הערכות: הצעת החוק לביטול סימון מוצרים תבוטל

(עדכון) - הלחץ הציבורי עזר: במערכת הפוליטית מעריכים כי הצעת החוק לביטול סימון מוצרים תיפול בקרוב ■ לבנת, שהביאה להקפאת הצעת החוק: "הרשתות יוכלו לשנות מחירים באופן פרוע כמו 'האח הגדול'"

גורנמים במערכת הפוליטית מעריכים היום (ד') כי הצעת החוק לביטול סימון מוצרים ברשתות השיווק תיפול סופית בתקופה הקרובה. זאת, בעקבות הלחץ התקשורתי בנושא, לאור הפרסומים אודותיו בתקשורת.

אתמול דווח ב"גלובס" על הצעת החוק שבטיפול סימון מוצרים בחנויות אשר זוכה לתמיכה נלהבת של רשתות השיווק שהפעילו לחץ רב על ידי שימוש בלוביסטים. אמש דווח גם בתוכנית "לילה כלכלי" על הנושא וכמו כן פורסם סקר לפיו 84% מהציבור מתנגדים להצעה.

ח"כ משה מטלון ("ישראל ביתנו"), שחתום על ההצעה, מיהר להצהיר היום בתקשורת כי הוא הקפיא את הצעת החוק, למרות שבפועל ההצעה הוקפאה בעקבות הגשת ערר של ח"כ לימור לבנת בוועדת שרים לחקיקה ביום ראשון.

לבנת דוחקת לקיים דיון בערר כבר בישיבה ביום א' הקרוב או בשבוע שלאחר מכן. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי בעקבות הפרסומים אתמול בתקשורת עלו הסיכויים כי הצעת החוק תבוטל סופית בקרוב. אותם גורמים מסרו ל"גלובס" כי שרים מהליכוד ואפילו מישראל ביתנו "קיבלו רגליים קרות" וחזרו מתמיכתם בהצעה עקב הלחץ הציבורי והפרסומים בתקשורת.

גם השרה לימור לבנת מעריכה שהצעת החוק תיפול, הן בשל חשיפת העומדים מאחורי ההצעה והן בשל הסתייגויות של חלק ממגישיה.

"אני מעריכה שההצעה הזו תיפול", אמרה לבנת בשיחה עם "גלובס", "לאור העובדה שנחשפו העומדים מאחורי הצעת החוק הזו, כלומר רשת מגה ושופרסל שהתברר שהן באמצעות לוביסטים גרמו לכך שכמה ח"כים ייזמו את הצעת החוק הזו. מעבר לזה, אני מעריכה שההצעה תיפול כי חלק מהח"כים שיזמו את ההצעה, כמו כרמל שאמה ויואל חסון, התבטאו שהם חוזרים בהם מההצעה. טוב שחברי הכנסת עשו חושבים... מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

- מה כ"כ רע בהצעה הזו?

"היא מחזירה אותנו לאחור הרבה שנים. אני הולכת לקניות בעצמי ואני לא יודעת כמה ח"כים נוהגים לעשות קניות בעצמם, אולי הם נוהגים לשלוח את בנות זוגם. כשאני רוצה לקנות קוטג', למשל, ואני רוצה לדעת כמה עולה קוטג' של שטראוס וכמה עולה קוטג' של תנובה, אני רוצה לקחת את הגבינה ביד ולראות כמה היא עולה. אני לא רוצה להתחיל לחפש בין הצגים בתוך ים של גבינות ובאיזה אותיות זה יהיה רשום שם. מה שאני הכי לא רוצה זה לתת לרשת את היכולת להחליף בכל רגע את המחירים בהתאם לרצונו של 'האח הגדול' שיושב שם במגה או בשופרסל או ברשת אחרת, כשאנחנו הצרכנים לא נוכל לעקוב אחר החלפות המחירים האלה, כי זה יקרה בצורה ממוחשבת ופרועה. ח"כ מטלון שוגה שגיאה חמורה בעניין הזה. אין ספק שההצעה תחסוך הרבה כסף לרשתות, אך היא תכביד על הצרכנים".

ההצעה: צגים אלקטרוניים במקום סימון מוצרים

הצעת החוק של ח"כ מטלון, נזכיר, נועדה לבטל את חובת סימון מחירים על המוצרים עצמם ברשתות השיווק. במקום סימון זה, קובעת ההצעה, יותקנו צגים אלקטרוניים עם המחירים על המדפים.

ההצעה עברה השבוע בוועדה השרים לחקיקה בגיבוי לוביסטים של רשתות השיווק הגדולות ובתמיכתם של ארבעה ח"כים בלבד: משה (מוץ) מטלון, כרמל שאמה, יואל חסון ויוליה שמאלוב-ברקוביץ.

חובת סימון המחירים על המוצרים מונהגת בישראל מ-1998. אם תבוטל, צפויים הצרכנים שהכניסו מוצר מסוים לעגלת הקניות לאבד כל אפשרות לדעת מה מחירו - ולהשוות מחירים מקבילים אחרים בסופר.