נאמן אייס: "יש גל קריסות של ספקים שנובע מקריסת הרשת"

1,336 נושים יש לרשת אייס, ועל פניו נראה שהם לא יראו את כספם ■ עבור יותר מ-12 ספקים החוב עומד על למעלה מ-2 מיליון שקל כל אחד, ובחלק מהמקרים הוא מאיים על המשך קיומם ■ חלק מהספקים שוקלים לתבוע אישית את דירקטוריון אייס

"הדבר שאנחנו הכי שונאים זה שמישהו שם לנו את האצבעות על הגרון ולוחץ, כי זה מה שקורה כרגע" - את הדברים האלה אומר היום (ב') ל"גלובס" אחד הספקים של רשת אייס, שהרשת חייבת לו מאות אלפי שקלים.

- למה כוונתך?

"מה שאומרים לנו הוא לא רק שלא תקבל את הכסף, אלא שעדיף לך לשלוח סחורה, ותקבל את הכסף עליה. הסחורה שנמצאת ברשת בלאו הכי הלכה פייפן, אז אולי עדיף לי לספק סחורה שאקבל עליה תשלום, כי זו הדרך להישאר על המדף. אתה כל-כך כועס, שאתה אומר 'קיבינימט, לא שולח. שיחפשו אותי'. זו דילמה. זה בעייתי".

בימים האחרונים עסק נאמן החברה, עו"ד אמיר פלמר, בחידוש חוזים עם הספקים, בניסיון לחדש את אספקת הסחורה לרשת, אם כי באופן מוגבל ביותר. אצל חלק מהם, יש לציין, הפגיעה כל-כך קשה, שהם אינם מוכנים לשקול עבודה כלשהי מול הרשת.

" . לא עושה איתם שום פעילות", אומר נחרצות אחד הספקים. חלק מהספקים בוחנים אפשרות לתבוע אישית את הדירקטוריון של אייס.

"יש גל של קריסות שנובע מעצם קריסת החברה", מודה עו"ד פלמר בשיחה עם "גלובס", "הספקים הגדולים מצליחים להחזיק מעמד, ואנחנו מצליחים לנסות לעזור לספקים הקטנים. לחלקם אנחנו משלמים במזומן, וחלקם בשוטף פלוס 10 ימים. אני לא יכול לשלם להם את חובות העבר, כי זה החוק".

- יש יותר מספק אחד שנקלע לבעיה אישית קשה ולא יכול להתגבר על החובות.

"היו שני ספקים במצוקה אישית שאי-קבלת כמה מיליונים גומרת אותם, ואני פועל למצוא להם פתרון. החברה הגיעה למצב שאין לה תזרים וזהו".

- אתה מעביר תשלומים על סחורה שיספקו מאז ההקפאה בלבד ושום תשלום על סחורה שסופקה קודם לכן.

"ברור. הגענו להסכמות עם חלק מספקי הקונסיגנציה, 'שטיחים בסנטר' ו'פלש תאורה'. הם עובדים. הבעיה כרגע היא שעד הדיון ביום חמישי בבית המשפט, וכיוון שאני צריך להביא מימון מהבעלים, אני עובד בהילוך ראשון. עד שאביא את 20 מיליון השקלים שהבעלים התחייבו להזרים, אני לא רוצה להתחייב. ברגע שאביא את ה-20 מיליון, תראו איך אני מפוצץ סחורה ועובר להילוך חמישי".

- מה הסיכוי שהבעלים יזרימו את 20 מיליון השקלים?

"גבוה ביותר. אנחנו בדיון איתם, ויש דיון אם צריך 20 מיליון שקל או פחות. הם יזרימו בוודאות. ואם צריך להביא ממישהו דלתא נוספת, אז נביא".

- האם 20 מיליון השקלים, אם אכן יוזרמו, ילכו לטובת ספקים שטרם קיבלו תשלום על סחורה שסיפקו טרם הקפאת ההליכים?

"בהחלט ייתכן שה-20 מיליון הללו ירדו לטובת הספקים".

אלא שפלמר עצמו מודה כי 20 מיליון שקל לא יספיקו ופועל להסדרת מימון.

פגישה כלכלית אישית קשה

מבדיקת "גלובס" עולה כי מספר נושיה הלא מובטחים של אייס עומד על 1,336, והיקף החוב אליהם הוא 241 מיליון שקל. בחלקם הגדול מדובר בחוב בהיקף קטן, אבל לחלקם, 12-15 ספקים, מדובר בחוב של מעל 2 מיליון שקל לכל אחד. בחלק מהמקרים מדובר בחברות בורסאיות ובחלק בחברות פרטיות. כך או כך, לפחות בשני מקרים, החובות של אייס מביאות את העסקים לסכנה ממשית להמשך קיומם ואף לפגיעה כלכלית אישית קשה.

היום הצטרפה חברת ברימאג דיגיטל לחברות הבורסאיות שדיווחו על חשיפה לאייס. היקף חובותיה של אייס לברימאג דיגיטל עומד על 4.6 מיליון שקל, כאשר ל-3.3 מיליון שקל מתוכם יש לחברה ביטוח אשראי.

ברימאג מצטרפת לשנפ, שהיקף החוב אליה עומד על 6 מיליון שקל, לוולקן (4.5 מיליון שקל) לסמיקום (4 מיליון שקל), לטמבור (3 מיליון שקל לפי הערכות) ולחברת לדיקו, יבואנית בוש, שלה חייבת אייס לפי הערכות 2-3 מיליון שקל.

בחברת לדיקו שוקלים את צעדיהם. גורם בחברה אמר היום כי "אנחנו לא אומרים מה בדעתנו לעשות ואיך. נראה איך דברים מתפתחים. אנחנו מקפידים על תרבות תשלומים ושקיפות. בסך-הכול, אני חושב שיש מקום לשוק 'עשה זאת בעצמך'. צריך רק לנהל את זה בצורה ראויה. אני לא יודע מה תהיה האחריות של מי מהאנשים".

- זה לא מתסכל?

"עסקים עושים לאורך זמן ולא אמוציונלית. המערכת הפיננסית והמערכת העסקית צריכה להתנהל בשקיפות ובבקרה ולמנוע מצבים כאלה. תסכול לא עוזר".

- היית זהיר מספיק?

"בדיעבד לא מספיק. זו דילמה שכל הזמן אתה מתלבט בה".

את עובדי רשת אייס הטרידה בימים האחרונים בעיה קטנה יותר. חברת דלק ישראל סגרה לעובדים את הדלקנים, ואלה נאלצו לממן את רכישת הדלק מכספם, חלקם בסכום של יותר מ-1,000 שקל.

עו"ד פלמר טען כי "דלק ישראל העלתה דרישות שאינן מקובלות. לא כל מי שרוצה ביטחונות, יקבל אותן בתקופת הקפאת ההליכים. הודעתי לכל העובדים שמתקופת ההקפאה הכספים יוחזרו להם אחד לאחד".

חברת דלק מסרה כי "ברגע שהודיעו על הקפאת הליכים, עצרנו את האספקות השונות לחברה, ואנחנו נמצאים במגעים עם הנאמן לחידוש האספקה".

אייס
 אייס