מכה לחברות התקשורת: גפני סירב לאשר הפחתה בתמלוגים

יו"ר ועדת הכספים: "אין זה הזמן להפחית תמלוגים לחברות שעושות הון ממשאב שהמדינה מעניקה להן ומרוויחות הון רב מהציבור"

מכה קשה לחברות התקשורת: לאחר שחשבו שיופחתו התמלוגים שהם משלמות בעקבות פסיקת בג"ץ, מודיע היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי הוא מתנגד להפחתת התמלוגים וביקש לזמן לדיון נוסף את פרופסור ראובן גרונאו, שהמליץ ב-2007 על הפחתה בתמלוגים.

הנימוק של גפני הוא המצב הכלכלי במשק והעובדה שכספי התמלוגים יכולים לשמש לצרכים חברתיים חשובים.

גפני התנגד לאשר תקנות של משרד התקשורת, שנועדו להפחית את התמלוגים שעל חברות התקשורת לשלם למדינה. אבדן הכנסות המדינה הצפוי עקב הפחתת התמלוגים ב- 2012 - 2013 עומד על 350 מיליון שקלים וגפני סבור "שזהו סכום עצום שניתן לעשות בו שימושים לצרכים חברתיים".

התקנות הונחו על שולחן הוועדה ע"י משרד התקשורת בעקבות החלטה של ועדת גרונאו לבחינת התחרות בשוק התקשורת, שבין מסקנותיה - הפחתת התמלוגים שעל חברות התקשורת לשלם למדינה. המדינה לא פעלה בהתאם למסקנות אלו אך בג"צ קבע שיש להפחית את התמלוגים, אלא אם כן ישתנה המצב הכלכלי במשק. במסגרת התקנות נכללות כל חברות התקשורת: הוט, yes, חברות הסלולר והאינטרנט.

גפני הביע אי-נחת מפסיקת בג"ץ אך אמר ש"אפילו בג"ץ קבע שהפחתת התמלוגים תעשה בהתאם למצב המשק", ו"כעת ברור שמצב המשק השתנה, היה מאבק חברתי, והצרכים החברתיים גדלו, ומכאן שאין זה הזמן להפחית תמלוגים לחברות שעושות הון ממשאב שהמדינה מעניקה להן ומרוויחות הון רב מהציבור".

גפני הוסיף כי "ועדת הכספים אישרה את חוק ששינסקי שקבע העלאת תמלוגים על חברות גז ונפט, שטענו לכפל מס אז נראה שכאן נעשית אפליה לטובת חברות התקשורת. מעבר לזה, אין כסף לדברים הכי חיוניים, כגון הפחתת תעריפי המים לנכים, כיוון שמשרד האוצר מסרב לתקצב עקב בעיות תקציביות, אז אין זה ראוי לוותר על הכנסות מדינה בשיעור כה גבוה".

נציג אגף התקציבים, עופר מרגלית, אמר כי "האוצר אינו מסכים עם ההחלטה להפחית את התמלוגים, אלא שמדובר בהחלטת בג"צץ ועדיין נדרש אישור של ועדת הכספים". לדבריו, "שווי הפחתת התמלוגים ל- 2012 עומד על כ-150 מיליון שק, וביטול התמלוגים ב-2013 זה אובדן הכנסות של 200 מיליון שקל".

נציג הלשכה המשפטית במשרד התקשורת, מוהנד נאסר, הסביר לוועדה את מהות החלטת ועדת גרונאו להפחית את התמלוגים (ב-2012 ל-1.75% מסך הכנסותיהם החייבות במס וב-2013 ל-0%): "ועדת גרונאו הסיקה שנטל התמלוגים מועבר מהחברות לצרכנים, כיוון שהדבר מגדיל את העלויות שעליהן לספוג".

בסיכום הודיע גפני כי הוא "מסרב לאשר את התקנות ודורש לזמן את פרופ' גרונאו לדיון נוסף על-מנת לשמוע ממנו על הרציונאל שבוויתור על תמלוגי חברות התקשורת". עוד סיכם: "אם המדינה החליטה לוותר על תמלוגים לחברות התקשורת בעוד שהעלתה את תמלוגי חברות הגז והנפט, כנראה שניתן לוותר על הכנסות מדינה ויש מספיק כסף ואם זה המצב, אזי שיתקצבו צרכים חברתיים שוועדת הכספים תדרוש".