הסדר טיעון לאלי ארוך: שנת מאסר ע"ת ו-50 אלף שקל קנס

ארוך, סוחר המעו"ף לשעבר, הודה בזיוף המסמכים שבבסיס הליך הבוררות עם כלל פיננסים ■ הורשע בקבלת דבר במירמה, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף

סוף לפרשת אלי ארוך: בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ג') עונש של שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל על סוחר המעו"ף לשעבר, אלי ארוך, לאחר שהרשיע אותו, במסגרת הסדר טיעון, בזיוף המסמכים שבבסיס הליך הבוררות עם כלל פיננסים.

במסגרת הליך הבוררות בפני השופט העליון בדימוס יעקב מלץ ז"ל, חויבה כלל פיננסים לשלם לארוך כ-96 מיליון שקל, בגין פעולות שלא ביצעה עבורו כאשר היה לקוח שלה בסחר בניירות ערך‏‏‎.‎‏ ‏

ארוך הורשע בעבירות של קבלת דבר במירמה, זיוף מסמך ועשיית שימוש במסמך מזויף.

‏‏"התביעה צעדה כברת-דרך ארוכה לקראת ארוך, משנתנה משקל בכורה לנסיבותיו האישיות, למצבו הנפשי ולתרומתו הבולטת של שותפו לביצוע העבירות (דוד שילוח, שזכה לכינוי "הצל" - ח' מ'). בחנתי את התמונה בכללותה והגעתי למסקנה כי הסדר הטיעון נמצא בגבולות שהותוו בהלכה הפסוקה", כתב השופט דוד רוזן בהחלטתו לאמץ את הסדר הטיעון לגבי ארוך.

‎‎בעיות נפשיות

בדיון הטיעונים לעונש, שקדם לגזר הדין, הסבירה התובעת, עו"ד רותי שביט, כי השיקולים להגעה להסדר טיעון מקל עם ארוך היו חלוף הזמן הרב מאז בוצעו המעשים, כמו גם מצבו הנפשי של ארוך.

"מדובר באירועים משנת 1999 ואנחנו מצויים בשנת 2012. הנאשם נכנס ויוצא מבתי-חולים, ואנו כתביעה לא חולקים שהנאשם סובל מבעיות נפשיות וניסה לבצע ניסיונות אובדניים", אמרה התובעת.

‏באת-כוחו של ארוך, עו"ד פנינת ינאי, הדגישה את הפער בין כתב האישום המקורי שהוגש נגד ארוך, לבין כתב האישום שבעובדותיו הודה לבסוף. "חלקים שלמים מכתב האישום המקורי הוצאו, ולא בכדי. לארוך נגרם עוול שאינו שנוי במחלוקת. כתב האישום לא היה נולד כלל אלמלא פעילותו הנמרצת של שילוח", ציינה.

‏‏‎‎‏"בישול" מסמכים

‏פרשת ארוך וכלל פיננסים החלה בפברואר 2006, אז קבע הבורר מלץ, שנפטר 10 חודשים לאחר מכן, כי על כלל פיננסים (בעלת השליטה באילנות בטוחה) לשלם לארוך כ-96 מיליון שקל.

פסיקתו של מלץ הדהימה את כלל, שביקשה לבטל אותה. במקביל הגישה כלל תלונה למשטרה, בה טענה כי ארוך זייף ראיות שהוגשו לבורר, ולפיכך השיג את פסק הבוררות במירמה‎.

‎ב-2009 הגישה הפרקליטות את כתב האישום המקורי כנגד ארוך ושותפו, שילוח, בעבירות זיוף ומירמה בנסיבות מחמירות וכן בעבירות הדחה ושיבוש מהלכי משפט. בהמשך התקבלה חוות-דעת פסיכיאטרית, שקבעה כי ארוך אינו כשיר לעמוד לדין, ונמחק כתב האישום כנגדו. במהלך שנת 2010 התקבלה חוות-דעת נוספת, שקבעה כי ארוך כשיר לעמוד לדין, ולפיכך הגישה הפרקליטות לפני כשנה את כתב האישום בשנית. ‏‏

כתב האישום נגד ארוך, שהוגש בשלישית ושבעובדותיו הוא הודה, ייחס לו עבירות של זיוף, שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במירמה. לפי כתב האישום, ארוך ייצר באמצעות זיוף שיטתי מועד רטרואקטיבי למסמכים שכינה "טבלאות המטרה", שהגיש לבורר. מדובר בתדפיסים של קבצי מחשב, ובהם טבלאות של כמות אופציות לחודשים נובמבר 1999 וינואר 2000, שאמורים היו להימצא, לטענת ארוך, בחשבונו‏‏‎.‎‏

‏אלא שטבלאות המטרה לא נשלחו לאילנות בזמן אמת, אלא נוצרו על-ידי ארוך בדיעבד כפוטומונטז' באמצעות צילום על שקפים. ארוך הודה כי "בישל" מסמכים, שכתב כביכול מנכ"ל אילנות בטוחה דאז, אריק שטיינברג, על-ידי כך שצילם על שקף משפטים שכתב במקום אחר, ו"שתל" אותם על מסמך אחר‎ .‎

לפני כשנה שילמה כלל פיננסים לארוך 9.8 מיליון שקל, במסגרת פשרה אליה הגיעה עמו.

במארס 2010 נדון שילוח, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של סיוע לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ל-9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 50 אלף שקל.