שנה חלשה בבורסה: המדדים איבדו כ-20%, הזרים התנדפו

הנהלת הבורסה סיכמה היום את 2011 במסיבת עיתונאים ■ הכנסות הבורסה עצמה דווקא לא נפגעו: "זה החלום הרטוב של כל מנהלי הבורסות בחו"ל"

שנה לא פשוטה עברה על הבורסה בתל אביב, בדומה לבורסות רבות בעולם. המדדים העיקריים באחד העם איבדו השנה כ-20% מערכם, מחזור המסחר במניות קטן, היקפי ההנפקות הצטמצמו, ופעילותם של המשקיעים הזרים ירדה. "שנת 2011 לא הייתה שנה מוצלחת לחברות, ולצערנו, המיתון הגיע גם לישראל", אמר היום סם ברונפלד, יו"ר הבורסה לניירות ערך בתל אביב, במסיבת העיתונאים השנתית לסיכום השנה. לדבריו, "המשק הישראלי חטף על לא עוול בכפו".

למרות זאת, לדברי אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה, הכנסות הבורסה לא נפגעו השנה. "הבורסה בתל אביב היא החלום הרטוב של כל מנהלי הבורסות בחו"ל, כי היא פועלת במבנה של ממגורה, בה תחת קורת גג אחת נסחרים כל ניירות הערך והנגזרים".

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי ועדת השכר של דירקטוריון הבורסה צפויה לאשר תוכנית תגמול מבוססת מדדי ביצוע ויעדים איכותיים לברונפלד וללבנון. "המפגש היום בא לתאר את פעולות ההנהלה ולא את פעולות הדירקטוריון", אמר ברונפלד כשנשאל על הנושא. "הבורסה מדווחת על כל פעילויותיה הכספיות כנדרש בחוק וכשיהיה מה לדווח, בוודאי נעשה זאת. עד אז, אנא התאזרו בסבלנות. אף חברה ציבורית לא פרסמה טיוטות של תכנית התגמול של בכיריה".

ברונפלד ציין כי השנה הייתה שנת מפנה או שנת מעבר בשוק המניות. כך, למשל, "הטיפול בהנפקות ובהקצאות פרטיות לא ירד בהרבה, אבל תשקיפים רבים שהוכנו לא התממשו בגיוס הון". מנגד, הוא ציין כי השנה "נאלצה הבורסה להשקיע זמן רב בטיפול באג"ח של חברות בקשיים. מגמה זו נמשכת, זו השנה השלישית, מאז משבר 2008, וב-2011 טיפלה הבורסה בלמעלה מחמישים הסדרים", אמר.

לבנון פירטה את יעדי הבורסה לשנה הבאה, וביניהם פיתוח מדדי אג"ח קונצרניות לפי חתכים שונים, למשל לפי מח"מ. כן מתכוונת הבורסה לפתח מכשירים נוספים על מדדים בתל אביב שיוצעו למשקיעים בחו"ל במטרה להקל עליהם.

"בוחנים שת"פ עם גופים בינ"ל"

בהיבט הפעילות הבינלאומית של הבורסה אמרה לבנון כי "אנו חושבים איך לא להגיע למצב אליו הגיעו חברות גדולות וטובות, שהרימו את הראש וגילו שהשוק שלהן נעלם. מבחינת הבורסה זה אומר להשקיע בדברים שאת הפירות שלהם לא בהכרח יראו מבחוץ, ולצורך כך אנו בוחנים שת"פ עם גופים בינלאומיים, בורסות או זירות מסחר".

לבנון התייחסה גם לכוונות של מספר בורסות שונות בעולם להתאחד ואמרה "יש מקום להום מרקט. לא מוכרחים לרוץ ולהתאחד ולאבד את הזהות הלאומית. אנחנו מאמינים גדולים בחשיבות של בורסה מקומית שמסתכלת מה טוב לשוק ולא מה טוב לבעלי המניות שיושבים בחו"ל".

