סקר כלכלנים: "רק אירופה עלולה להפריע לצמיחה בארה"ב"

סקר כלכלנים שנערך בקרב AP צופה כי הכלכלה האמריקנית תמשיך לצמוח בקצב מהיר ב-2012 ■ האבטלה צפויה לעמוד על 8.4% בנובמבר 2012 ■ הכלכלה האמריקנית צפויה לצמוח ב-2.4% ב-2012

על רקע התחזיות השליליות לקראת השנה העומדת בפתח, סקר כלכלי שנערך בקרב AP מעלה דווקא תחזית שורית ואופטימית לגבי כיוון הכלכלה האמריקנית, על פי ממצאי הסקר הכלכלה תצמח בקצב מהיר בשנת 2012. בקרב כלכלכני הסקר קיימת הסכמה כי רק אירופה עשויה לתקוע מקלות בגלגלי ההתאוששות והצמיחה.

הסקר נערך בקרב כלכלנים בולטים מהאקדמיה והחברות, על פי הסקר הכלכלה האמריקנית תצמח ב-2.4% בשנה הבאה. בשנת 2011 היא ככל הנראה צמחה בפחות מ-2%, כך סבורים הכלכלנים. 56% מהכלכלנים צופים כי הכלכלה האמריקנית תקבל תמיכה ממדיניות הפדרל ריזרב.

על פי הסקר המפיח אופטימיות באשר לכלכלת ארה"ב, האבטלה צפויה לרדת בקושי רב מהרמה הנוכחית העומדת על 8.6%. נזכיר כי הכלכלה ייצרה לפחות 100 אלף משרות חדשות בחמשת החודשים האחרונים, מספר האנשים שהגישו תביעות לדמי אבטלה ירד לרמת שפל מאז אפריל 2008. הכלכלנים שהשתתפו בסקר צופים כי המדינה תייצר 177 אלף משרות עד הבחירות ב-2012 - תהיה זו עלייה לעומת 132 אלף משרות בממוצע בחודש בשנת 2011. על פי הסקר, האבטלה צפויה לעמוד על 8.4% בעת שהבוחרים יגיעו לקלפיות בנובמבר 2012.

דין מקי, כלכלן בכיר בברקליס קפיטל אמר כי הכלכלה האמריקנית נותרה פגיעה לסיכון חיצוני, האיום הגדול ביותר הוא מכיוון אירופה שעלול להביא למחנק אשראי ברמה הגלובלית, מחנק מסוג זה שאפיין את שנת 2008 בעת המשבר האחרון. "הסיכונים מבחוץ עשויים לא להיות מסוכנים לכלכלה האמריקנית אם היא תצמח ב-4-5% בשיעור שנתי, אך כככל שהצמיחה נותרת ברמה של 2-3% עלולה להיות פגיעה ביצירת משרות חדשות ובעליית רמת האבטלה".

בהתייחס לאירופה, צופים הכלכלנים כי הכלכלה האירופית תתכווץ ב-0.5% ב-2011 ותיגרר למיתון. רק 18% מהכלכלנים סבורים כי משבר החוב באירופה יגרור את ארה"ב למיתון.

רבע מהכלכלנים סבורים כי הבנק המרכזי באירופה צריך לנקוט במדיניות אגרסיבית יותר כדי להוריד את התשואות על האג"ח של איטליה וספרד ע"י הגברת רכישות האג"ח.

כאמור, רוב הכלכלנים סבורים כי רק אירופה עשויה למנוע מהכלכלה האמריקנית להמשיך במסלול של התאוששות וצמיחה.