חברות ב-G20 מתנגדות להודעת קרן המטבע בעניין אירופה

ארצות הברית וקנדה הודיעו של השתתפות במהלך ■ יפן וקוריאה הצטרפו להן ■ בכירים במדינות ה-G20 ייפגשו היום במקסיקו בפסגה שתמשך יומיים

קרן המטבע הבינלאומית הכריזה אתמול (ד'), בהפתעה יחסית, על כוונתה להגדיל את קווי האשראי שלה למדינות אירופה לכטריליון דולר. ההודעה של הקרן התקבלה בשמחה רבה בשווקים, במיוחד באירופה, ומיד עם פרסום ההודעה התהפכה המגמה שהייתה שלילית לכל אורך המסחר ועברה לעליות.

אולם כעת נראה שהשמחה על ההודעה של הקרן הייתה מוקדמת מדי, שכן היום מתברר, שהמהלך הזה נתקל בביקורת חריפה מצד מספר מדינות החברות ב-G20, שהקרן הסתמכה עליהן שיעזרו לה להוציא לפועל את המהלך המתוכנן על ידי הזרמת כ-600 מיליארד דולר לקרן המטבע.

כבר אתמול הודיעו ארצות הברית וקנדה שהן לא מוכנות להשתתף במהלך הזה וטענו שעל אירופה להשתמש יותר בכספים שלה על מנת לחלץ את עצמה מהמשבר שנקלעה אליו. גם יפן ודרום קוריאה מציגות עמדות דומות, ואילו סין מתעקשת על קיום מספר תנאים כדי שתוכל לתמוך במהלך כזה.

"אנחנו עדיין מאמינים שלקרן המטבע יש תפקיד משמעותי בחילוץ אירופה מהמשבר. אבל התפקיד שלה צריך להיות משלים למאמצים של אירופה, ולא להיות המובילה", אמרה אתמול דוברת של משרד האוצר האמריקני. "קרן החילוץ לא יכולה להוות תחליף לחומת-אש של אירופה".

בכירים במדינות ה-G20 ייפגשו היום לפסגה בת יומיים במקסיקו על מנת לדון בהכרזה של קרן המטבע. אפילו אם הבכירים יצליחו להגיע להסכמות יהיה צורך גם בחתימתם של ראשי המדינות על ההחלטה. שרי האוצר של ה-G20 צפויים להיפגש לקראת סוף פברואר.