהיו במקביל לבניית מוסדות ציבור. לא נוציא היתרים ל-14 אלף יח"ד עד שגורמי הממשלה יישבו איתנו".

תגובת משרד הבינוי והשיכון: "טענותיהם של ראשי הערים המצוינים בפנייתך הן שקריות ופופוליסטיות ונובעות כנראה מצרכים פוליטיים פנימיים. נושא היתרי הבנייה אינו בידי משרד הבינוי והשיכון אלא בידי הרשות המקומית ואין לה להלין אלא על עצמה. לעניין הקריטריונים, שר הבינוי והשיכון יזם והכריז קבל עם ועדה באוגוסט 2011 על כוונתנו להעביר קריטריונים שיהיו שוויוניים, ייתנו ניקוד ליוצאי צבא ויבטלו כל עדיפות למספר ילדים, אך ראשי העיר המוזכרים ממשיכים בטענותיהם השקריות. ראשי ערים אלה ואחרים מדברים על דיור בר השגה, אך מתנגדים בחלקם לדירות קטנות, לפרויקטים של מחיר למשתכן או לדיור להשכרה לטווח ארוך.

"נושא הקריטריונים החדשים שיקנו הנחות משמעותיות בקרקע יובא לאישור מועצת מקרקעי ישראל בשבועות הקרובים, לאחר שעבר בחינה ואישור של משרד המשפטים ואת המבחנים הראויים לאור חשיבות השינוי. אולם, משרד המשפטים קבע כי אין כל מניעה בפרסום מכרזים עוד קודם להצבעה על הקריטריונים.

"ברעננה התב"ע כלל לא בתוקף, והשיווק אינו בתוקף דווקא לבקשת ראש העיר מר נחום חופרי, שביקש לשנות את התב"ע בוועדה המקומית, וחבל, כי עובדה זו ועובדת אי רצונו בדירות קטנות - נשכחו ממנו".