מיהם משרדי עורכי הדין המובילים בתחום ההגבלים העסקיים?

דירוג מגזין GCR, לפי 3 קטגוריות איכות, קובע: פישר-בכר-חן-וול-אוריון, תדמור, וינשטוק-זקלר וצבי אגמון הם משרדי "האליטה" בתחום ההגבלים העסקיים בישראל

משרדי עורכעי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון, תדמור, וינשטוק-זקלר וצבי אגמון הם משרדי "האליטה" בתחום ההגבלים העסקיים בישראל. כך עולה מדירוג פירמות ההגבלים המובילות בישראל לשנת 2011, של מגזין GCR (Global Competition Review), המגזין העולמי המוביל בתחום ההגבלים העסקיים ואכיפת התחרות.

המגזין, המפרסם מדי שנה את הדירוג הבינלאומי של הפירמות המובילות בעולם, סקר בקצרה את מצב שוק התחרות בישראל בעת האחרונה. "הודות לתמיכה נמרצת מצד הממשלה, תחום ההגבלים העסקיים בישראל נעשה משמעותי בהרבה בחצי השנה האחרונה", נכתב בדירוג. "מה שהחל כמחאה נגד העלייה במחירי גבינת קוטג', התפתח לזעקה לאומית נגד יוקר המחיה. הרשות הישראלית להגבלים עסקיים עסוקה כיום יותר מתמיד בבחינה של מגוון סקטורים עסקיים שחשודים בתמחור-יתר של מוצרים ושירותים".

עוד צוין בדירוג, כי מיושמת "מדיניות נחרצת של הרשויות לנקוט סנקציות קשות נגד חברות שפוגעות בתחרות חופשית. כל הפרה של דיני ההגבלים העסקיים היא עבירה פלילית - מנהלים עשויים להישלח לכלא אם לא דווחו כנדרש על מיזוג".

בשנים האחרונות חווה המשק הישראל לא מעט דרמות בגזרת ההגבלים העסקיים. בין היתר, נפתחה אשתקד בקול תרועה חקירת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה וזהבית כהן (היו"רית לשעבר) בחשד להסתרת מידע; נחשפו חקירות סמויות והוחלט על הגשת כתבי אישום בפרשות קרטל הלחם; קרטל מדי-המים וקרטל מגדלי החזירים; גם פרשת התיאום לכאורה של עמלות הבנקים מתבררת זה זמן בבתי המשפט (הן במסגרת בקשות לתובענות ייצוגיות והן בערר הבנקים על קביעת הממונה על ההגבלים להטיל עליהם קנס בסך 290 מיליון שקל בגין הסדר כובל), ועוד.

במקביל, נמשכת במרץ עבודתה על ועדת הריכוזיות, שאמורה לפרסם בקרוב את מסקנותיה הסופיות, ונבחנות הצעות שעלו בוועדת טרכטנברג בנוגע להגברת כוחו של הממונה על ההגבלים. כך שהיום זה ברור: כמעט כל תחום בחיינו נבחן תחת הזכוכית המגדלת של רשות ההגבלים.

על הרקע הזה גבר בישראל הביקוש לייצוג ולייעוץ בתחום ההגבלים העסקיים, ומומחים לתחום הם מצרך מבוקש. מי הם אותם מומחים? מגזין GCR מספק את התשובה לאחר ראיונות עומק עם עו"ד בתחום, בחינת הנושאים שבהם עסקו מומחי ההגבלים בארץ, מצבת הלקוחות וההישגים המשמעותיים.

האליטה

בראש הדירוג מככבים משרדי "האליטה", כשבראשם פירמת עוה"ד פישר-בכר-חן-וול-אוריון - "הפירמה הגדולה בישראל בתחום ההגבלים העסקיים", כפי שעולה מהדירוג.

קולגות בתחום ההגבלים סיפרו למדרגים, כי הפירמה ידועה במעורבותה בכל ההיבטים של ההגבלים העסקיים, הן בארץ והן בחברות בינלאומיות. את מחלקת ההגבלים העסקיים של המשרד מנהלים ארבעה שותפים בפירמה: ראובן בכר, השותף-המנהל בפירמה, שנמנה עם המועמדים ברשימת ה-who's who של המגזין (דוח מיוחד שמפרסם המגזין ובו מדורגים עוה"ד המובילים ביותר, ולנבחרים בכל תחום מוענק פרס); טל אייל-בוגר וטליה סולומון, וכן הליטיגטורית תמר תורג'מן-קדם, שקודם להצטרפותה לפירמה עבדה חמש שנים ברשות להגבלים עסקיים.

עוד ב"אליטה" נמצא משרד עוה"ד תדמור, שעליו נכתב: "נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום ההגבלים. למשרד צוות מנוסה של שותפים שמכסים את כל ההיבטים של חוקי ההגבלים".

