הבנקים מקשים על משקיעי מיזם חברת החשמל

הסיבות: החובות האדירים של חברת חשמל והחשש מפני אי-ודאות רגולטורי, שמגביל את מיזם התשתיות לשני לקוחות מרכזיים - פרטנר וסלקום

מצוקת האשראי מגיעה לתקשורת: מיזם תשתיות התקשורת של חברת חשמל, בניהולו של אלי גליקמן, מעלה קשיי מימון לא מעטים, כך עולה מהשיחות שערכו המשקיעים עם הבנקים לאומי והפועלים - כך נודע ל"גלובס". מתברר שהבנקים רואים במיזם פרויקט ברמת סיכון גבוהה, ולנוכח אי-הוודאות בשוק התקשורת ומצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל, כרגע אינם מרגישים בנוח להלוות כסף למשקיעים.

עמדה קשיחה

בשיחות המשקיעים עם הבנקים העלו האחרונים כמה נושאים מרכזיים שעשויים להשפיע על החלטתם להלוות כסף לפרויקט. ראשית, הלוואות נוספות לגופים הקשורים בחברת חשמל מעוררים אוטומטית חשש, וזאת לנוכח העובדה כי החברה חייבת 63 מיליארד שקל לבנקים. עוד נודע כי הבנקים דרשו הפרדה מוחלטת של המיזם מחברת חשמל, והביעו חוסר נחת לנוכח האפשרות שהיא תהיה מעורבת בהחלטות הניהוליות בו.

נושא נוסף הוא העובדה שהמיזם תלוי בשני לקוחות מרכזיים בלבד - סלקום ופרטנר. במידה שהם לא סוגרים הסכמים עם המיזם, קיימת אי-ודאות גדולה לגבי כדאיותו הכלכלית. הסוגיה מתקשרת לאי-הוודאות הרגולטורית בשוק התקשורת, ולטענת המשקיעים שמתן הקלות לבזק ולהוט, ויצירת שוק סיטונאי חדש שיביא לביטול ההפרדה המבנית החלה עליהן, יביא לכך שלמיזם לא יהיו לקוחות. המשמעות: פרטנר וסלקום יעדיפו ללכת עם בזק או עם הוט במקום עם המיזם החדש, שייקח לו כמה שנים עד שישלים את הפריסה הארצית שלו.

יצוין כי במסגרת תנאי המיזם הנוכחיים, אין באפשרותו למכור שירותים ישירות לצרכנים, אלא להוות פלטפורמה לחברות תקשורת (פרטנר וסלקום), כך שהן ימכרו שירותים ללקוח על גבי סיבים אופטיים שיפרוס המיזם.

הבנקים מציגים עמדה קשיחה לגבי מימון פרויקטים חדשים בתחום התקשורת. זאת לנוכח העובדה שהם כבר חשופים במיליארדי שקלים לחברות התקשורת. כך, למשל, חברת סלקט תקשורת ואיש העסקים חזי בצלאל לא הצליחו לקבל מימון מהבנקים כשזכו במכרז התדרים להקמת רשת סלולרית חדשה. בשל כך נפסלו שתי החברות וזכייתן בוטלה.

מאידך, ועדת המכרזים קבעה כבר שהמשקיעים יוכלו לגייס מימון מבנקים זרים, ולא יחויבו להשיג מימון מבנקים ישראליים בלבד, כפי שהיה במכרז התדרים בסלולר. העובדה שהקבוצות יוכלו להשיג מימון מבנקים זרים יכולה לתרום, אף שנראה כי נכון לעכשיו העדיפות של המשקיעים היא מימון מקומי.

היום (ג') הגישו המשקיעים את תגובותיהם לתנאי המכרז, ובשבועות הקרובים תצטרך המדינה להשיב לשאלות שהעלו. לאחר מכן יחל התהליך להוצאת המכרז הסופי שייערך בשיטה מקוונת.