האבטלה באירופה בשיא מאז 1998; האם תמשיך לעלות?

אנליסטים מעריכים: מדיניות הצנע באירופה, הכוללת קיצוצים, הפרטות ופיטורים נרחבים - תוביל לעלייה בשיעור האבטלה באירופה - שגם ככה נמצאת ברמת שיא מאז 1998

לאחר שעלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז הקמת גוש האירו, שיעור האבטלה ב-17 מדינות הגוש לא מראה סימנים של ירידה ומוסיפים לדאגות המתגברות מפני מיתון באירופה - כך מעריכים היום (ד') כלכלנים.

כלכלנים רבים תולים את המשך ההאטה באירופה במדיניות הצנע ה"דרקונית", לדבריהם, שמחילות ממשלות היבשת על אזרחיהן. מדיניות הכוללת קיצוץ בהוצאה התקציבית וברווחה האזרחית, העלאת מסים, כמו גם פיטורים נרחבים במגזר הציבורי.

כך, לדבריהם, נוצר "מעגל אימה" במערכת הכלכלית הפנימית של המדינות, כאשר פחות כסף נמצא ברשות האזרחים, ואלה בתורם מקטינים את ההוצאה הפרטית, שמביאה להאטה בצמיחה.

"אנו מצפים כי האבטלה בגוש האירו תמשיך לעלות - ייתכן בקצב גבוה יותר - ואנו סבורים כי היא תתייצב רק בשנת 2013 ולא ב-2012", כך מעריך פרנסואה קבאו, כלכלן בברקליס קפיטל.

נתונים עדכניים לגבי האבטלה בגוש האירו מצביעים על עלייתה לרמה של 10.4% בדצמבר, בדומה לרמתה בנובמבר. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז 1998 בקרב 17 מדינות גוש האירו, לפני איחודן תחתיו ב-1999.

רק בגרמניה ובסלובניה האבטלה ירדה - לרמות של 5.5% ו-13.4% בהתאמה - בעוד שיעור האבטלה בספרד נותר ללא שינוי, ברמה של 22.9%. האבטלה בפורטוגל מנגד עלתה ל-13.6%, איטליה ל-8.9% ואירלנד ל-14.5%.

"האבטלה באירופה מהווה סיבה אמיתית לדאגה", סבור מרטין ואן-וילט, אנליסט ב-ING קפיטל. "סביר מאד שרמת האבטלה גם תעלה בחודשים הקרובים".