השותף-המנהל, דוד תדמור מועמד אף הוא ברשימת ה-who's who היוקרתית של המגזין, ומוזכר יחד עם עו"ד שי בקל מהמשרד - "שניהם ידועים בקהילת ההגבלים העסקיים", נכתב.

תדמור כיהן בתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים בשנים 1997-2001. בקל עבד ברשות ההגבלים חמש שנים, תחילה במחלקה המשפטית שלה ובהמשך כמנהל מחלקת המיזוגים.

שם נוסף ב"אליטה", שהקולגות העריכו, ומועמד אף הוא ברשימת ה-Who's Who, הוא עו"ד ניב זקלר. "זקלר מנהל משרד לא גדול, וינשטוק-זקלר, אך מוערך מאוד בתחום", נכתב בדירוג. במשרד שותפים עופר ארגוב וערן זך.

את רשימת משרדי ה"אליטה" סוגר משרד אגמון בראשות עו"ד צבי אגמון, שבין לקוחותיו בתחום ההגבלים קבוצת דלק, שופרסל, כור, בנק הפועלים ועוד.

מומלצים ביותר

בקבוצת הדירוג השנייה של המגזין הוכתרו המשרדים כ"מומלצים ביותר". בקבוצה זו מדורג מועמד נוסף לפרס ה-Who's Who - עו"ד איתן אפשטיין, ראש משרד עוה"ד אפשטיין-חומסקי-אסנת.

במשרד שותפים גם עו"ד תמר דולב-גרין ועו"ד מזור מטצקביץ', מומחה לתחום הפלילי בהגבלים עסקיים, שהצטרף לחברה לאחר ארבע שנים ברשות להגבלים, ושש שנים בלשכת המסחר האמריקנית.

בקבוצת הדירוג של "המומלצים ביותר" צוין גם ראש מחלקת האכיפה והתלונות לשעבר ברשות להגבלים עסקיים, עו"ד צבי אברמוביץ', שאף הוא מועמד ברשימת Who's Who. בדירוג נכתב, כי אברמוביץ', שפרש ב-2006 ממשרד אפשטיין-חומסקי מנהל כיום "מחלקת הגבלים קטנה אך יעילה", במשרד לפידות-מלכיאור-אברמוביץ'.

בהמשך קבוצת האיכות השנייה, מדורג משרד עוה"ד רון גזית-רוטנברג. עו"ד ניבה ברג-לבנת, ראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד, שימשה בעבר כיועצת לרשות ההגבלים, ובהמשך כממונה על תחום הקמעונאות, המזון והחקלאות. כיום היא עובדת בתחום יחד עם השותף-המייסד רון גזית והשותף אמיר ונג, שמתמחה בטכנולוגיה, מדיה ובטלקום.

מועמד Who's Who נוסף שמצוין בדירוג, הוא חגי דורון. הוא ושותפו עזגד שטרן מנהלים את מחלקת ההגבלים במשרד עוה"ד המוביל ש. הורוביץ.

הדירוג מציין, כי מחלקת ההגבלים במשרד "היא אחת הוותיקות בתחום זה בארץ, ונוסדה ב-1959". שותפיהם של דורון ושטרן למחלקה הם פנינה שפר ואסף רנטסלר. "זהו צוות ההגבלים העסקיים הגדול בישראל", נכתב.

מומלצים

בקבוצת האיכות השלישית בדירוג - "המומלצים" - נמצאים כמה שמות בולטים בשוק עריכת הדין, שנכנסו לתחום בשנים האחרונות והפכו למובילים.

שחקן חדש יחסית בתחום ההגבלים, צוין בדירוג, הוא משרד מיתר-ליקוורניק-גבע & לשם-ברנדווין. מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד הוקמה רק בשנת 2007, אך מאז גדלה במהירות תחת ניהולה של עו"ד מיכל הלפרין (שאף היא מועמדת ברשימת ה-Who's Who). שותפה למחלקה, עו"ד יובל ששון, המתמחה בליטיגציה פלילית, עבד בעבר כסגן פרקליט המדינה.

המשרד הבא שצבר תאוצה בתחום הוא משרד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל. ביולי אשתקד פרש עו"ד גל רוזנט, מפירמת עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן, שבה שימש כראש מחלקת הגבלים עסקיים, והקים את המחלקה החדשה במשרד כהן-אשלגי.

רוזנט אמר למדרגים, כי לאחר שמונה שנים בהרצוג-פוקס-נאמן הוא חש שהוא "רוצה להצטרף למשרד אינטימי יותר עם פוטנציאל צמיחה אדיר".

השולטים
 השולטים