מי המציא את הטלאי הצהוב?

התשובה במהופך, בצד השני של הנהר הפוליטי, מקום שבו מזמן מופלות נשים. חילוניות

כמה דקות אחרי שאתם מסיימים את הטיפול בהדרת נשים במגזר החרדי - תתחילו בבקשה לטפל בהדרת הנשים במגזר החילוני. המגזר גדול יותר, ההדרה החילונית רחבה יותר, מכאיבה יותר ופרושה יותר על פני החברה והכלכלה.

היא רק בולטת פחות, סמויה מן העין, מביכה את הנשים וגם ממש "לא חדשות" - התפאורה והמלבושים לא מי יודע מה, וזה בכלל לא מצטלם.

כמה דקות אחרי שמסיימים את צקצוק השפתיים, בכעס מעושה שיש בו שמחה לאיד על הכשל הציבורי, בעניינה של ההפגנה הצינית והמכוערת, שהתקיימה במוצאי שבת - אולי כדאי שנחשוב מי המציא את החוכמה המפוקפקת הזו.

עם צאת השבת האחרונה, אחרי תפילה לבורא עולם, לבשו חרדנו היקרים מדי אסירי במחנות הריכוז, ענדו לילדיהם טלאי צהוב, והדריכו אותם להצטלם בדיוק כמו התמונה האלמותית של ילד המחנות, שהרים ידיים לכניעה לצבא הנאצי שעמד מולו. מי שעשה את זה לפניהם, הם לא פחות ולא יותר, ניצולי שואה, חילוניים כדתיים, שב-2007 הקשיבו להמלצות אלימות, לבשו מלבושים אסירי מחנות ריכוז, ענדו טלאים צהובים ויצאו להפגנה בירושלים.

משתכרות פחות, חיות פחות

כמה דקות אחרי שנסיים את האפליה לרעה של נשים הנדרשות להתיישב במושבים אחוריים של אוטובוס ציבורי (אם חשוב לגברים לא לעמוד יחדיו ולא להציץ בנשים, יואילו בטובם להתיישב כולם יחד במושבים האחוריים של האוטובוס וייפנו קדמתו לנשים). אולי נתחיל לטפל באפליה לרעה של כל הנשים - צעירות, מבוגרות, חרדיות, דתיות לאומיות, חילוניות ואפיקורסיות - הפרושה על פני כל החברה, בכלכלה ובבריאות.

אפליית השכר - שכרן הממוצע של נשים במשק הוא 30% פחות משכרם של גברים. אישה וגבר באותה עבודה, באותן שעות, באותה השכלה ובאותה מיומנות - משתכרות פחות. הרבה-הרבה פחות. מספרן של הנשים בפקולטות לכלכלה ולמנהל עסקים עבר לפני כמה שנים את ה-50%.

כמה דיקניות אתם מכירים בפקולטות האקדמיות? כמה מנהלות אוניברסיטאות יש? כמה מנהלות יש בכלכלת ישראל? פחות משליש. רובן עומדות בראש עסקים קטנים וזעירים, שאת חלקן הן הקימו בעצמן. כמה דירקטוריות יש בחברות הציבוריות? הנה תשובה, הרשות לניירות ערך מצאה, לפני כמה חודשים, 18% דירקטוריות בלבד, וגם זה לא ממש נכון, כי 41% מהן הן קרובות של בעלי השליטה.

מספר הרופאות, בקהילה ובבתי החולים במגמת עלייה ברורה - 30% ב-2009. עכשיו עברנו את ה-35%. בקרב רופאים מומחים צעירים, עד גיל 45, עברו הנשים את ה-50%, לעומת 39% ב-2009. אז כמה מנהלות בתי חולים אתם מכירים? על כמה מנהלות מחלקות שמעתם באחרונה?

"מצב בריאות הנשים בישראל מדאיג", כותב המרכז הבינלאומי לבריאות משפט ואתיקה. "מעמדן של נשים בישראל ירוד יחסית לגברים, הן כלכלית והן בריאותית, בפרט אצל נשים מאוכלוסיות חלשות".

גורם תמותה מספר אחת בקרב נשים הוא מחלות לב. אבל יש הרבה פחות מחקרים על מחלות לב אצל נשים - שסימניהם שונים, לפעמים שונים לחלוטין, מהסימנים אצל גברים. מי מספר את זה לנשים? מי מלמד את הרופאים שיש כאלה הבדלים? מחקרים מראים, כי אבחון של מחלות לב אצל נשים מתרחש בממוצע ארבע-חמש שנים מאוחר יותר מאשר אצל גברים.

נמשיך. תוחלת החיים של נשים בכל העולם גבוהה מזו של גברים, גם בישראל. אבל בהשוואת תוחלת החיים ב-10 מדינות מערביות, נמצא כי גברים ישראלים מצויים במקום שלישי מלמעלה בתוחלת החיים, ואילו הנשים הישראליות ממוקמות במקום השמיני, הנמוך, ביחס לחברותיהן במדינות המערב.

אז כן, כמה דקות אחרי שאתם מסיימים לטפל, לדבר, לקטר או לכתוב על הדרת נשים...