מחפשים את האפל הבאה: מניות הטכנולוגיה שיככבו ב-2012

הניסיון לחזות לאן הולכות החברות המובילות בשוקי הטלפונים הסלולריים, הטאבלטים והמחשבים הניידים, מעלה את הצפי המעניין הבא: אפל תמשיך להפיל חללים גם בשנה הנכנסת ■ בנוגע לאינטל הדעות חלוקות, ואילו יצרנית הבלקברי RIM כנראה איבדה את זה לתמיד

אחד הבילויים הפופולריים ביותר בסוף שנה הוא להביט לאחור ולחפש את אלו שבלטו בכל קטגוריה אפשרית ב-12 החודשים שחלפו; אפשר גם לנסות לנחש מי יפגינו את הביצועים יוצאי הדופן ב-2012. כולם רוצים לדעת מי תהיה האפל הבאה, וכיצד להימנע מהשקעה במניות כמו זו של נטפליקס, שמתחרה על התואר אלופת וול סטריט בצניחה חופשית.

אם אתם מחפשים מניה מנצחת בשוקי הטלפונים הסלולריים, הטאבלטים ואפילו המחשבים הניידים, אל תטרחו. ברור לכולם שהתמודדות במגרש שגם אפל משחקת בו, היא מתכון להפסד ידוע מראש. "אפל נהנית מיתרון גדול כל כך על מתחרותיה, כך שאין לי ספק שהיא תמשיך להפיל חללים גם ב-2012", אומר דייויד רולפי, מנהל השקעות ראשי בשלוחת בית ההשקעות וודג'ווד בעיר סנט לואיס.

מחיר מניית אפל עלה ב-25% השנה, והביא את החברה להתמודד ראש בראש מול תאגיד האנרגיה אקסון מובייל על תואר החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. נוסף על כך, מציין רולפי, שההצלחה המתמשכת של האייפון והאייפד מלמדת שהסיכוי שנראה ירידה משמעותית במחיר מניית אפל ב-12 החודשים הקרובים, הינו זניח.

"במונחים של רווח, הם חברת הסמארטפונים הטובה בעולם, חברת המחשבים האישיים הטובה בעולם, אם כוללים את האייפד, והקמעונאית הטובה בעולם", מסביר רולפי, שמעריך שאפל תרוויח 45 דולר למניה ב-2012.

בניגוד לאפל, התחושה לגבי מנייתה של ענקית טכנולוגיה אחרת, אינטל , שונה. המשקיעים והאנליסטים נוקטים משנה זהירות לגביה, ועם זאת, עלתה המניה ב-13% בשנה שחלפה. רומיאו דטור, מנהל חברת ייעוץ ההשקעות DFI, מציין לטובה את העובדה שהיא חילקה דיבידנד רבעוני של 21 סנט למניה, הנותן תשואה של 3.6% למשקיעים.

בנוסף, הוא מציין כי הפטנטים שאינטל מחזיקה בזכויות השימוש בהם, עשויים להקשות על גוגל לפעול לקידום מערכת ההפעלה שלה לסלולר, אנדרואיד. "כל צמיחה בשוק הטכנולוגיה תועיל לאינטל. הם קיצצו בתחזית ההכנסות שלהם, אבל הרווחים שלהם עדיין יהיו מרשימים", אומר דטור.

אפל
 אפל

באינטל כבר נערמה כמות יפה של הזמנות לפלטפורמת השבבים החדשה שלה לשרתי מחשבים, הנקראת רומלי. אבל אזהרת הרווח שפרסמה לרבעון הרביעי של 2011, ציננה במקצת את התלהבות האנליסטים, וכעת עומדת תחזית ההכנסות שלה לרבעון בטווח של 13.4-14 מיליארד דולר, בעוד התחזית המקורית נעה בטווח של 14.2-15.2 מיליארד דולר. באינטל תלו את פרסום אזהרת ברווח בהפרעות שנגרמו לשרשראות האספקה של המחשבים בשל השיטפונות שפקדו את תאילנד.

בובי ברלסון מ-Canaccord Genuity רואה במניית אינטל נייר ערך שממנו יש להימנע ב-2012. לשיטתו, הפרעות בשרשרת האספקה המשפיעות על החברה "הן חמורות ואף עלולות להחמיר" ברבעון הראשון של 2012. זאת בנוסף לירידה הצפויה בביקוש ללוחות אם של מחשבים אישיים בחודשים הקרובים.

הפיאסקו של RIM צפוי להימשך

כשמדברים על מניה שבאמת צריך להיזהר ממנה בשנה הבאה, יש שם אחד שעולה שוב ושוב. מדובר ב-RIM הקנדית. דומה שרק מנייתה של נטפליקס על שלל צרותיה, חוותה שנה גרועה כמו זו שעברה על RIM. למגינת ליבם של רבים, הפיאסקו צפוי להימשך גם ב-2012.

מניית RIM איבדה יותר מ-78% ממחירה ב-2011. החברה נאלצה לחתוך את תחזית ההכנסות שלה על רקע הצניחה במכירות וברווחים, תוך שנתחה בשוק הסלולר מכורסם על-ידי אפל והסמארטפונים מבוססי האנדרואיד של גוגל.

הטאבלט של RIM, פלייבוק, נחל כישלון חרוץ אצל הצרכנים. יתרה מכך, החברה הודיעה כי עליה לשנות את שמה של מערכת ההפעלה החדשה שלה מ-BBX לבלקברי 10, בכדי להימנע ממאבק משפטי על זכויות השימוש בשם עם חברת תוכנה מניו מקסיקו, ארה"ב. בשבוע שעבר הודיעה RIM על דחיית השקת הסמארפונים הראשונים מתוצרתה המבוססים על הבלקברי 10 עד למחצית השנייה של 2012, כאשר התכנון המקורי היה להוציאם לשוק בראשית השנה.

אם זה לא מספיק, החברה עוררה עליה את זעמה של הממשלה באינדונזיה, השוק השני בחשיבותו עבורה מחוץ לארה"ב וקנדה. המפקח על הטלקומוניקציה באינדונזיה דורש מהממשלה במדינה לחסום את שירותי התקשורת עבור הבלקברי, לאחר ש-RIM הודיעה כי תקים את חוות השרתים החדשה שלה בסינגפור במקום בג'קרטה, בירת אינדונזיה.

"אין ספק שהם אכזבו", אומר שו וו מ-Sterne Agee. "יש המון אתגרים ש-RIM צריכה להתמודד עימם, ואם שווי השוק שלה ייפול מתחת ל-14-15 מיליארד דולר, היא עשויה להיות מטרה להשתלטות עבור חברה אחרת", הוא מסביר.

דטור מ-DFI מוסיף: "RIM איבדה את זה. אני לא יכול לחשוב על מישהו שעומד לשדרג את הטלפון הסלולרי שלו ושוקל לקנות בלקברי". רולפי מוודג'ווד סבור שלמרות של-RIM יש המון לקוחות עסקיים, "הדברים כפי שהם נראים עכשיו, הולכים רק לכיוון אחד, והוא קריסתה של החברה".

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2011