"מהלך הבנק המרכזי האירופי אינו פיתרון לחובות הממשלתיים"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, על המספרים המאכזבים באשר לשימוש בכספי ההלוואות של ה-ECB: "מסתבר כי 'חלומות לחוד ו-Carry trade לחוד'"

"מסתבר כי 'חלומות לחוד ו-Carry trade לחוד'", כך מתאר היום (ג') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, את המספרים האחרונים שמגיעים מכיוון אירופה בדבר השימושיות של הבנקים ביבשת, בהלוואות שהוזרמו להם על ידי הבנק האירופי בשבוע החולף.

פגוט מגיב למספרים האחרונים שפורסמו באירופה, כי הבנקים ביבשת הפקידו כ-167 מיליארד אירו אצל ה-ECB בימים האחרונים - לאחר שקיבלו הלוואות בהיקף של חצי טריליון אירו מהבנק, בשבוע שעבר. ניכר כי הבנקים לא ששים לפעול כפי שמריו דרגי, יו"ר ה-ECB ציפה, ולא רוכשים אג"ח ממשלתיות בשוק המשני או מזרימים את מרבית הכסף למערכת הפיננסית כהלוואות. במקום זאת, הם מפקידים את הכסף בחזרה אצל הבנק האירופי.

גם פגוט סבור כי הבנקים, באופן מאכזב, נוקטים במשנה זהירות לאור המשבר. "הבנקים לא מתפתים לרכוש אג"ח ריבוני בשוק הפתוח על מנת ליהנות מפערי הריבית. הם יודעים טוב מאיתנו את עוצמת המשבר הפיננסי, עומק הבור במאזני הבנקים ותחזית הצמיחה השלילית של אירופה - ולפיכך חוששים להלוות בנק למשנהו וכן חוששים לרכוש אג"ח ריבוני 'במחירי מבצע'".

פגוט מזכיר שוב כי הבנקים ביבשת נדרשים להגדלת יחס הלימות ההון שלהם לרמה של כ-9% עד אמצע שנת 2012, מה שידרוש מהם לגייס הון בהיקף של כ-110 מיליארד אירו עד לתקופה זו. בנוסף, טוען פגוט, כי הבנקים חוששים גם כי שימוש בכסף לרכישת אג"ח ממשלתיות יפגע בדירוג האשראי של הראשונים.

פגוט: "סוכנויות דירוג החוב מהוות את 'השוטר הרע' של המערכת הפיננסית. דירוגי החוב של המערכת הפיננסית באירופה שבריריים ואילו 'לכלוך' המאזן בכמויות נוספות של חוב ריבוני תביא כמעט בוודאות להפחתת דירוגי חוב מסיבית".

פגוט מסכם כי "הרעיון הגאוני לכאורה של הבנק המרכזי האירופאי לבצע הרחבה כמותית באמצעות מאזני הבנקים, יכנס לספר ההיסטוריה של ההמצאות החדשניות אשר כשלו - יחד עם הוידיאו קסטות קטנות, לייזר דיסק, ושאר מיני גרוטאות חדשניות שכוכבן דרך לרגע".

לדידו, השקת ההלוואות ארוכות הטווח על ידי הבנק האירופי "בקול תרועה" הינה בסך הכל "פיתרון נזילות ופיתרון למחזור חוב, אולם אינה מהווה פיתרון לתשואות העולות בשוק האג"ח - ובוודאי שלא לפירעון חובות ממשלתיים".