1. רבים מהפרשנים בתחום הטכנולוגיה שמים את הסמסונג גלקסי נקסוס בשורה הראשונה של המכשירים הסלולריים כיום. תתפלאו, אבל לא תוכלו לקנות אותו בישראל בצורה חוקית. למה? כי משרד התקשורת לא מאשר לייבא אותו. אתם, הלקוחות, תצטרכו לחכות עד שהמפעילים הסלולריים ישיקו אותו, ורק אחרי שהם יקבלו אישור סוג למכשיר, יוכלו גם היבואנים העצמאיים לקבל אישור סוג ולהתחיל לשווקו (כרגיל במחיר נמוך בהרבה).
מצב זה מעודד הברחות והעלמות מס בחסות מדינת ישראל. זה לא נעשה במכוון כמובן, אלא כתוצאה מאוזלת יד שנמשכת שנים וקשורה אך ורק למחדל אישי-ניהולי קשה, שראוי לבדיקת מבקר המדינה.
לפני כשנה לערך העביר שר התקשורת, משה כחלון, את אחת הרפורמות החשובות שעברו בשוק התקשורת. המילה רפורמה כבר נגועה בזילות, ולכן הרפורמה שעברה ושבגינה זכה כחלון לכותרות מחמיאות, העלתה לו סומק בלחיים. הוא הצטייר כאביר צרכנים שאיפשר לפתוח את השוק הסלולרי ליבוא של מכשירים. עובדתית הוא זה שהעביר את הרפורמה, בפועל דווקא המשרד "תקע" את השוק.
כיום בישראל אי אפשר לייבא מכשיר סלולרי ללא אישור סוג ממשרד התקשורת. ההוראות הללו יצרו עיוות שאין כדוגמתו באף מדינה בעולם -המפעילים הם ששולטים בשוק ציוד הקצה. יד רוחצת יד בין המפעילים, היבואנים הרשמיים ומשרד התקשורת, מה שמאפשר לשלושת הגורמים הללו לשלוט בשוק ציוד הקצה ולפגוע בציבור המשתמשים. זה הולך כך: המפעילים הסלולריים מרוויחים הון עתק ממכירת מכשירים סלולריים, ליבואנים הרשמיים יש ערוץ הפצה אחד בלבד למכירה - המפעילים - כך שהם לא צריכים להשקיע בנקודות מכירה או בשיווק, והמדינה, קרי משרד התקשורת, בחדלונה מעודדת תופעה של הברחות.
לפי השיטה הנהוגה בעולם, מפעילים מוכרים פחות ממחצית הטלפונים, והיתר נמכרים על-ידי רשתות עצמאיות. המפעילים מרוויחים בכך שהם לא צריכים להתעסק בניהול מלאי של טלפונים, על כל הכרוך בכך; והצרכן מרוויח פעמיים - בגלל התחרות בין הרשתות שמובילה למחירים שפויים, ובגלל מגוון המכשירים העצום. לדוגמה היצרנית LG , שמייצרת 50 מכשירים בשנה, יכולה למכור רק מכשיר אחד או שניים בשנה, בגלל שהמפעילים שולטים בשוק. אם היא לא מיישרת איתם קו, אין לה סיכוי למכור. כך פועלים גם יצרנים אחרים - הם מתיישרים עם המפעילים, שמוכרים רק את מה שהם רוצים, ולא מעוניינים בעשרות המכשירים שיוצאים כל שנה.
זה ידוע שהאנומליה בשוק הישראלי רחבה יותר, ואצלנו המפעילים מוכרים ציוד קצה וחבילת שירותים. המכשיר מסבסד את חבילת השירותים, והצרכנים טועים לחשוב שהם מקבלים את המכשיר בחינם במסגרת של תכניות חיוב-זיכוי. זו הסיבה שמכשיר כמו גלקסי 2S או אייפון 4S, יקר ב-1,500-2,000 שקל אצל המפעילים, בהשוואה ליבואנים ולרשתות העצמאיות. הבעיה מתחילה כאשר יבואנים עצמאיים (לא הרשמיים, כגון סאני שמייבאת את סמסונג או יורוקום שמייבאת את נוקיה), רוצים לייבא מכשיר חדש במחיר זול, ונתקלים במחסום ממשרד התקשורת. התוצאה היא שיבואנים מסוימים מבריחים מכשירים, פשוטו כמשמעו.
בישראל כיום ניתן למצוא בחנויות מסוימות את מכשיר הגלקסי נקסוס, אך הוא מוברח ולא קיבל אישור סוג. ברור שאותם יבואנים גם לא שילמו עליו מסים, כך שכולנו נדפקים, כולל האחראים למחדל, שגם לא נהנים משוק ציוד סלולרי משגשג.
בחזרה לכחלון. אחרי שקיבל כותרות על פתיחת השוק וביטול אישורי הסוג, נדרש המשרד לעשות דבר אחד פשוט - לנסח תקנות משפטיות שיהפכו את הרפורמה למעשית, וניתן יהיה לפתוח את השוק באמת.
מה אתם חושבים שקרה? למעלה משנה פוגע משרד התקשורת בנו, האזרחים, ואינו מוכן לנסח כמה עמודי תקנות כדי להעביר את הרפורמה. למישהו יש כנראה סיבה לא לקדם את התקנות, אחרת אי אפשר להבין איך מחדל כזה מונח לפתחו של המשרד למעלה משנה, והעומד בראשו לא מורה למנכ"ל משרדו, עדן בר טל, או למחלקה המשפטית, למצוא את הזמן ולטפל בניירת שיכולה להביא רק טוב לשוק הסלולרי. כרגע משרד התקשורת מאפשר גביית מחירים של 40%-50% למכשיר יותר משאר העולם, מסייע להברחות ומעודד העלמות מס, ומסייע לפגוע בצרכנים. למה? שאלה זו נותרה ללא מענה.
תגובת משרד התקשורת: "אנו פועלים למתן אישורי הסוג בהתאם לחוק והתקנות".
2. הכניסה של רמי לוי שיווק השקמה לשוק התקשורת עוררה עניין רב. חלק מכלי התקשורת העניקו לו קמפיין פרסומי חינם בהיקף שלא היה מבייש את משיח בן דוד. עכשיו, אחרי שלוי כבר החל למכור, ראוי לנתח את המהלך שלו ולהסביר מדוע הוא ישפיע על כל שוק הסלולר בשנה הבאה.
לוי טבע מספר - 20 אג' לדקה. הוא קבע תג מחיר שאליו יצטרכו כל השחקנים בשוק להתייחס. ב-20 אג' הרווח של רמי לוי הוא שולי, משום שיש לו הוצאות על הדקות שהוא קונה מחברת פלאפון, שברשת שלה הוא מתארח. גם דור אלון סלולר שתיכנס לשוק דרך רשת מגה ותחנות הדלק אלון, לא תוכל להיכנס במחיר גבוה מכך, כי עכשיו כולם יודעים שבפחות מ-20 אג' לדקה אין על מה לדבר.
דור אלון תיאלץ להיכנס במחיר הנמוך מ-20 אג' כדי להשיג נתח שוק. המפסידות הגדולות יהיו מירס וגולן טלקום, שייאלצו לבשר על מחיר של 15 אג' כדי לגרום ללקוחות לעבור אליהן, ולא ברור אם כך הן יוכלו להרוויח. גם שלוש המפעילות הוותיקות יתיישרו ל-20 אג' לדקה, והן לא יפסידו גם אם המחיר יירד ל-15 אג'. כך, רמי לוי הפך בעצם לצרה הצרורה של מירס וגולן טלקום, ולבשורה של הצרכנים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.