דראגי: "אירופה חייבת להתקדם לאיחוד פיסקאלי"

כך אמר נגיד הבנק המרכזי האירופי, בשיחה בכנס השנתי של ה-WEF שנערך בדאבוס ■ "השאלה שלכם בטוח היא: מה עושים עכשיו? אז יש את מה שנקרא כעת תוכניות הצלה"

"אפשר להסביר את המשבר הנוכחי ככשלים קשים ברגולציה בשווקים הפיננסים. המשבר גרם לחוסר איזונים גלובליים. המשבר גם גרם לשערוך של הסיכונים תוך הקטנת המנופים שהיו מוגזמים ולא הובנו כהלכה", כך אמר נגיד הבנק המרכזי האירופי, מאריו דראגי, בשיחה בכנס השנתי של ה-WEF שנערך בדאבוס.

לדבריו, "בתקופה האחרונה, ראינו גיבוש רגולציה ענפה אך ישום הרבה פחות מרשים. הרבה דברים טובים קרו בשווקים כגון הגדלת הלימות ההון והקטנת ההון, שיפור בניהול הסיכונים שהפך ליותר יעיל. השנתיים האחרונות, מבחינה פיננסית, היו רחוקות מלהיות רגועות, אבל המערכת הפיננסית הפגינה יציבות ואיתנות די מרשימה".

דראגי התייחס לסקטור הציבורי ואמר כי לפני המשבר התשואות לאג"ח ממשלתיות של המדינות העיקריות היו די דומות למרות השונות העצומה בכמעט כל פרמטר אפשרי כגון צמיחה, גרעון, חוב ואבטלה. השונות בתשואות אחרי המשבר היה אחד מהמנועים העיקריים לרפורמות המבניות שאנו רואים כעת.

"המדינות עצמן חייבות לקחת אחריות לבצע קונסולידציה פיסקאלית. זה דבר בלתי נמנע ואין ברירה אחרת. אבל אכן זה דבר שלא תומך בצמיחה, ואין צורך להכחיש את זה. אבל המדינות הללו לא צמחו גם כאשר התשואות היו גבוהות ונמוכות, המסים היו גבוהים ונמוכים וההוצאה הייתה גבוהה וגם נמוכה. המסקנה: הצמיחה פחות קשורה לכל הפרמטרים הללו אלא יותר לאלמנטים מבניים שחייבים שינוי".

"מדינות אירופה חייבות להתקדם לכוון איחוד פיסקאלי. אבל איחוד פיסקאלי זה לא "אתה מבזבז ואני משלם". זה כן קשור לסולידריות אבל לא ככה. אז השאלה שלכם בטוח היא: מה עושים עכשיו? אז יש את מה שנקרא כעת תוכניות הצלה (firewalls), צדעים שמיועדים לכבות שריפות נקודתיות"

"האיחוד האירופי השתנה פלאים והוא איחוד אחר. אם מסתכלים על ההתקדמות הפיסקאלית ב-3 החודשים האחרונים, היא די מרשימה. עד לפני 3 חודשים אף מדינה לא הייתה מוכנה לוותר אפילו לא על סנטימטר של ריבונות".

"אם מסתכלים על המצב לפני חודשיים, היה אז ברור כי הרבעון הראשון של 2012 יהיה מאוד קשה לבנקים כי היו 230 מיליארד אירו באג"ח של בנקים שהיו צריכים לפקוע. אז הפחתנו את הריבית, הזרמנו נזילות והפחתנו את יחס הרזרבה והתחלנו עם ה-LTRO. אז יצרנו את התרופה ובכך יתרנו מחנק אשראי עצום ומשבר בנקאי של ממש".

"מה שחסר לראות הוא אם האמון הבין-בנקאי חוזר והם חוזרים להלוות אחד לשני. אז באמת נבין שהבעיה מאחורינו".

"המטרה שלנו היא יציבות מחירים. אל תבינו אותי לא נכון: גם כלפי מעלה אך גם כלפי מטה. קרי, שיעור אינפלציה שנתית סביב ה-2%- אבל לא נמוך מזה בהרבה", הוא הדגיש בתגובה לביקורות לפיה המדיניות הנוכחית עלולה להביא את אירופה לספיראלה דפלאציונית הרסנית.