בנושא "בורסת ההיי-טק" שמנסה לבנון לקדם בשנתיים האחרונות, היא אמרה כי "אנחנו מתחילים לגלגל רעיון שזוכה לתמיכה גם של בורסת נאסד"ק וגם של NYSE, והוא להביא חברות אמריקניות טהורות בתחום הביומד לעשות רישום כפול בארץ. כאן הבריכה יותר קטנה ואז גם דגים בגודל של 300 מיליון דולר יזכו לחשיפה טובה".

לצד התוכניות לעתיד סיכמו לבנון וברונפלד את השנה שחלפה. לפניכם המספרים העיקריים של 2011 בבורסה בתל אביב.

13% זהו שיעור הירידה במחזור המסחר היומי במניות בשנת 2011 לעומת השנה הקודמת. המחזור היומי עמד על 1.8 מיליארד שקל ובבורסה מציינים כי ברבעון הראשון של 2011 נסחרו מניות בהיקף של 2.2 מיליארד שקל ביום (בדומה למחזור היומי ב-2007), אך מהרבעון השני חלה ירידה. למרות הירידה במחזור, "מספר הפקודות והעסקאות עלה באופן משמעותי לעומת 2010. התגברות המסחר האלגוריתמי הגדילה את היקף הפקודות, והתנודות היומיות החריפות הגדילו מאוד את היקפי הפעילות בימי שיא". בהקשר זה יצוין כי הבורסה נאלצה השנה להקים מנגנוני "מנתקי זרם" למניות בודדות, שיתחילו את פעילותם בשנה הבאה.

23% זהו הנתח של תעודות הסל במחזור המסחר היומי במניות. מהקמתה, צמחה תעשייה זו כמעט מדי שנה. בשנה החולפת, בעוד שהיקף נכסי תעודות הסל קטן ב-6 מיליארד שקל, הנתח של תעודות הסל במסחר עלה בשיעור ניכר: מ-16% בשנה הקודמת, ל-23%, כאמור.

לבנון התייחסה בדבריה לתעודות הסל הממונפות במנגנון יומי שפוגעות בתקינות המסחר, כשכיום קסם, חברת תעודות הסל של אקסלנס, היא השחקנית היחידה בתחום. "הבורסה אסרה על הנפקת תעודות כאלה עוד בינואר 2009. אין לנו שום יכולת חוקית להגיד למנפיק מה לעשות עם התעודות הקיימות. גם רשות ני"ע לא מצאה דרך לסגור אותן. אבל, במקביל, אנחנו מחפשים דרכים ליצור סוג אחר של תעודות עם איזון מהסוג שלא יפגע בשוק, וגם התעודות של קסם יומרו לסוג החדש".

3.8 מיליארד שקל - זהו מחזור המסחר היומי בשוק איגרות החוב. מדובר בעלייה של 15% לעומת אשתקד, וזו מוסברת בגידול בהשקעות של תושבי חוץ באג"ח השקליות (שחר). אלה רכשו בחודשים מאי-אוקטובר אג"ח כאלה בכ-4 מיליארד דולר.

עלייה נוספת נרשמה גם במחזור המסחר באופציות על מדד תל אביב 25, למרות ירידות השערים במדד עצמו. ב-2011 נסחרו כ-360 אלף אופציות ביום, לעומת כ-290 אלף אשתקד.

"מדד ת"א 25 הוא במקום השישי בעולם במסחר באופציות על מדדים", אמרה לבנון. לגבי אופציות על מניות בודדות אמרה לבנון כי "לא הצלחנו בזה למרות כל מה שעשינו. כל השוק אומר שצריך אותן וכולם מתנהגים בשיטה של קודם כל אחרים יכנסו לשוק ואז אנחנו". לבנון הוסיפה בהקשר זה כי "עד שלא נראה שהשווקים האלה מתרוממים לא נוסיף עוד מוצרים. אנחנו רוצים לבחון האם מדד תל אביב 25 הוא כל כך חזק עד שהוא הורג מדדים ומוצרים אחרים".