פסגות: "גרמניה - המועמדת הבאה לאבד הדירוג המושלם"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות: "S&P לא מרוצה מתוצאות ועידות הפסגה או מתוכניות הצנע באירופה" ■ "דירוג קרן החילוץ ייפגע - וגם דירוג גרמניה והולנד בסכנה"

בבית ההשקעות פסגות, מתייחסים הבוקר (א') להודעת סוכנות הדירוג S&P כי הורידה את דירוג האשראי המושלם של צרפת ("AAA") וכי מציינים שהמהלך אינו מפתיע שכן "עמד הרבה זמן באוויר", אולם מעמיד בסיכון את האפשרויות לפיתרון משבר החוב - כמו גם מסכן את יתירות דירוג האשראי המושלם של כלכלות גרמניה והולנד. כך כותבים היום כלכלני בית ההשקעות בסקירת המאקרו השבועית.

בפסגות מתייחסים למשמעויות של הורדת הדירוג, ומפנים את הקוראים לסעיף ה"שאלות והתשובות" (FAQ) באתר סוכנות הדירוג S&P, שם מסבירה הסוכנות את המהלך. "שני משפטים חשובים נכתבו בהודעת S&P", כותב אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות. "הראשון אומר כי תוצאות וועידת הפסגה בתחילת דצמבר מאכזבות; והשני כי בעיות גוש האירו לא ייפתרו על ידי תוכניות צנע פיסקאליות".

בבית ההשקעות מתייחסים כמובן להחלטות של מנהיגי אירופה לגבש תוכנית איחוד פיסקאלי, שמטרתו להדק את הפיקוח על כלכלות אירופה ה"מתקשות". בנוסף, מבהיר גרינפלד כי תוכניות הצנע הפיסקאליות גורמות לפגיעה בצמיחה ש"תקשה על צמצום נטל החוב".

"למעשה, סוכנות הדירוג מבהירה כי ה-ECB חייב להתערב על מנת להוריד את התשואות באופן מלאכותי ולהקל על צעדי הצנע", מציין גרינפלד. "וכן כי התמקדותה של גרמניה באכיפת משמעת פיסקאלית בגוש אינה מתאימה לסיטואציה המשברית". בבית ההשקעות מבהירים כי ללא התייעלות של המשקים הבעייתיים, צעדי הצנע לא יספיקו ויחמירו את המשבר באירופה.

לסיום, מתייחסים בפסגות לשתי ההשלכות המרכזיות של מהלך הורדת הדירוג לצרפת: הראשונה - הורדת הדירוג גם לקרן החילוץ האירופאית (EFSF), אשר נסחרות בתשואות אג"ח דומות לאלו של האג"ח הצרפתיות - ולפיכך, הלכה למעשה "אינן מדורגות 'AAA' על ידי השווקים.

ההשלכה השנייה והבעייתית ביותר, הינה הלחץ המתגבר על כלכלת גרמניה לפעול מהר יותר להרגעת השווקים, מתוך חשש שגם דירוג האשראי שלה עלול להיפגע. "המועמדות הבאות לאבד את הדירוג המושלם של ה-'AAA' באירופה הן הולנד וגרמניה", מזהיר גרינפלד. "יחס החוב/תוצר של גרמניה גבוה מזה של הולנד (82.6% לעומת 65.5%) אך הגירעון הצפוי ל-2012 נמוך בהרבה (1.1% לעומת 2.8%). אם הבעיות בגוש האירו לא יטופלו באופן שיספק את חברות הדירוג סביר כי גם דירוגן של גרמניה והולנד לא יוותר מושלם עוד זמן רב".