ממשלת יוון: "אם לא נקבל חילוץ - ייתכן שנצא מגוש האירו"

דובר ממשלת יוון, פנטליס קפסיס: "אם לא תתגבש תוכנית חילוץ - המצב יהיה גרוע הרבה יותר מכפי שהוא עכשיו" ■ "החודשים הקרובים הם קריטיים, הסיבה לקיום הממשלה הנוכחית"

יוון תיאלץ לעזוב את גוש האירו אם ממשלתה תיכשל בגיבוש תוכנית חילוץ נוספת, אותה עליה לאשר מול מוסדות פיננסיים בינלאומיים - כך אמר דובר מטעם הממשלה היום (ג').

ממשלת יוון עמלה על אישורה של תוכנית חילוץ שנייה בהיקף של 130 מיליארד אירו, אשר כוללת "תספורת" כבדה של כ-50% על חובותיה כלפיהם. התוכנית גובשה בפגישות שרי האוצר של גוש האירו באוקטובר, אולם מאז עברו מעט מים בנהר משבר החובות האירופי הסוער, וכיום כלכלנים רבים סבורים כי תידרש "תספורת" גדולה עוד יותר, כדי למנוע מהמדינה להכריז על חדלות פירעון.

"ההסכם על תוכנית החילוץ צריך להיחתם, או שיוון תצא מהשווקים ומגוש האירו", אמר דובר הממשלה פנטליס קפסיס לערוץ Skai TV. "המצב יהיה גרוע הרבה יותר מכפי שהוא עכשיו".

האתגרים העומדים בפני יוון אינם קלים. ממשלתה נמצאת במירוץ נגד השעון מול נושיה, יחד עם נציגים מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - כולם נדרשים לאשר את ה"תספורת" הגדולה, כנגד עמידת הממשלה היוונית ביעדי התקציב והגירעון שהוצבו לה על ידי המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים.

"החודשים הבאים הם הקריטיים ביותר והם הסיבה לקיום הממשלה הנוכחית", אמר קפסיס. "נראה לגבי צעדי צנע נוספים, ייתכן ונידרש להם".

עד כה, שללו באופן נחרץ גורמים ביוון, גרמניה (הכלכלה הגדולה והחזקה באירופה) ובגוש האירו בכלל את האפשרות כי יוון תעזוב את גוש האירו. הטענה הייתה כי "חזרה לדראכמה" עלולה לייצר אינפלציה בלתי נשלטת ביוון עצמה, וכן להוביל לאפקט דומינו בשווקים - במסגרתו אי-עמידתה של יוון בחובותיה תוביל למחיקות והפסדים כבדים גם במדינות נוספות המתמודדות עם חובות כבדים, דוגמת ספרד ואיטליה.

חשש נוסף הוא שמדינות דוגמת אירלנד ופורטוגל יראו את יוון יוצאת מגוש האירו בשביל לא לשרת את חובותיה, וירצו גם.