יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב מגיע לישראל

גנראל מרטין דמפסי ינסה לשכנע את מקבלי החלטות בירושלים שממשל אובמה יהיה מוכן להפעיל כוח צבאי נגד איראן כמוצא אחרון ■ ישראל תתבקש לשבת בצד, כדי לא להכתים פעולה אמריקנית נגד טהראן כמבצע ישראלי

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, מרטין דמפסי, עומד להגיע לישראל בינואר לשיחות עם הצמרת הביטחונית והמדינית במדינה על המהלכים הבאים לבלימת מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני. הביקור יהיה חלק ממאמצי ממשל אובמה לשכנע את ישראל, שוושינגטון אכן תהיה מוכנה להפעיל כוח צבאי נגד איראן אם הסנקציות הכלכליות והפיננסיות נגד איראן לא ישכנעו את משטר האייתאללות להקפיא את המיזם הגרעיני שלו. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בקהילה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

המועד הסופי של הביקור טרם נקבע, אך דמפסי מתוכנן להיפגש עם שר הביטחון, אהוד ברק; הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ; ראשי הקהילייה המודיעינית בישראל וקרוב לוודאי שגם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק", מסר שלשום (ד'), שממשל אובמה מנסה להרגיע את ישראל, בשיחות פרטיות, שארה"ב תנחית מהלומה צבאית על איראן אם היא תחצה קווים אדומים מסוימים. בה בעת מנסה הממשל לשכנע את ישראל לא לנקוט פעולה חד-צדדית נגד איראן.

לפי הערכות של אנליסטים בוושינגטון, ינסה דמפסי לשכנע את בני שיחו בישראל שעליהם לבטוח בממשל אובמה ולקבל כפשוטן את הצהרותיו האחרונות שארה"ב לא תתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני. לדברי האנליסטים, יבקש דמפסי ממקבלי ההחלטות לנהוג כפי שישראל נהגה במלחמת המפרץ הראשונה, כלומר לשבת בצד ולא לתקוף את איראן, כדי לא להכתים פעולה צבאית אפשרית של ארה" ב כמבצע ישראלי. התקפה ישראלית תסכל כל תכנית אמריקנית לשת"פ אזורי, במיוחד עם מדינות המפרץ, נגד איראן, צפוי דמפסי לומר לישראלים. מכל מקום, איש אינו מוכן לנבא, לפחות בשלב זה, שדמפסי יתן לישראל ערובות להתקפה אמריקנית באיראן.

"צבא ארה"ב מוכן לכל תרחיש"

באחרונה מוביל דמפסי את הקו האמריקני התקיף נגד איראן. בראיון ל-CNN ב-20 בדצמבר הרחיק הגנרל לכת יותר מאשר כל נושא תפקיד בממשל אובמה לגבי הסבירות של פעולה צבאית אמריקנית נגד איראן. הוא ציין שצבא ארה"ב מוכן לכל תרחיש אפשרי באיראן, והדגיש ש"החשש הגדול ביותר שלי הוא שאיראן לא תייחס חשיבות מספקת לנחישות ההחלטה של ממשל אובמה". הוא חזר ואמר, שכל האופציות מונחות על השולחן.

באותו ראיון קבל דמפסי על כך שישראל לא הבטחה מעולם שתתריע באזני הממשל על כוונתה לתקוף באיראן, אך אמר שהממשל מוסיף לחלוק עם ישראל מידע מודיעיני.

לפי "דיילי ביסט", מאמצי הממשל להבטיח לישראל שארה"ב אכן תתקוף את איראן החלו בעקבות נאום של שר ההגנה, ליאון פאנטה, בפורום סבן בוושינגטון, בנובמבר. פאנטה אמר, כי התקפה ישראלית על מטרות גרעיניות באיראן תגרור את המזה"ת למלחמה ולעימות שישראל "עוד תתחרט עליהם".

"ישראל השתוללה מזעם, מאחורי הקלעים", דיווח האתר. "שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, הגיש לסטייט דיפרטמנט מחאה דיפלומטית רשמית והבית הלבן נכנס מיד לפעולה". השורה התחתונה במסר הממשל לישראלים: : יש לנו "קווים אדומים" משלנו שחצייתם תגרור פעולה צבאית נגד איראן; לפיכך אין שום צורך בפעולה חד-צדדית של ישראל.

מאמצי התיאום בין וושינגטון לירושלים נכנסו להילוך גבוה בשבוע שעבר, עם ביקורו של שר הביטחון, אהוד ברק, בוושינגטון, ושיחות שקיימו בירושלים וונדי שרמן, תת שרת החוץ האמריקנית לעניינם פוליטיים, והיועץ המיוחד לשרה לענייני בקרת נשק, רוברט איינהורן. פאנטה, מצידו, שינה את הטון שלו ואמר בראיון ל-CBS, בשבוע שעבר, כי ארה"ב תהיה מוכנה להפעיל כוח נגד איראן במאמץ לבלום את תכניתה הגרעינית.

המאמצים הדיפלומטיים הניבו שיח ציבורי על "קווים האדומים": מה בדיוק יניע את ממשל אובמה לתקוף את איראן? מתיו קרונינג, שהיה יועץ לענייני איראן לקלינטון בין יולי 2010 ליולי 2011, מנה שלושה קווים אדומים במאמר ב-Foreign Affairs: החלטה של איראן לגרש משטחה את פקחי הגרעין הבינלאומיים; החלטת האייתאללות להעשיר את מצבורי האוראניום שלהם לרמה של 90%, שמתאימה לייצור פצצות גרעיניות; או התקנת צנטריפוגות מתקדמות במתקן הראשי להעשרת אוראניום, בקום.